Duur 15:10
Gepubliceerd op 14 augustus 2017

PremiumKiosk

Gefeliciteerd, u heeft een reis gewonnen! Met dit nieuws worden mensen ongevraagd gebeld door PremiumKiosk. U krijgt te horen dat u een van de gelukkige winnaars bent en daarnaast ontvangt u geheel vrijblijvend een voordeelpakket. Maar hoe vrijblijvend is dat? Want als het pakket eenmaal in huis is en u toch besluit hier geen gebruik van te maken, dan blijkt het toch niet zo vrijblijvend. U moet betalen. En doet u dit niet, dan dreigen incassokosten.  

Telemarketing

PremiumKiosk,  ook wel bekend onder de naam Hotel Piccolo en de Hotelcheque, doet aan telemarketing. Zij bellen mensen op om hun product te verkopen. In het geval van Premiumkiosk doen zij dit door mensen eerst enthousiast te maken dat zij een reis hebben gewonnen. Vervolgens bieden zij een voordeelpakket aan. Maar vrijblijvend is het niet. Wanneer het pakket eenmaal binnen is, dan zijn hier kosten aan verbonden. In het telefoongesprek weten zij vaak ook van mensen het rekeningnummer te achterhalen, waardoor betaling al via automatische incasso plaatsvindt. PremiumKiosk zegt dat er een overeenkomst tot stand is gekomen door de telefonische toezegging.

Geen overeenkomst

“Bij deze vorm van verkoop is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Voor deze vorm van telemarketing is een schriftelijke handtekening vereist (schriftelijkheidsvereiste is verplicht sinds 2014). Zowel de Autoriteit Consumenten & Markt als het Europees Consumenten Centrum bevestigen dit”, aldus MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Wat PremiumKiosk doet mag niet. Betaal dus niet.”

Het bedrijf maakt ook gebruik van zogenaamde voice-logs. Dat voeren zij op als bewijs voor het tot stand komen van de overeenkomst, maar die gelden niet bij deze vorm van telemarketing. Een mondelinge toezegging telt voor de producten die PremiumKiosk verkoopt niet. Hiervoor moet altijd een schriftelijk akkoord zijn. Wat zij vervolgens proberen is mensen bang maken en hopen dat zij uiteindelijk overgaan tot betalen.

Regels rond telemarketing

Het programma Groeten van MAX heeft de verkoopmanier van PremiumKiosk voorgelegd aan het ACM en zij zeggen het volgende:
Het schriftelijkheidsvereiste geldt wel degelijk voor de dienst van PremiuKiosk. Als hun dienst via telemarketing is aangeboden en de consument niet schriftelijk heeft ingestemd, is er nooit een geldige overeenkomst tot stand gekomen. Consumenten kunnen dus betalingen storneren als die via automatische incasso is afgeschreven of hun geld terugvorderen als er op een andere manier is betaald.

Voor het kopen naar aanleiding van een telefonische verkoop wordt ook wel kopen op afstand genoemd. Voor deze vorm van verkoop zijn regels opgesteld. Zo heeft u bijvoorbeeld 14 dagen bedenktijd (zichttermijn). In die tijd mag u het product thuis bekijken en terugsturen als u het niet wilt. U heeft dan recht op restitutie als u het al betaald heeft. De regels voor deze vorm van verkopen zijn al jaren van kracht. Toch wordt er zover bekend nauwelijks een boete uitgeschreven door de ACM. Consuwijzer heeft de regels van kopen op afstand voor u onder elkaar gezet.

Jisells

De redactie van Groeten van MAX duikt nog iets verder in de bedrijfsstructuur van Premiumkiosk. Want wie zit er achter de ‘gewonnen reisje’. Al snel ontdekt de redactie dat het niet alleen om Premiumkiosk gaat. Ook Travelclubexpress, Weekendjegenieten, NewChance en Kickoff Holland zijn allemaal bedrijven die op dezelfde manier werken. Bij het ontrafelen van het BV-netwerk blijkt een aantal van deze aanbieders onderdeel te zijn van Travelclubexpress en Superholiday. Maar veruit de meesten zijn gelieerd aan het Italiaanse Jisells.

