microsoft scam

Nieuwe manier van internetoplichting: de Microsoft-scam

Engelssprekende mannen die mensen massaal geld afhandig maken door te doen alsof ze bij computerbedrijf Microsoft werken. Dit gebeurt steeds vaker in Nederland. In de eerste helft van 2017 zijn al 800 mensen slachtoffer geworden van de zogenoemde Microsoft-scam. De meesten zijn 50 jaar of ouder.

Microsoft-scam: zo werkt het

De internetcriminelen achter de Microsoft-scam bellen een nietsvermoedend persoon en vertellen hem of haar dat er een probleem met de computer is. Vervolgens bieden ze aan dit te verhelpen. Om dat te kunnen doen, moet er eerst een programma geinstaleerd worden. Mensen weten niet dat de internetcrimineel hierdoor toegang krijgt tot het apparaat.

Vervolgens zegt de crimineel tegen de gedupeerde dat een hacker het voorzien heeft op hun computer en maakt hij een groot bedrag over naar de rekening van degene die gebeld wordt. Dit is volgens de misdadiger om de hacker te lokken. Uiteraard komt er geen hacker op af en daarom wordt de persoon gevraagd om het bedrag terug te storten naar de ‘medewerker’ van Microsoft. Als dit eenmaal is gebeurd, heeft de internetcrimineel toegang tot de bankrekening van de gedupeerde.

Phising

De Microsoft-scam is een voorbeeld van internetoplichterij. Ook phishing is een veelgebruikte manier van internetcriminelen om mensen geld afhandig te maken. Phishing betekent hengelen in het Engels en houdt in dat u een mail krijgt van een oplichter die zich voordoet als bank. In het bericht staat doorgaans een link naar een nagemaakte website van de bank. Als u hier uw gegevens invult, kan de misdadiger bij uw rekening.

Advies

De politie adviseert om meteen de verbinding te verbreken als er gebeld wordt namens Microsoft. Zij bellen de klant nooit. Ook banken vragen niet via een e-mail om persoonlijke gegevens. Gebeurt dit wel, dan kunt u er vanuit gaan dat het een phising-bericht is. Meer advies over nepmails van uw bank vindt u in dit artikel over phising van consuwijzer.nl.

(Bron: NOS, ANP)

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. oosterwijck says:

    Ik heb een variant ontvangen van oplichters. … Ik krijg een bericht van Windows, dat mijn computer gevaar loopt en ik moet zo snel mogelijk een gratis scanner installeren. Ik verwijder dit bericht meteen, omdat ik weet, dat niemand mij ongevraagd waarschuwt, maar juist dan installeert een virusprogramma zichzelf. Ik heb natuurlijk 578 bedreigingen in mijn systeem en ik kan op, stoppen of verwijderen drukken. Dan krijg ik een mededeling dat ik eerst $120 moet betalen. Het is me duidelijk. … Ik sluit het programma, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Eerst krijg ik een mededeling, dat het programma niet gesloten kan worden, … eerst betalen. Ik zet mijn computer helemaal uit. Start opnieuw en ga naar configuratiescherm. Daar verwijder ik 3 geinstalleerde programma’s, in omgekeerde volgorde. Doe je dat niet, krijg je een melding: ‘Kan niet verwijderd worden”. Daarna voer ik een virusscan uit met mijn bestaande beveiliging, en natuurlijk heb ik een virus en/of scam. Dit virus en/of scam wordt verwijderd, maar sinds dat moment, werkt mijn draadloze muis niet meer. Gelukkig heb ik nog een oude muis met draadje, die het nog wél doet. … Sailant detail: Dit probleem doet zich voor, op het moment dat ik een conflict heb met Tele2. Ik heb mijn contract opgezegd en krijg ongevraagd e-mails van ze, waarin ze me feliciteren met mijn Tele2 contract en van me willen weten, hoe blijk ben met hen. Op mijn verzoek om het contract te stoppen, reageren ze niet.

