WhatsApp-fraude

Meldpunt: banken en politie over aanpak WhatsApp-fraude

In de eerste maanden van dit jaar is er een forse toename van fraude via WhatsApp. Ook bij de redactie van Meldpunt komen hierover verhalen binnen. Wat doen banken en politie met al deze meldingen?

Schade door WhatsApp-fraude

Over 2019 is de schade van slachtoffers van WhatsApp een miljoen euro. Begin maart 2020 staat de teller al op 350.000 euro. De werkwijze is altijd hetzelfde: oplichters doen zich via de berichten-app voor als een bekende en proberen hun slachtoffers over te halen om geld over te maken.

Voordoen als ‘dochter’

Het overkomt ook Polly Blok. Een oplichter doet zich voor als haar dochter die dringend geld nodig heeft. Mevrouw Blok maakt 3.000 euro over. Als de fraude uitkomt, meldt ze dit bij politie en bank en wil zij de naam en het rekeningnummer van de dief doorgeven. Tot haar grote verontwaardiging doen politie en bank niets met haar melding. Mevrouw Blok voelt zich in de steek gelaten.

Ook Meldpunt-presentatator Elles de Bruin wordt op deze manier benaderd door een fraudeur. En ook als zij belt met de bank en de politie is er weinig interesse om de melding te noteren, laat staan hiermee onderzoek te doen.

Coronavirus en ouderenzorg

Ouderen zijn extra kwetsbaar voor het coronavirus. Hoe gaat de zorg hiermee om? Zorgorganisatie Sensire uit de Achterhoek heeft haar beleid hiervoor aangescherpt. Wie in de besmettingshaarden Noord-Italië, China of Zuid-Korea is geweest, mag niet bij cliënten komen, zowel thuis als in de zorginstellingen van Sensire. Dit geldt voor zowel bezoekers, leveranciers als (zorg)medewerkers. Hoe gaat de rest van de ouderzorginstellingen hiermee om? Is een bezoekje aan oma of opa nog wel verstandig?

Toelichting komt van Conny Helder van ActiZ, de branchevereniging van zorgorganisaties. En in de studio reageren Fred Ootes, teamleider Cybercrime van de politie en Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland op de WhatsApp-fraude.

Meldpunt is te zien op vrijdag 13 maart 2020 om 19.20 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Wollepopje says:

    Je maakt toch niet zomaar zulke grote bedragen over naar aanleiding van een WhatsApp berichtje?
    Al zijn ze uit naam gedaan van familie, vrienden of bekenden?
    Hoeveel moeite kost het om diegene even te bellen en te vragen hoe het zit??
    Check en dubbel check is mijn antwoord!

    oosterwijck says:

    Het probleem is, alle informatie die op social media gebezigd wordt. Hele familieverbanden liggen op straat. En al die informatie in samenhang met beperkte intelligentie, is een goudmijn voor oplichters. Als iedereen stopt met zichzelf in de etalage te zetten, is oplichten een stuk moeilijker. Bijna iedereen is compleet afhankelijk van een telefoon. En alle bankzaken worden met dat ding verricht. Hele families bespreken alle denkbare intieme onderwerpen met elkaar. Mensen vertonen schapengedrag. Stop met die praktijken. Wordt weer een zelfdenkend wezen. Ik heb geen facebook en ik verricht geen bankzaken met mijn telefoon (zolang het niet verplicht is). En als een van mijn kinderen om geld vraagt, ga ik er persoonlijk even naar toe, zeker als het om duizenden gaat. En mocht ik verleid worden om geld beschikbaar te stellen, maak ik het over met een scanner en mijn computer. Ik ben dan ook nog nooit opgelicht. Het enige wangedrag is geweest, met emails over verlopen bankpassen opsturen en valse berichten over belastingschulden. Waar ik natuurlijk nooit op in ga.