Tips!

Wilt u zeker zijn dat u geen ongewenste spullen koopt bij een telefonische verkoop? Dan is het goed om de tijd te nemen voor het gesprek en de juiste vragen te stellen. Om u daarbij te helpen heeft Consuwijzer een handige vragenlijst opgesteld.

Heeft u toch betaald, dan kunt u nog steeds uw geld terug krijgen. Consuwijzer heeft hiervoor een standaard ontbindingsbrief voor opgesteld. Wilt u  niet meer gebeld worden door telefonische verkopers? Meld u dan aan voor het bel-me-niet Register. MAX Ombudsman Jeanine Janssen heeft nog enkele tips.

Groeten van MAX nam ook contact op met de incassobureaus Centraal Invorderings Bureau (CIB) en Stichting Mempay waar PremiumKiosk mee werkt. Zij laten beiden weten geschrokken te zijn van de wijze waarop PremiumKiosk te werkt gaat en grote waarde te hechten aan de woorden van de ACM en beëindigen de samenwerking met PremiumKiosk per direct.

Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op 3 juli 2017 en 14 augustus 2017.

Geef een reactie

Reacties (15)

    Bankpas3 says:

    Heel herkenbaar. Wij worden al weken telefonisch lastig gevallen door een soortgelijk bedrijf genaamd GreatDealz. Binnen de 2 weken zichtperiode de cheque aangetekend retour gestuurd. En nu maar blijven dreigen met een incassobureau. Fijn dat jullie hier vandaag aandacht aan hebben besteed. Wij hebben al wel een klacht ingediend bij Consuwijzer.

      MAX Ombudsman says:

      Beste meneer, mevrouw,

      Fijn te lezen dat u iets heeft gehad aan onze informatie.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    JW90 says:

    Hallo,

    Stel dat de betaling al een aantal maanden geleden is gedaan. Kan deze ook nog teruggevorderd worden middels een aangetekende brief?
    Zo ja, hoe gaat dit in zijn werk?

      MAX Ombudsman says:

      Beste JW90,

      Ik neem aan dat u het hebt over Premium Kiosk. U kunt inderdaad een aangetekende brief sturen en het geld terugvorderen. Het zal alleen, gezien de reactie van het bedrijf, lastiger zijn om ook daadwerkelijk uw geld terug te krijgen.
      Ik wens u succes daarbij en meldt uw verhaal ook zeker bij Consuwijzer.nl

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    DaCo says:

    Beste Jeanine , Maxvandaag,

    Door deze uitzending wil ik jullie ook een blik laten werpen op de boekenclub Splendid B.V met achterhangend incasso bureau Fiad. Deze proberen op identieke wijze via straat en telefonisch verkoop mensen zonder contracten forse bedragen afhandig te maken via automatisch incasso of met het dreigen via incasso of deurwaarder. Momenteel heb ik zelf een lopende zaak tegen hun welke ik ook besproken heb met mijn rechtsbijstand en advocaten van DAS. Ik wil jullie volledige inzage geven in alle brieven etc.

    Samen met onze zaak lopen er wel 100den zo niet duizenden zaken tegen Splendid B.V , vele mensen zijn radeloos. Dit is terug te vinden op kassa/vara , klacht.nl en google.

    Tip voor de mensen : betaal niet , er is geen overeenkomst schriftelijk , blijf bij je standpunt als je nergens akkoord hebt gegeven / getekend(dit is nergens het geval)

    Bedankt !

      MAX Ombudsman says:

      Beste DaCo,

      Dank u voor uw melding. Het zou fijn zijn als u contact wilt opnemen met ons spreekuur, zodat we uw gegevens kunnen registreren zodat we contact kunnen opnemen met u als we eventueel aandacht willen besteden aan uw zaak.
      U kunt ons dagelijks bereiken tussen 10.00 en 12.00 op 035-6775511.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    oosterwijck says:

    Fijn dat deze uitleg gegeven wordt door omroep Max. Hier zullen heel veel mensen baat bij hebben.