  2. oosterwijck says:

    Zelfs telecombedrijven, die internet aanbieden, behoren tot de oplichters, zie mijn ervaring:

    Ik bestel een internetaansluiting (met een “doe-het-zelf” installatiepakket en maandelijks opzegbaar), en ontvang op 12 juni 2017, 18.00 uur, een router. Na installatie heb ik geen internet. Ik benader de Helpdesk, maar die is onbereikbaar (er zijn 11 wachtenden voor mij, gedurende de hele avond), ik informeer op internet (bij een buurman) maar Tele2 is ook daar niet toegankelijk. Ik bel het centrale telefoonnummer: 020 7544444. Daar krijg ik de mededeling: “Dit telefoonnummer is tijdelijk niet in gebruik, probeer het later nog eens”). De gehele volgende dag, dezelfde ervaring en de dag erna ook. Dan besluit ik het contract, schriftelijk, af te zeggen, op 14 juni 2017, er is immers geen product geleverd en ik ben binnen de 14 dagen bedenktijd). Als ondersteunend bewijs, stuur ik een afschrift van de brief naar de consumentenbond, die contact legt met Tele2 en mijn brief doorstuurt. Daarna krijg ik een mail van Tele2, met het verzoek om contact op te nemen met tel. nummer 020 7544444. Ik probeer 3 weken lang, contact te maken met dit telefoonnummer, zonder succes. Na 3 weken, op 3 juli 2017, krijg ik een tip, dat er een blokkade op mijn telefoonnummer is, en gebruik ik de telefoon van mijn schoonzus en heb meteen contact. Dan krijg ik te horen dat ik een opzegtermijn heb van één jaar en het gehele jaar moet betalen. De telefoniste probeert me over te halen om te blijven, met een verwijt naar mij, “dat ik hen wél de kans moet geven om het defect te herstellen”. Ik vraag me af: HOE? … Als het bedrijf onbereikbaar is.

    Op internet kom ik duizenden relazen tegen van lotgenoten, die net als ik gedupeerd zijn door Tele2 en geen product geleverd kregen of een slecht product geleverd kregen (als je er vanuit gaat dat de meeste gedupeerden, geen reactie op internet achterlaten, loopt het aantal gedupeerden in de tienduizenden). Tele2 zet iedereen onder druk, om te betalen. Veel gedupeerden zijn student of bijstandsgerechtigden en worden ernstig benadeeld door Tele2, die kenbaar alleen uit is, op: afsluiten van contracten, zonder daarbij een deugdelijk product te leveren. De service is, zero, nul. Ik vraag u nadrukkelijk, dit bedrijf aan te pakken en een boete op te leggen, voor, misleiding en oplichting. Zulke bedrijven ondermijnen de normen van Fatsoen en Waardigheid, in een ontwikkelde samenleving.

  3. oosterwijck says:

    GA NOOIT IN ZEE MET TELE2
    Tele2 is alleen geinteresseerd in het afsluiten van contracten. … Het bedrijf levert géén product/dienst of een zéér slechte kwaliteit. Bij vragen en/of klachten is het bedrijf een onneembare vesting. De telefoon wordt niet opgenomen (er zijn nog heel veel wachtenden voor je) of: DIT TELEFOONNUMMER WORDT TIJDELIJK NIET OPGENOMEN, PROBEER HET LATER NOG EENS. … en de helpdesk is niet bemand. Er is ook een zéér groot verloop van ondeskundige medewerkers. En als je alle problemen zat bent en wil opzeggen, zit je vast aan een jaarcontract. … GA NOOIT IN ZEE MET TELE2. … Ik heb nog nooit zoveel klachten over een bedrijf gezien op internet en de consumentenprogramma’s zoals : KASSA, RADAR en OPGELICHT hebben een dagtaak aan de klachten over dit bedrijf.

  4. oosterwijck says:

    Gezien de vele gevallen van oplichting, waar consumenten mee geconfronteerd worden, door steeds weer nieuw oplichterbedrijven, zou het wenselijk zijn als de Max Ombudsman, gezamenlijk met de Nationale Ombudsman, de ACM achter de veren zit, om eindelijk eens te doen, wat de ACM allang had moeten doen: OPTREDEN TEGEN MALAFIEDE BEDRIJVEN EN BOETES UITDELEN, EVENALS BEDRIJVEN SLUITEN. … ACM kan nu gezien worden als de schone slaapster, die wakker gekust moet worden, na een slaap van duizend jaar. … Het is voor de directie van ACM natuurlijk wel leuk om elke week te vergaderen en notulen uitschrijven, gezellig samen met het personeel. Maar er is werk aan de winkel. Nu niet meer langer vergaderen, over: “Meer periodiekjes erbij en meer onkostenvergoeding, en meer vergoeding voor eten buiten de deur”. Er moeten nu consumenten beschermd worden, die bedrogen en bestolen worden, door de vele dubieuze bedrijven (die zelfs uit het buitenland komen) om hier consumenten te bedriegen. …. Kom in actie, vort-vort.