Is het einde van de ongewenste verkooptelefoontjes nabij?

U kent het misschien wel, bedrijven die u op de meest ongewenste momenten bellen omdat zij u iets willen verkopen. Daar komt waarschijnlijk een einde aan. Want een nieuw wetsvoorstel maakt het in de toekomst voor bedrijven en organisaties onmogelijk om hen te benaderen zonder dat zij daar zelf expliciet toestemming voor hebben gegeven. 

Grote ergernis

Het wetsvoorstel komt van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en wordt donderdag 4 juli 2019 gepubliceerd. Het voorstel volgt na een onderzoek uit 2018 waaruit blijkt dat de helft van de consumenten zich enorm ergert aan deze verkooptelefoontjes. Het in 2009 ingestelde bel-me-niet register volstaat niet. Hoewel dit register als doel heeft om zich te registreren om niet meer gebeld te worden door bedrijven en instanties die iets willen verkopen, lijkt dit in de praktijk niet altijd te werken. Er is een actieve handeling van de consument nodig. De nieuwe vorm stelt dat u toestemming geeft dat zij u mogen bellen, het bel-me-niet-register werkt precies andersom.

Ook voor bedrijven

Het wetsvoorstel gaat verder dan het ongewenst benaderen van consumenten. Keijzer wil dat ook mensen met een VOF of eenmanszaak niet ongevraagd gebeld kunnen worden door andere bedrijven. Veel zzp’ers hebben aangegeven ‘gek te worden’ van de vele telefoontjes die zij krijgen van bedrijven die hen iets willen verkopen.

Geen afgeschermd nummer

Mocht dit wetsvoorstel worden doorgevoerd, dan mogen bedrijven en instanties ook niet meer bellen met een afgeschermd nummer. Daarnaast wil Keijzer ook een opt-in-regime. Dat wil zeggen dat er allen gebeld mag worden als daar dus expliciet toestemming voor is gegeven. Op deze manier wordt de bescherming van de telefonische telemarketing gelijk getrokken met die van e-mailmarketing. De komende weken kan er gereageerd worden op het voorstel. Eind 2019 dient de staatssecretaris het voorstel in bij de Raad van State, daarna bij de Tweede Kamer.

(Bron: ANP/RTL Nieuws)

Geef een reactie