Een (post)bezorger geeft 2 pakketten aan iemand.

Met deze tips helpt u de (post)bezorger een handje rondom de feestdagen (en heeft u uw pakket op tijd in huis)

Tijdens de feestdagen bezorgen (post)bezorgers tot 3 keer zoveel pakketten dan normaal. Voor hen betekent december vaak lange dagen, veel ritten en een stortvloed aan post en pakketten die op tijd moeten aankomen. U kunt als ontvanger een handje helpen, en daar heeft u zelf ook nog iets aan. Want met een paar simpele stappen helpt u de bezorgers hun werk makkelijker te doen en heeft u uw pakketten op tijd in huis. 

Bestel op tijd en kies slim

December is de drukste maand voor (post)bezorgers. Extra ritten, meer personeel en soms zelfs extra leverdagen om alle bestellingen op tijd te bezorgen. Iets als consument om rekening mee te houden als u iets bestelt.

Bestel uw cadeaus bij voorkeur vóór 15 december om de grootste drukte te vermijden. Daarnaast is het verstandig om een bezorgmoment te kiezen waarop u zeker thuis bent. Vaak kunt u via Track & Trace uw pakket volgen en indien nodig de bezorging aanpassen, bijvoorbeeld door het bij de buren of op een afgesproken plek te laten afleveren. Bent u niet thuis, dan biedt een servicepunt uitkomst. Daar kunt u uw pakket ophalen op een moment dat u zelf goed uitkomt, zonder dat de bezorger voor een gesloten deur staat.

Stress voor de feestdagen
Lees ook: Stress voor de feestdagen? Een stappenplan, een budget en nog meer tips

Gebruik bezorgapps optimaal

Bestelt u via PostNL? Dan is het handig om de gratis PostNL-app te downloaden. Daarmee kunt u uw bezorgvoorkeuren instellen, meldingen ontvangen zodra uw pakket onderweg is, en zelfs uw bezorging aanpassen als u toch niet thuis bent. U kunt ook pushnotificaties aanzetten, zodat u een melding krijgt zodra uw bezorger en pakket onderweg is. Ook andere bezorgdiensten zoals DHL en UPS bieden vergelijkbare functies aan via hun websites of apps. Door hiervan gebruik te maken, helpt u de koeriers en voorkomt u misverstanden of gemiste bezorgmomenten. En u blijft steeds op de hoogte van de bezorging van uw pakket(ten).

Toon waardering voor de postbezorger

Bezorgers werken vaak door weer en wind en verveoren en bezorgen dagelijks honderden pakketten. Een klein gebaar kan dan al veel betekenen. Een vriendelijke groet of een kort gesprek laat zien dat hun werk wordt gezien en gewaardeerd. Zet op de afleverplek een flesje water of iets lekkers neer, dat wordt door de bezorger zeer gewaardeerd. Zeker rondom de feestdagen is een kleine attentie of fooi, een groot gebaar.

(Bron: PostNL, DHL, thuiswinkel.org, NOS. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (9)

    Weissman says:

    Om te zorgen dat je op het bezorgmoment thuis bent of een alternatief kunt doorgeven moeten postnl, dhl, dpd eerst zorgen dat de bezorgmeldingen in hun mails en apps betrouwbaar zijn en niet vlak voor (of zelfs ná) het aangekondigde bezorgmoment gewijzigd wordt in “sorry, we hebben het bezorgmoment niet gehaald. Hou de App in de gaten…” om vervolgens pas een HELE Week later een nieuw bezorgmoment te melde.

    james says:

    Als ze een pakje komt met Colyprive dan gooien ze het gewoon over de poort .en krijg je nooit op voorhand een mail van levering .nu ja zo een firma’s hun chauffeurs die krijgen van mij geen fooi , Bpost ,post NL en anderen zijn aangepast en ook geen problemen mee die zullen een attentie krijgen

    Pietje Puk says:

    Beste Max Vandaag, leg mij eens uit, waarom ik een fooi moet geven, als:
    Postnl elke week een andere bezorger heeft? Postnl al maaaaanden niet bezorgd op het moment dat ze zeggen dat ze komen: OF ze komen een dag eerder OF 1-7 dagen later? Ook mag ik van Postnl niet meer de Bruna als pakketpunt kiezen, want het ligt niet in hetzelfde postcode gebied. Ik moet dan een punt kiezen waar ik niet met het OV kan komen.
    DHL: weigert hier in hoogbouw te bezorgen, je MOET hier naar een pakketpunt
    DPD: vertelt pas 30 minuten van te voren dat ze onderweg zijn en sturen het pakket direct weer terug als je niet thuis bent.
    Bol.com: gebruikt hier fietskoeriers die tussen 21-22 uur bezorgen als wij hier in ons zorgcomplex al op bed liggen, dus je MOET het wel naar een pakketpunt brengen.
    Waarom zou ik in vredesnaam 1 van deze bezorgers een fooi geven?