    Ik heb onlangs dezelfde ervaring gehad met internet aanbieder Tele2.

    Dit bedrijf is helemaal ingesteld op consumenten te bedriegen en van hun geld af te helpen, zonder een dienst te leveren. Ze leveren geen product/dienst en als je het bedrijf benaderd, via internet of telefoon zijn ze niet bereikbaar. Het oplichten begint al bij je bestelling, met afleveren wordt al 14 dagen gewacht, waarbij veel consumenten denken dat de bedenktijd reeds verstreken is. Maar dat is niet het geval. Er wordt namelijk een router geleverd, en op het moment dat de router geleverd is gaat de bedenktijd in. En natuurlijk heb je geen internet of zeer slecht internet omdat de router niet deugd en het net werk niet deugd. Als je dan binnen 14 dagen wilt opzeggen moet je heel inventief zijn, de telefoon wordt niet opgenomen, dus telefonisch opzeggen is niet mogelijk. Via internet opzeggen is ook niet mogelijk, omdat ze naar je klantennummer vragen en dat heb je niet gekregen. Schriftelijk opzeggen is heel ingewikkeld, omdat er nergens een postadres wordt vermeld. Dat moet je dan opvragen bij de consumentenbond of iets dergelijks. Aangetekende brieven worden geweigerd. Dus je moet een klacht indienen bij de consumentenbond met een kopie va jouw opzegbrief. Dan stuurt de consumentenbond jouw klacht en brief door naar de directeur dhr. Wolters in Nieuwengein. En dan heb je bewijs van je opzegging. Daarmee neem Tele2 geen genoegen, ze bellen je terug met het smoesje dat je hen wel de kans moet geven om de klacht te herstellen. Dis is alleen maar een afleiding, om jouw opzegging ongeldig te maken. Ga dus nooit in op het voorstel om naar de klacht te kijken. Deze oplichters weten precies hoe te handelen. Ondanks dat je correct hebt geannuleerd krijg je toch een mail, dat je een jaar lang vastzit aan een contract en je moet gewoon betalen. Wie storneert krijgt een incassobureau achter zich aan. Maak je daar niet druk over, laat je niet bang maken, zo’n incassobureau heeft geen enkele rechtsgrond, zonder uitspraak van een rechter.

    Ik adviseer iedereen om aangifte te doen bij de politie van oplichting en diefstal. Daarnaast moet je ook een klacht indienen bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt) niet dat ACM iets doet, die weten van niets en zullen jouw vertellen (Via ConsuWijzer) dat jij de eerste bent die klaagt. Dat is dus niet zo er hebben al honderden mensen geklaagd. Met die afwijzing in de hand dien je een klacht in bij de Nationale Ombudsman, die dan ACM op de vingers tikt. En na lange tijd, dat Tele2 door kan gaan met oplichten en stelen, gaat er een lampje branden bij ACM en de politiek in Den haag. en krijgt dhr. Wolters een standje en het advies om iets voorzichtiger te werk te gaan. … Het mag wel ruiken maar niet stinken. … Begrijp je wat ik bedoel. …

    Voor de volledigheid, hier het postadres van Tele2:

    Tele2 Nederland B.V.
    Postbus 289
    2400 AG
    Alphen aan den Rijn
    t.a.v. Thomas Wolters

    14 juni 2017,

    Van: Oosterwijck

    Thomas Wolters,
    Graag wil ik mijn abonnement bij Tele2 opzeggen, met onmiddellijke ingang. Op 12 juni 2017, heb ik het installatiepakket ontvangen en na installeren blijkt internet niet te functioneren. De helpdesk is niet bemand en op de site, blijkt een praatautomaat (computer) alleen maar onzin uit te kramen. Een klacht, kan ik niet versturen. Ik heb eerder al geprobeerd om de overeenkomst telefonisch op te zeggen (020 7544465), maar wordt eindeloos in de wacht gezet. Vervolgens heb ik geprobeerd om via de site op te zeggen, maar wordt geblokkeerd omdat ik geen klantnummer heb (ontvangen).
    U heeft van uw “bedrijf“ een onneembare vesting gemaakt, voor ontevreden klanten, met vragen en/of klachten. Jammer is dat.

