nepaanbiedingen

Winkels lokken klanten nog steeds met nepaanbiedingen

Aanbiedingen voor artikelen met een sterk gereduceerde prijs zijn niet altijd wat ze lijken. Uit onderzoek van de Consumentenbond onder 65 winkels blijkt dat klanten nog steeds vaak gelokt worden met nep-aanbiedingen. Enkele jaren geleden hebben zij daar ook al eens onderzoek naar gedaan en het blijkt nog steeds te gebeuren.

Van-voor-prijzen

Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend. Volgens de wet moet er echter daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding een doorgestreepte ‘van-prijs’ gerekend zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) specificeert dit door aan te geven dat die ‘van-prijs’ in de 3 maanden voorafgaand aan de ‘voor-prijs’ moet zijn gecommuniceerd.

Prijsmisleiding

De Consumentenbond heeft daarom 3 maanden lang de prijzen bij 15 supermarkten, 5 drogisterijen, 5 bouwmarkten en 40 webwinkels gepeild. Vooral webwinkels gaan de fout in, blijkt uit het onderzoek. In totaal 26 van de 40 winkels hebben zich schuldig gemaakt aan prijsmisleiding door onterecht een prijsvoordeel te suggereren.

Nepaanbiedingen Wehkamp en Kruidvat

De consumentenorganisatie geeft als voorbeeld onder andere aanbiedingen van postorderbedrijven Otto en Wehkamp. Zo biedt Wehkamp een stofzuiger aan van 399 euro voor 199 euro, terwijl die in de periode ervoor 299 en 222 euro kostte, dus niet de kleine 400 euro die gecommuniceerd wordt. Bij de andere winkels zijn het vooral de drogisterijen die met nepaanbiedingen werken. Onder andere drogisterijketen Kruidvat heeft geadverteerd met een van-voor prijs die niet aan de regels voldoet.

Geen nepaanbiedingen supermarkten

Bij de onderzochte supermarkten en bouwmarkten zijn geen overduidelijke nep-aanbiedingen gevonden. De meeste winkels beloven volgens de Consumentenbond beterschap en gaan hun site aanpassen.

(Bron: ANP, Consumentenbond)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Wat is er niet nep in deze samenleving. Zelfs de regering maakt gebruik van nepaanbiedingen, door te verkondigen dat iedereen er volgend jaar op vooruit gaat, terwijl iedereen er op achteruit gaat. Waarom zou een winkel dat voorbeeld niet volgen en gewoon liegen dat het barst. De consument is er ten slotte om uitgebuit en misleid te worden. Ondanks mooie praatjes van de consumentenbond, die ook gebruik maken van nepaanbiedingen, zoals: de indruk wekken dat ze voor de consument opkomen. Of de ACM (autoriteit voor consument en markt) die ook de indruk wekken, er voor de consument te zijn. Of de regering, die in theorie bestaat uit volksvertegenwoordigers. Maar zodra zitting genomen, liegt en bedriegt waar het maar kan. Nee, iedereen leeft, dank zei die consument. Iedereen heeft bestaansrecht, dank zei die consument. En dat wil iedereen zo houden.