    LeoGraper says:

    Eerst het kaf van het koren scheiden, en echt wat doen met meldingen van de burger.
    Daarnaast kan opvoeden voor een aantal ook geen kwaad, zie ze hier regelmatig afsnijden via het fiets- en voetpad.
    Heb niet echt het idee dat deze personen hier op aangesproken worden.
    Heb het zelfs met 1 Dhl chauffeur ‘aan de stok gehad’ die over het trottoir reed en zei dat hij daarvoor ontheffing heeft, hilarisch!
    Aan de andere kant zie ik bij PostNl verwoede pogingen om steeds dezelfde brief- en pakketbezorger langs te sturen, dat helpt, heb intussen een ‘redelijke band’ met alle 2, dat zouden er meer moeten doen, dan houden de verkeersovertredingen denk ik vanzelf op.

    Rob van Kampen says:

    DHL beweerde doodleuk dat ik verhuisd zou zijn en stuurde het pakketje terug.
    Het regende iets of wat die dag en zoals vaker wil de bezorger dan niet nat worden…
    Of ik was er niet terwijl ik er wel was en kan zien via de Ring bel of er gebeld is of
    Het pakket gaat rechtstreeks naar een pakket punt of zoals nu; ontvanger is verhuisd.
    Ook Post nl maakt er vaak een potje van..zeer ergerlijk, bah!!!!

    Len123 says:

    Als ik dit zo allemaal lees, zijn wij wel echt spekkoper met de pakjes bezorgen van PostNL. Is ook al jaren dezelfde bezorger en ja, daar bouw je een band mee op.
    Geen moeite is hem te veel en ja, ook met de beide buren zijn de banden héél erg goed.
    Een pakje afgeven bij de buren of iets aannemen, geen enkel probleem.
    En als ik een pakje heb aangenomen, stuur ik de betrokken buren een appje, hoeft hij ook niet terug om een kaartje in de bus te doen.
    Deze man werkt zich 10 slagen in de rondte en zal weinig op een redelijke tijd thuis zijn (dat is een aanname)
    Wij geven al jaren een fooi voor al zijn bewezen diensten. (zelfs meerdere keren per jaar)
    Maar zeker met Kerst en Oud en Nieuw, kranten bezorgers krijgen dat toch ook?

    maar…. daarentegen, DHL?, wat een waardeloze organisatie is dat en wat een hooghartige bezorgers.
    Inderdaad, bij slecht weer komt het vaak voor dat ik een niet thuis bericht krijg en dast mijn pakje retour gaat naar de afzender.
    Klagen bij DHL heeft héél weinig zin, ze nemen gewoon geen actie. Ik probeer dan ook altijd een bezorging door DHL te voorkomen. Gelukkig kun je dat tegenwoordig vaker kiezen bij de verzend methode.

    Muisje6 says:

    Hoe kan ik een fooi geven, als de bezorger(s) na het aanbellen gevlogen zijn en mijn pakje is neergegooid voor de deur?
    Dat is hier schering en inslag.
    Laatst ook speciaal voor op gebleven ’s avonds na 22 uur, ik liep naar boven om naar bed te gaan en zag dat mijn pakje voor de deur was gegooid zonder dat ze zelfs aanbelden!!! ASOCIAAL!!!!!

    Robbert1960 says:

    Er zijn bepaalde bezorgers die gun ik helemaal niks.
    Onze PostNl bezorger is een prima vent, maar je ook DPD en DHL en daar zitten best wel varkens tussen.

    Die kunnen wat mij betreft de boom in.
    Laat ze eerst maar eens :
    Op tijd komen, zodat je niet voor niks zit te wachten de hele dag.
    Niet gewoon doorrijden en zeggen dat je niet thuis was.
    Je pakketje niet buiten in de regen leggen
    Valse handtekeningen zetten
    Leren parkeren

    Carlie Stijnen says:

    Je krijgt via track en trace een bezorgmoment, je zit de hele dag te wachten, vervolgens krijg je melding dat je niet thuis was en moet je je pakket gaan ophalen bij een afhaalpunt. Als je niet mobiel bent, kun je daar dus niet komen. Wat heeft ‘thuisbezorgd’ dan nog voor zin? Een holle frase, die voor ongelooflijk veel stress zorgt.