    Ik hoop dat U deze brief wél serieus neemt en de overeenkomst beëindigd.

    Barst maar.

    oosterwijck says:

    Gezien de vele gevallen van oplichting, waar consumenten mee geconfronteerd worden, door steeds weer nieuw oplichterbedrijven, zou het wenselijk zijn als de Max Ombudsman, gezamenlijk met de Nationale Ombudsman, de ACM achter de veren zit, om eindelijk eens te doen, wat de ACM allang had moeten doen: OPTREDEN TEGEN MALAFIEDE BEDRIJVEN EN BOETES UITDELEN, EVENALS BEDRIJVEN SLUITEN. … ACM kan nu gezien worden als de schone slaapster, die wakker gekust moet worden, na een slaap van duizend jaar. … Het is voor de directie van ACM natuurlijk wel leuk om elke week te vergaderen en notulen uitschrijven, gezellig samen met het personeel. Maar er is werk aan de winkel. Nu niet meer langer vergaderen, over: “Meer periodiekjes erbij en meer onkostenvergoeding, en meer vergoeding voor eten buiten de deur”. Er moeten nu consumenten beschermd worden, die bedrogen en bestolen worden, door de vele dubieuze bedrijven (die zelfs uit het buitenland komen) om hier consumenten te bedriegen. …. Kom in actie, vort-vort.

    oosterwijck says:

    Ik heb een brief geschreven, aan de Tweede Kamer, waarin ik verzoek, iets te doen aan de bescherming van de consumenten.
    Geachte voorzitter en leden van de Tweede Kamer,
    Onlangs heb ik een ervaring gehad met internetfraude, door Telecombedrijf Tele2. Dit bleek grootschalige fraude te betreffen, waar duizenden Nederlanders het slachtoffer van worden. Daarover heb ik eerder al een brief aan U gestuurd. Ik heb deze grootschalige fraude gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt, met het verzoek deze fraude te onderzoeken. Maar deze organisatie voelt zich niet geroepen om deze fraudezaak te onderzoeken. Ze verwezen me naar de politie of private procedure bij de rechter. En Daarnaast heb ik deze grootschalige fraude gemeld bij het, Nationaal Team E-crime. En tot mijn verbazing, voelt deze organisatie zich ook niet geroepen, deze fraude te onderzoeken. Ze richten zich liever op Marktplaats.nl en Speurders.nl.
    Het moet niet gekker worden. … Ik voel me als consument (en met mij duizenden Nederlanders) vogelvrij verklaard. Iedereen kan plukken van consumenten en er is niet één organisatie, die de consument beschermd. Er is niet één organisatie, waar de consument hulp en advies kan krijgen. Als zelfs de politie, niet meer de instantie is, om misdaad te melden en/of misdaad te bestrijden, wie dan wél. 
    Graag wil ik, dat U als regering van dit land, maatregelen treft, dat consumenten, zich beschermd voelen tegen misdadigers en dat misdadigers gewoon worden vervolgd en gestraft. 
    Het moet niet zo zijn, dat een armlastige bejaarde, wordt vervolgd voor diefstal van €10 uit een Supermarkt, terwijl dhr. Wolters van Tele2, mij en met mij, tienduizenden Nederlanders zomaar €288 afhandig kan maken, met list en bedrog, zonder dat tegen die man wordt opgetreden. 
    Vertrouwende dat U dit probleem bespreekt in de Tweede Kamer,

    DennisD says:

    Wisten jullie dat het incassobureau en het bedrijf Mempay dat het geld van de rekening haalt dezelfde eigenaars heeft? Zie LinkedIn ;-). Dus ze zullen zeker wel niet stoppen. Enkel maar van naam / site veranderen.

