camperverkopers

Verkopers van campers bedreigen klanten

Campers en caravans zijn, mede door het programma We zijn er Bijna!, populair. De verkoop van caravans en campers zit al een tijd in de lift. Maar wie een caravan of camper wil kopen, komt in een andere wereld terecht en de verkoopervaringen zijn op zijn zachts gezegd niet altijd positief. Maar camperverkopers zijn niet gediend van negatieve reacties en bedreigen klanten die zich op internet negatief uitlaten over het bedrijf. Volgens de NKC, Europa’s grootste camperclub, is dit onaanvaardbaar. 

Bedrijvengids

Om de consument een overzicht te bieden van verkopers van campers en alles wat daar mee samenhangt, is de NKC in het voorjaar van 2017 een bedrijvengids gestart. Hier kunnen consumenten op zoek naar verkopers van campers en alles wat daar mee samenhangt. Op de site kan de consument een beoordeling achterlaten, positief of negatief. Dit is bij de camperverkopers in het verkeerde keelgat geschoten. Sommige bedrijven hebben zelfs in de algemene voorwaarden op laten nemen dat klanten zich na aankoop niet op de sociale media-kanalen negatief mogen uiten. Doen zij dit wel dan kunnen ze een boete krijgen van enkele duizenden euro’s. Hoogst waarschijnlijk missen deze clausules elke juridische basis, maar consumenten ervaren dit wel als intimideren, aldus de NKC.

Bedreiging

Bij de NKC zijn er inmiddels meerder meldingen binnen gekomen van klanten die worden bedreigd door camperverkopers. In sommige gevallen is het zelfs tot een fysieke bedreiging gekomen. Wat de NKC betreft is dit onaanvaardbaar. De bedrijvengids is ingesteld om klanten een overzicht te bieden van de markt en om hen de mogelijkheid te bieden ervaringen te delen. Voor bedrijven kan het overzicht een handvat zijn om naar aanleiding van de opmerkingen de service te verbeteren. In andere branches, bijvoorbeeld de horeca, zijn beoordelingssites al veel langer ingevoerd.

Laat u niet misleiden

Naast de verkoopervaring, belandt u bij de aankoop van een camper, caravan of vouwwagen vaak in een woud van ondoorzichtige prijzen. Sinds 2008 zijn winkels wettelijk verplicht all-in prijzen te vermelden. Maar de meeste verkopers lappen de wet aan hun laars. Ze lokken klanten met een mooie prijs maar later blijken daar honderden tot zelfs ruim duizend euro bij te komen. Het programma Groeten van MAX heeft hier in een van de uitzendingen aandacht aan besteedt en heeft tips hoe u zich niet moet laten misleiden.

Meldpunt

Om te achterhalen hoe vaak de bedreigingen van camperbedrijven voorkomen en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag, is de NKC een meldpunt gestart. Naar aanleiding van de melding neemt de NKC contact op met het bedrijf en spreekt hen hierop aan. De belangenbehartiger overweegt ook om een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.

(Bron: ANP/NKC)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Hanneman says:

    Als de overheid, grootwinkelbedrijven, banken en verzekeraars met hun klanten mogen aanrotzooien zie ik niet waarom een eerbare camperdealer dat niet mag.

    zwemster says:

    Hoe kunt u over een eerbare camperdealer praten als u stelt dat als overheid, banken en verzekeraars met hun klanten mogen aanrotzooien waarom de camperdealer dat niet zou mogen.

    Gewoon omdat het niet mag! Dat geldt voor iedereen dus ook voor de niet eerbare camperdealer want eerbare camperdealers zijn er m.i. niet.

      Hanneman says:

      En ’n eerbare overheid, eerbare grootwinkelbedrijven, banken en verzekeraars zijn er wel?