review

Recensiewebsites op de vingers getikt

Er zijn ontelbare websites waarop mensen hun recensie van een product of vakantie achterlaten. Handig voor potentiële kopers, maar de beoordelingen zijn niet altijd betrouwbaar. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van De Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Betalen voor review

Volgens de organisatie is het vaak onduidelijk hoe de reviewsites aan hun recensies komen. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven steeds vaker consumenten inschakelen om tegen een beloning een positieve reactie te schrijven. Hierdoor daalt de geloofwaardigheid van deze beoordelingen, waardoor het publiek zich niet optimaal kan informeren via de sites.

Het ACM zegt dat mogelijke kopers zich goed bewust zijn van het feit dat niet alle recensies op waarheid berusten, maar er tegelijkertijd ook vanuit gaan dat websites onbetrouwbare reacties verwijderen.

Advies

Het onderzoek van het ACM adviseert recensiewebsites om transparant te zijn over waar de reacties vandaan komen. Zo moeten zij het eerlijk zeggen als een bepaald bedrijf heeft betaald voor een reactie op de site. Voorlopig blijft het bij een advies en grijpt het ACM niet actief in. Wel overwegen zij stappen als hun aanbeveling niet wordt opgevolgd door de websites. Inmiddels hebben 4 grote reviewsites laten weten dat zij voortaan duidelijker zullen zijn over de herkomst van de productrecensies op hun platform.

Steeds belangrijker

Online recensies worden steeds belangrijker voor bedrijven, omdat meer mensen ze raadplegen voordat zij een keuze maken. Vooral bij het kiezen van het juiste restaurant, hotel of elektronica worden reviews vaak gebruikt door het publiek.

(Bron: NOS, ANP, ACM)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    Daar kon je op wachten. …. Dit gebeurde al veel langer met inschakeling van vrienden en bekenden. Nu dus met betaalde randdebielen

  2. oudhoff says:

    Een review zegt mij weinig ze worden alleen geplaatst als het voor hun gunstig is.