Deze winkels worden (niet) gemist als ze uit de winkelstraat verdwijnen

Welke winkels zullen consumenten wel of niet missen, als zij uit het winkelbeeld verdwijnen? Deze en meer vragen zijn door retail-onderzoeksbureau Q&A voorgelegd aan een groep van 5.144 mensen.

Uitschieters

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat steeds meer winkelketens richting gevarenzone gaan. Zij weten te weinig klanten aan zich te binden, vernieuwen te weinig en hun toekomst is daardoor onzeker. Er zijn ook uitschieters, die het winkelende publiek nog wel weten te bekoren. Kruidvat beslaat plek 1 en ook Rituals, IKEA, Albert Heijn en de ANWB behoren hier toe. Ze trekken veel publiek, zijn onderscheidend en daarnaast sterk op online gebied.

Trendhopper en Perry niet gemist

De ranglijst beslaat 204 retailers en onderaan de lijst staan de winkels die tijdens de enquête het minst goed uit de verf komen. Onder deze minst succesvolle winkelketens bevinden zich Spar, Carptet Right, Marskramer en New Yorker. Tegenover de NOS zegt Frank Quix van Q&A dat zo’n 7 procent van de winkelketens een groot probleem heeft. Zij zullen in de winkelstraat niet gemist worden en met name Trendhopper en Perry komen hierbij naar voren.

Middenmoters in gevarenzone

Zo’n 9 procent van de winkels weet zich echt te onderscheiden en roept zeer positieve reacties op bij de onderzoekgroep. “Dan heb je het over namen als Dille & Kamille, Ekoplaza, Hans Anders en Rituals”, zegt Frank Quix. Zij behoren tot de 18 procent van de retailers die gemist zullen worden in de winkelstraat. Tussen de topwinkels en degenen die het slechtste scoren staat een hele rits bedrijven die het niet al te goed doen en het naar alle waarschijnlijkheid ook niet zo 1,2,3 voor elkaar krijgen weer populairder te worden. Deze middenmoters missen het budget om er iets aan te doen. Ondanks de groeiende economie vallen de bestedingen in deze winkels tegen. Ze verliezen de strijd ook doordat de kleine groep die het wel goed doet, steeds maar beter blijft worden.

Wel of niet online?

Ondanks dat Action geen webwinkel heeft, wordt dat het bedrijf nauwelijks kwalijk genomen. Dat is echter wel een uitzondering, want andere ketens die online niet aanwezig zijn, zullen het volgens Q&A moeilijk krijgen tegenover de concurrentie die deze mogelijkheid wel biedt. Daaronder bevinden zicht Aldi, Big Bazar, Dirk, Hubo, Keuken Kampioen, Primark en Tuincentrum Overvecht. Het gaat echter verder dan alleen het hebben van een webshop. Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. Retailers die dit hebben begrepen bieden meer opties aan op het gebied van afhalen en bezorgen. 84 procent van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Gevolgd door afhalen in de winkel (69 procent) en externe afhaalpunten (33 procent). Snelheid is vandaag de dag belangrijk. 28 procent van de retailers met een webshop biedt de volgende dag bezorgen aan, waarbij de klant tot minstens 21.00 uur kan bestellen.

Quix verwacht gezien de uitkomst van het onderzoek dat er de komende jaren nog wel meer winkels omvallen of door gaan met minder vestigingen.

(Bron: NOS, Q&A)

Geef een reactie