Dit is waarom snel eten slecht is voor de gezondheid

Snelle eters eten vaak niet alleen meer dan zij nodig hebben, zij lopen daarnaast ook eerder kans om ziek te worden. Dat blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Hiroshima te Japan.

Kans op overgewicht

Voor het onderzoek zijn 5 jaar lang de eetgewoontes van bijna 1100 mensen bestudeerd, met een gemiddelde leeftijd van 51 jaar. De groep is daarbij opgedeeld in snelle eters, gewone eters en langzame eters. Wat blijkt, de snelle eters hebben 11,6 procent meer kans op overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte. Voor normale eters komt het risico op 6,5 procent en de langzame eters scoren met 2,3 procent het best.

Hersenen kunnen het niet bijbenen

Snelle eters voelen minder goed dat zij vol raken, waardoor zij zich al snel overeten. De hersenen hebben zo’n 15 á 20 minuten nodig om te merken dat het lichaam verzadigd is. Wie structureel snel en dus vaak te veel eet, maakt vanzelfsprekend meer kans op overgewicht. Door het snelle eten krijgt het lichaam te maken met grote bloedsuikerschommelingen, met mogelijk insulineresistentie tot gevolg. Naast overgewicht is er daarom ook risico op diabetes, maar ook op een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte.

Neem de tijd

Rustig(er) eten is dus het devies. Om dat vol te houden is het goed om te eten op een plek waar u graag wat langer blijft zitten (en dus de tijd neemt voor het eten), te zorgen dat u gedurende de dag genoeg eet, zodat u niet op uw volgende maaltijd aanvalt en dat u kleine borden, met eventueel meerdere kleine porties gebruikt. Ook kan het helpen om tijdens de maaltijd water te drinken.

(Bron: hln.be, destentor.nl)

Geef een reactie