Wat te doen bij telefonische verkoop? Jeanine Jansen geeft tips

Omroep: MAX

Duur: 0:03:11

Uitzending: ma 3 jul 2017 00:00

Wat te doen bij telefonische verkoop?

Samen met Rogier de Haan vormt Jeanine Janssen MAX Ombudsman. Op televisie zijn zij het hele jaar door te zien in MAX-programma’s als Meldpunt!, Tijd voor MAX en Hallo Nederland. In de zomer is Jeanine een van de vaste gezichten in het programma Groeten van MAX. Een van de meest voorkomende klachten gaat over telefonische verkoop. 

Bij MAX Ombudsman krijgen ze veel klachten binnen over telefonische verkoop, zogeheten telemarketing. Vaak zitten mensen voor ze het weten vast aan een dienst die zij niet willen, maar waar wel kosten aan verbonden zijn. De gouden regel van Jeanine is ‘Als het te moois is om waar te zijn, dan is het dat ook’. In de video geeft ze nog meer tips om te voorkomen dat u de dupe wordt van telefonische verkoop en als u al benaderd bent, hoe u er dan vanaf komt.

Meer informatie over telefonische verkoop en de voorbeeldbrief waar Jeanine het over heeft, staan in het artikel over PremiumKiosk.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. oosterwijck zegt:

    Fijn dat deze uitleg gegeven wordt door omroep Max. Hier zullen heel veel mensen baat bij hebben.

    Ik heb onlangs dezelfde ervaring gehad met internet aanbieder Tele2.

    Dit bedrijf is helemaal ingesteld op consumenten te bedriegen en van hun geld af te helpen, zonder een dienst te leveren. Ze leveren geen product/dienst en als je het bedrijf benaderd, via internet of telefoon zijn ze niet bereikbaar. Het oplichten begint al bij je bestelling, met afleveren wordt al 14 dagen gewacht, waarbij veel consumenten denken dat de bedenktijd reeds verstreken is. Maar dat is niet het geval. Er wordt namelijk een router geleverd, en op het moment dat de router geleverd is gaat de bedenktijd in. En natuurlijk heb je geen internet of zeer slecht internet omdat de router niet deugd en het netwerk niet deugd. Als je dan binnen 14 dagen wilt opzeggen moet je heel inventief zijn, de telefoon wordt niet opgenomen, dus telefonisch opzeggen is niet mogelijk. Via internet opzeggen is ook niet mogelijk, omdat ze naar je klantennummer vragen en dat heb je niet gekregen. Schriftelijk opzeggen is heel ingewikkeld, omdat er nergens een postadres wordt vermeld. Dat moet je dan opvragen bij de consumentenbond of iets dergelijks. Aangetekende brieven worden geweigerd. Dus je moet een klacht indienen bij de consumentenbond met een kopie van jouw opzegbrief. Dan stuurt de consumentenbond jouw klacht en brief door naar de directeur dhr. Wolters in Nieuwengein. En dan heb je bewijs van je opzegging. Daarmee neem Tele2 geen genoegen, ze bellen je terug met het smoesje dat je hen wel de kans moet geven om de klacht te herstellen. Dit is alleen maar een afleiding, om jouw opzegging ongeldig te maken. Ga dus nooit in op het voorstel om naar de klacht te kijken. Deze oplichters weten precies hoe te handelen. Ondanks dat je correct hebt geannuleerd krijg je toch een mail, dat je een jaar lang vastzit aan een contract en je moet gewoon betalen. Wie storneert krijgt een incassobureau achter zich aan. Maak je daar niet druk over, laat je niet bang maken, zo’n incassobureau heeft geen enkele rechtsgrond, zonder uitspraak van een rechter.

    Ik adviseer iedereen om aangifte te doen bij de politie van oplichting en diefstal. Daarnaast moet je ook een klacht indienen bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt) niet dat ACM iets doet, die weten van niets en zullen jouw vertellen (Via ConsuWijzer) dat jij de eerste bent die klaagt. Dat is dus niet zo er hebben al honderden mensen geklaagd. Met die afwijzing in de hand dien je een klacht in bij de Nationale Ombudsman, die dan ACM op de vingers tikt. En na lange tijd, dat Tele2 door kan gaan met oplichten en stelen, gaat er een lampje branden bij ACM en de politiek in Den haag. en krijgt dhr. Wolters een standje en het advies om iets voorzichtiger te werk te gaan. … Het mag wel ruiken maar niet stinken. … Begrijp je wat ik bedoel. …

