Supermarkten passen prijzen aan om een 9 als eindcijfer te krijgen

Op Prinsjesdag 2018 wordt het al bekend gemaakt: de verhoging van het lage btw-tarief. Het tarief gaat per 1 januari 2019 van 6 naar 9 procent. Maar door de verhoging eindigt het laatste cijfer van de prijs van veel boodschappen niet meer op een 9. Voor supermarkten reden genoeg om de prijzen aan te passen. Maar in veel gevallen niet naar beneden. 

Het cijfer 9

Ongeveer 70 procent van alle artikelen in de supermarkt eindigt op een 9. Het cijfer 9 heeft een psychologisch gunstige uitwerking op de consument. Maar door de recente verhoging van 6 naar 9 procent, eindigt nog maar 30 procent van de artikelen met een 9. Supermarkten als Albert Heijn, Coop, Plus en Jumbo, willen die prijzen weer op eindcijfer 9 krijgen en passen hun prijzen aan.

Prijsverhoging in plaats van verlaging

Inprijsverhoogd.nl heeft de afgelopen maanden bijgehouden wat de supermarkten met hun prijzen hebben gedaan. Albert Heijn heeft in 75 procent van de gevallen de prijzen verhoogd. Een zak drop die door de btw-verhoging 1, 14 euro kost kan worden afgerond naar beneden, 1,09, of naar boven, 1,19. In veel gevallen gebeurt het laatste. Ook bij de Jumbo is 62 procent van de artikelen in prijs verhoogd door de btw aanpassing. Hoogvliet kiest in 43 procent van de gevallen voor een verhoging naar eindcijfer 9. De Vomar doet gewoon fifty-fifty: 50 procent van de aanpassingen omhoog, 50 procent omlaag.

Reactie Albert Heijn en Jumbo

Albert Heijn laat in reactie op de verhoging weten dat ze de btw-verhoging keurig op 1 januari hebben doorberekend in de verkoopprijzen. “In de maanden daarna zijn sommige prijzen inderdaad licht aangepast als gevolg van marktwerking. Die aanpassing kan naar boven, maar ook naar beneden. Minder dan de helft van de artikelen eindigt nog steeds of weer op een 9.” Reactie van Jumbo: “de prijzen schommelen door bijvoorbeeld de ontwikkelingen in de markt, andere inkoopsprijzen, prijsontwikkelingen bij andere supermarkten en/of veranderend wet- en regelgeving. Daar passen wij onze prijzen op aan.”

Niet slim

Volgens hoogleraar marketing aan de UvA in Amsterdam, Willemijn van Dolen, is het niet slim om de btw-verhoging aan te grijpen om de prijzen te verhogen. “Dat maakt een bedrijf minder sympathiek.” Volgens Van Dolen komen bedrijven er vroeger mee weg  als klanten merken meer geld kwijt te zijn aan boodschappen. “Als consumenten nu merken dat er een beleid achter zit, dan stappen ze tegenwoordig makkelijker andere supermarkt in.”

(Bron: NOS/NPO Radio 1)

Geef een reactie