Beste omzetten voor winkeliers sinds 2005

Winkeliers maken zich op voor de verhoudingsgewijs beste decembermaand sinds 2005. Zoals elk jaar wordt er flink geshopt voor de feestdagen, maar zo’n grote eindejaarspiek als dit jaar heeft Nederland lang niet meer gezien.

Hoge verwachtingen

In december vorig jaar werd door winkeliers 19,8 procent meer omgezet dan gemiddeld in de overige maanden van 2015. Volgens het economisch bureau van ABN AMRO zetten retailers deze maand zo’n 21 procent meer om dan het gemiddelde van de overige 11 maanden van 2016. Dat de verwachtingen voor de decemberomzet dit jaar zo hoog gespannen zijn, is deels te danken aan het aantrekken van de economie en het verbeterde consumentenvertrouwen. Wat echter ook speelt is dat dat de omzet van de retail in de rest van het jaar tot nu toe wat tegenviel. De consumptie is minder hard gestegen dan op basis van de hogere koopkracht te verwachten was. Dat komt doordat consumenten hun geld ook gebruikten voor andere zaken, zoals sparen of het aflossen van schulden.

Verschillen per branche

Winkeliers rekenen op een omzet van 840 miljoen euro. Daarin zitten naast uitgaven voor cadeautjes ook de inkopen voor het kerstdiner en speciaal voor kerst aangeschafte kleren. De hoogte van de eindejaarspiek verschilt traditioneel per branche. Slijterijen en speelgoedwinkels hebben afgelopen jaren in december telkens ongeveer vier vijfde meer omgezet dan in een gemiddelde normale maand. Bij schoenenwinkels en supermarkten kwam de omzet in december ongeveer een tiende hoger uit dan in de andere maanden.

Drukte in de winkelsteden

Vorig weekend was het extreem druk in de winkelsteden. Op zaterdag 17 december 2016 gingen bij sommige winkels in Amsterdam de deuren zelfs tijdelijk dicht om de aanwezige klanten de kans te geven even ‘rustig’ te shoppen. Ook in andere grote steden, zoals Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven was het haast onmogelijk om op een normale manier inkopen te doen.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Eén zwaluw maakt nog geen lente. … Na 7 jaar armoede en ellende, gaat de consument één keer los en verwend zichzelf en de naasten met een extraatje. Denk nu niet dat blijvend is. De gemiddelde loonslaaf heeft minder te besteden, als 7 jaar geleden. Er zijn nog altijd 200.000 werklozen meer. En er wordt minder geleend, omdat banken de deuren dicht houden voor lenende consumenten. … Na januari beseft de consument dat zijn ziektekostenverzekering gestegen is, zijn energieverbruik duurder is, de huren omhoog gaan, en levensonderhoud duurder wordt. Voor de iets beter gesitueerden, gaat de benzineprijs omhoog, wordt de autoverzekering duurder. Hypotheken worden duurder. … En dan is het snel over met de pret, dan staat de loonslaaf weer rood en wordt het opnieuw bezuinigen. … Het is niet het hele jaar Kerstmis.