    Voor de volledigheid, hier het postadres van Tele2:
    Tele2 Nederland B.V.
    Postbus 289
    2400 AG
    Alphen aan den Rijn
    t.a.v. Thomas Wolters
    14 juni 2017,
    Van: Oosterwijck

    Thomas Wolters,
    Graag wil ik mijn abonnement bij Tele2 opzeggen, met onmiddellijke ingang. Op 12 juni 2017, heb ik het installatiepakket ontvangen en na installeren blijkt internet niet te functioneren. De helpdesk is niet bemand en op de site, blijkt een praatautomaat (computer) alleen maar onzin uit te kramen. Een klacht, kan ik niet versturen. Ik heb eerder al geprobeerd om de overeenkomst telefonisch op te zeggen (020 7544465), maar wordt eindeloos in de wacht gezet. Vervolgens heb ik geprobeerd om via de site op te zeggen, maar wordt geblokkeerd omdat ik geen klantnummer heb (ontvangen).
    U heeft van uw “bedrijf“ een onneembare vesting gemaakt, voor ontevreden klanten, met vragen en/of klachten. Jammer is dat.

    Ik hoop dat U deze brief wél serieus neemt en de overeenkomst beëindigd.

    Barst maar.

  2. oosterwijck zegt:

    Gezien de vele gevallen van oplichting, waar consumenten mee geconfronteerd worden, door steeds weer nieuw oplichterbedrijven, zou het wenselijk zijn als de Max Ombudsman, gezamenlijk met de Nationale Ombudsman, de ACM achter de veren zit, om eindelijk eens te doen, wat de ACM allang had moeten doen: OPTREDEN TEGEN MALAFIEDE BEDRIJVEN EN BOETES UITDELEN, EVENALS BEDRIJVEN SLUITEN. … ACM kan nu gezien worden als de schone slaapster, die wakker gekust moet worden, na een slaap van duizend jaar. … Het is voor de directie van ACM natuurlijk wel leuk om elke week te vergaderen en notulen uitschrijven, gezellig samen met het personeel. Maar er is werk aan de winkel. Nu niet meer langer vergaderen, over: “Meer periodiekjes erbij en meer onkostenvergoeding, en meer vergoeding voor eten buiten de deur”. Er moeten nu consumenten beschermd worden, die bedrogen en bestolen worden, door de vele dubieuze bedrijven (die zelfs uit het buitenland komen) om hier consumenten te bedriegen. …. Kom in actie, vort-vort.

  3. oosterwijck zegt:

    Ik heb een brief geschreven, aan de Tweede Kamer, waarin ik verzoek, iets te doen aan de bescherming van de consumenten.

    Geachte voorzitter en leden van de Tweede Kamer,

    Onlangs heb ik een ervaring gehad met internetfraude, door Telecombedrijf Tele2. Dit bleek grootschalige fraude te betreffen, waar duizenden Nederlanders het slachtoffer van worden. Daarover heb ik eerder al een brief aan U gestuurd. Ik heb deze grootschalige fraude gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt, met het verzoek deze fraude te onderzoeken. Maar deze organisatie voelt zich niet geroepen om deze fraudezaak te onderzoeken. Ze verwezen me naar de politie of private procedure bij de rechter. En Daarnaast heb ik deze grootschalige fraude gemeld bij het, Nationaal Team E-crime. En tot mijn verbazing, voelt deze organisatie zich ook niet geroepen, deze fraude te onderzoeken. Ze richten zich liever op Marktplaats.nl en Speurders.nl.

    Het moet niet gekker worden. … Ik voel me als consument (en met mij duizenden Nederlanders) vogelvrij verklaard. Iedereen kan plukken van consumenten en er is niet één organisatie, die de consument beschermd. Er is niet één organisatie, waar de consument hulp en advies kan krijgen. Als zelfs de politie, niet meer de instantie is, om misdaad te melden en/of misdaad te bestrijden, wie dan wél. 

    Graag wil ik, dat U als regering van dit land, maatregelen treft, dat consumenten, zich beschermd voelen tegen misdadigers en dat misdadigers gewoon worden vervolgd en gestraft. 

    Het moet niet zo zijn, dat een armlastige bejaarde, wordt vervolgd voor diefstal van €10 uit een Supermarkt, terwijl dhr. Wolters van Tele2, mij en met mij, tienduizenden Nederlanders zomaar €288 afhandig kan maken, met list en bedrog, zonder dat tegen die man wordt opgetreden. 

    Vertrouwende dat U dit probleem bespreekt in de Tweede Kamer,