Een gratis toestel? Dat bestaat niet!

Een gratis mobieltje bij uw abonnement? Dat bestaat niet. In veel gevallen is het gratis toestel bij uw telefoonabonnement een verkapte lening, zo oordeelt de hoogste rechter van Nederland.

Een gratis mobiele telefoon bij uw abonnement klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. Het toestel is namelijk niet gratis. Een deel van de abonnementskosten wordt iedere maand namelijk gebruikt voor de afbetaling van het toestel. Jarenlang hebben telefoonproviders abonnementen verkocht met een all-in-prijs waarbij een ‘gratis’ of goedkoop toestel werd verstrekt, terwijl er in werkelijkheid een lening tot stand kwam waarover rente en kosten werden berekend. Door de extra kosten betaalden klanten soms bijna het dubbele voor een toestel. Ook als het toestel inmiddels was afbetaald, bleven telefoonproviders kosten inhouden voor rente en aflossing. Hoe uw telefoonrekening precies is verdeeld en wat u dus exact voor het toestel en aan gebruikskosten betaalt, is niet duidelijk. Verschillende telecomproviders zijn hierover niet transparant geweest.

Geld terug voor consumenten

De Hoge Raad, de hoogste rechter van Nederland op het gebied van het civiele-, straf- en belastingrecht, heeft onlangs besloten dat alle all-in abonnementen waarbij niet specifiek is aangegeven wat de prijs is die de consument voor de telefoon betaald heeft, nietig verklaard kunnen worden. Dit betekent dat u gecompenseerd kan worden en in sommige gevallen zelfs de nieuwwaarde van het toestel dat u ooit gekocht heeft terug kan krijgen.

Een koop op afbetaling

In feite zijn alle telecomproviders die mobiele abonnementen met toestellen aanbieden kredietverstrekkers. Dit komt omdat het toestel een koop op afbetaling is. Dit betekent dat zij onder het toezicht komen te staan van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). AFM heeft alle providers een overgangstermijn gegeven om hun systemen aan te passen en de klant van de juiste informatie te voorzien.

Inkomenstoets

Omdat het afsluiten van een abonnement met toestel feitelijk om een lening gaat, moeten de telecomaanbieders vanaf nu bij het afsluiten van zo’n  abonnement een inkomenstoets doen. Deze toets moet er ook voor zorgen dat jongeren niet in de schulden komen doordat ze een te duur abonnement afsluiten.

Geld terugvragen

Bent u ook de dupe geworden van zo’n all-in abonnement en wilt u uw geld terugvragen? Of wilt u uw oude abonnement nietig verklaren en het toestel opsturen? Het consumentenprogramma Radar besteedde op maandag 22 augustus 2016 volop aandacht aan dit onderwerp en heeft voor de verschillende situaties voorbeeldbrieven voor u gemaakt. U vindt deze brieven op de website van Radar. Kijk goed welke brief bij uw situatie past.

(Bron: radar.avrotros.nl)

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Een van de meest belangrijke een gerechtvaardigde uitspraken van het rechtensysteem, in de laatste jaren. Het is schandalig dat KPN en de andere telecom aanbieders hun zakken vullen, met list en bedrog. Ook ik ben 2 jaar lang bestolen door de KPN (2010-2012) met een abonnement, met gratis telefoon, waarvoor ik €25 per maand betaalde. Gesprekken met het buitenland (Belgie, 10 km over de grens) werden apart berekend. En doordat de roaming kosten, €2.50 per minuut bedroegen (het leek er op dat KPN zomaar wat berekende) was ik een vermogen kwijt aan gesprekken van en naar Belgie. Toen mijn contract afliep, kreeg ik een brief, waarin KPN mij 20% korting bood, als ik het contract verlengde. Ik heb geantwoord, dat 80% nog niet voldoende was, om tot een reeele prijs te komen. Zodra de procedure duidelijk is ga ik mijn teveel betaalde geld terugvragen. Nu nog die andere criminele daad afschaffen en geld terug eisen van roaming kosten.

    Hanneman says:

    Het wachten is op de gratis rollator bij de inschrijving op een fysiotherapeutisch abonnement op de sportschool. Dat kan trouwens ook een gratis kist zijn bij de afsluiting van een verzekering. Geloof dat ik vernam dat Achmea al orders heeft geplaatst bij een fabriek in Noord-Korea. Maar misschien dat u daarover het fijne kunt weten als u lid wordt van een seniorenclub op het net en bereid bent voor virtueel contact een aardige maandelijkse contributie te betalen. Anders wordt het áfwachten hoe alles loopt. Deze gehaaide praktijken van bedrijven als KPN of andere “grootheden” zijn overigens niet alleen aan ouderen voorbehouden. Iedereen die meent van droomaanbiedingen gebruik te mogen maken is waarschijnlijk op dát moment wat te wenserig of hebberig. De kleine, juridisch verplichte, lettertjes met waarschuwingen die u mogelijk voor de aanschaf van zo’n jat-abonnement of enig ander droomproduct zouden kunnen behoeden worden dan veelal niet meer gelezen. En de verkoper – die moet óók leven – is nauwkeurig geinstrueerd over welke antwoorden wel en welke niét worden gegeven op door een kritische consument gestelde vragen. Al dat criminele gebeuk op onze hersenpan tijdens de reclames doet ook al niet veel goed aan de zaak. Het is maar het beste dat u zich bij iedere aanschaf geen twéé maar drié keer bedenkt.