      DennisD says:

      Ik bedoel dus zelfde eigenaars als PremiumKiosk …

    Annerieke-HIA says:

    “De redactie van Groeten van MAX duikt nog iets verder in de bedrijfsstructuur van Premiumkiosk.”

    Uiteindelijk gaat het om het hoofdbedrijf Baden Consultancy. Het adres van Baden Consultancy BV is Van den Eyndestraat 29 in Den Haag. Baden Consultancy is de eigenaar van Hotel Piccolo BV en die zitten weer achter Premium Kiosk en PiccoloCard of Premium Kaart. Met dank aan iemand op Kassa.

    Zelf heb ik daar dit geschreven: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vakantie-reizen/gratis-reis-van-baden-consultancy-en-hotel-piccolo

    Zelf ben ik bang dat dit bedrijf maar door gaat, maar wij lijken er met dank aan Max nu van af te zijn. Nu maar hopen dat het ook echt zo blijft want het zijn echt hele nare brieven en telefoontjes die ze versturen.

    Aardbei says:

    Geachte redactie,
    Ik ben vorig jaar gebeld over deelname van New Chance.
    Men heeft mij een email gestuurd en daardoor was ik gelijk verbonden. Ik heb in eerste instantie niet gereageerd
    en de betaling van € 47,50 per maand geblokkeerd. In de brief die ik daarop kreeg werd er gedreigd dat ik het bedrag binnen 7 dagen moest overmaken. Bij uitblijven van het bedrag kwamen er nog adm.kosten bij en uiteindelijk een incassobureau. Ik kreeg tel niemand aan de telefoon want men was bereikbaar tussen 12 – 16 uur van maandag t/m vrijdag. Men kon alleen maar telefonisch afzeggen als het bedrag was betaald.
    Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in mijn betaling van € 142,50 om hiervan af te komen. Ik kon pas vanaf 1 juni inloggen. Na betaling kreeg ik inderdaad op 23 augustus een reisje aangeboden naar Spanje via expresstours voor 3 nachten. Hiervan heb ik nooit gebruik gemaakt mede door de genoemde haken en ogen.
    Ik zou heel graag mijn geld retour ontvangen.

    hazel says:

    Wij hebben een proefabonnement van Max magazine
    Vandaag gebeld door extern buro (bedrijf wilde zelfs na lang aandringen naam niet geven)
    Aanbieding jaarabonnement Max ivm aflopen proefabbonement
    Gevraagd werd naar bankrekening nummer
    Ik wilde niet en heb deze dus niet gegeven
    Ondanks mijn mededeling dat het per augustus 2014 niet rechtsgeldig is om telefonisch een rek.nr. te vragen en te gebruiken bleef men volhouden dat dit een normale gang van zaken is.
    Gebruikt Max een extern buro dat zich niet aan de regels houdt ??

      MAX Vandaag says:

      Beste Hazel, hartelijk dank voor uw bericht. Wij hebben het voor u nagevraagd en het klopt dat er een callcenter uit naam van MAX leden benadert om een aanbieding te doen voor een abonnement op tv-gids MAX Magazine. Het is begrijpelijk dat u zich zorgen maakt wanneer er om uw rekeningnummer wordt gevraagd. Echter als een callcenter medewerker u zou mededelen dat uw rekeningnummer bekend is, zou dit ook niet betrouwbaar overkomen. De administratie van de abonnementenservice MAX Magazine staat los van het lidmaatschap van Omroepvereniging MAX. Zij ontvangen gegevens van de ledenadministratie, maar krijgen verder geen inzage in ons ledenbestand, vandaar dat zij u vragen om uw rekeningnummer.

      U hoeft zich geen zorgen te maken. Voor verdere vragen over het abonnement kunt u eventueel contact opnemen met de abonneeservice van het MAX magazine op telefoonnummer: 085-8881881.

Bekijk ook

Meer