De ongeschreven gedragsregels in de supermarkt

Waar veel mensen samenkomen is het handig om de (ongeschreven) gedragsregels te kennen. De supermarkt is zo’n plek. We hebben het internet afgestruind en beschreven welke etiquette er geldt tijdens het boodschappen doen.

Met geduld en rekening houden met elkaar komt u een heel eind en worden veel irritaties voorkomen. Sommige zaken zijn misschien vanzelfsprekend, maar misschien bent u zich van sommige dingen niet eens bewust.

De winkelwagen

Houd zoveel mogelijk rechts en laat uw winkelwagen niet midden in het gangpad achter. Wat langer nodig om een keuze te maken? Plaats uw wagentje dan op een plek waar die niet voor het schap staat. Zoals bij de koelschappen. Uw winkelwagen blokkeert anders al gauw een aantal van de koeldeuren, waardoor er niemand meer bij kan. Dit gaat uiteraard alleen op als het niet al te druk is in de supermarkt. Soms is er nou eenmaal geen vrij plekje te vinden en is er wat meer geduld nodig. Klaar met boodschappen doen? Zet de wagen dan netjes terug en laat hem niet ergens op het parkeerterrein of zelfs verder achter.

(On)gewenste producten

Heeft u een artikel uitgekozen, maar bedenkt u zich later in de winkel? Plaats het dan terug op de plek waar het stond en niet op een willekeurige plek. Dat geldt al helemaal voor producten uit de koeling of het vriesvak. Die moeten anders weggegooid worden, zonde. Laat u per ongeluk iets stuk vallen? Waarschuw het personeel dan, zodat zij het kunnen opruimen voor er iemand over uitglijdt.

Bij de kassa

Geef mensen voor u in de rij voldoende ruimte op de band en plaats een balkje achter uw boodschappen. Voor degene achter u is dat het sein dat u klaar bent met neerleggen. Soms liggen de balkjes op een plek dat mensen er lastig bij kunnen. Het is dus niet altijd een bewuste keuze géén balkje neer te leggen. U kunt er in dat geval voor kiezen zowel voor als achter uw boodschappen een balkje te leggen.

Nieuwe kassa open? Geef dan degenen die voor u in de rij staan de gelegenheid en duik er niet zelf als eerste op af. Het is geen moeten, maar wordt zeer gewaardeerd: zelf een kar vol en achter u een klant met slechts enkele producten? Laat diegene dan even voor.

Staat er bij de kassa een bordje dat die gaat sluiten, plaats uw boodschappen dan niet alsnog op de band.

Telefoneer zo mogelijk niet op het moment dat u aan de beurt bent. Wel zo beleefd tegenover de caissière. Andersom is het overigens ook een grote ergernis als een caissière geen aandacht heeft voor de klanten en bijvoorbeeld met een collega in gesprek blijft. Voor beide kanten geldt: heb aandacht voor elkaar.

Bent u gezellig met de caissière in gesprek, zorg dan wel dat u ondertussen doorgaat met het inpakken van uw spullen, zodat er achter u geen opstopping ontstaat. Een goed alternatief hiervoor is de ‘kletskassa’, die in de zomer van 2019 voor het eerst geïntroduceerd is in een supermarkt in het Brabantse Vlijmen. Die is speciaal bedoeld voor mensen die niet zo’n haast hebben en graag een praatje maken. In dezelfde supermarkt is om dezelfde reden een koffiehoek geopend. Bedoeld als ontmoetingsplek voor mensen die om een praatje verlegen zitten.

Supermarktmedewerkers zijn er niet om te pesten

Vakkenvullers moeten vaak in weinig tijd veel doen en staan niet met opzet in de weg. Kunt u er niet door, duw ze dan niet (met uw winkelwagen) aan de kant, maar vraag even of u er langs mag. Kunt u niet bij het product van uw keuze? De medewerker reikt het u graag aan. Is een product uitverkocht, dan heeft het weinig zin de supermarktmedewerker de volle laag te geven.

(Klein)kinderen

Het is over het algemeen niet geaccepteerd om kinderen tijdens het boodschappen doen al van de aangekochte producten te laten eten. Niemand houdt van een jengelend kind, maar de regel in supermarkten is meestal dat er niet gegeten en gedronken mag worden door het winkelend publiek, inclusief kinderen. Om het verwarrend te maken zijn er genoeg uitzonderingen. Veel supermarkten bieden bijvoorbeeld kleine hapjes aan om producten uit te proberen en er kan vaak koffie gedronken worden. Dit is dus één van de ongeschreven regels die per supermarkt wisselt en de meeste mensen hebben er ook wel begrip voor als ouders hun kind alvast een krentenbol of stuk fruit geven. Anders is het met rennen en gillen. Er wordt van ouders verwacht dat kinderen niet gillend en zonder toezicht door de supermarkt rennen en producten netjes in de schappen laten staan. Bedenk u wel dat dit soms enigszins een uitdaging voor de ouders kan zijn.

Hebben wij nog irritaties of gedragsregels over het hoofd gezien? Laat uw reactie dan hieronder achter.

Lees ook: terrasetiquette, de (ongeschreven) regels die gelden als u een terrasje pakt en 5 x ongeschreven gedragsregels in het vliegtuig.

(Bron: Nu.nl, Omroep Brabant, RTL Nieuws, NRC, Vice)

Geef een reactie

Reacties (15)

  1. ivan says:

    scootmobielen kunnen ook een bron van irritaties zijn. Heb er alle begrip voor dat het soms nodig is, maar pas in elk geval je snelheid aan, stapvoets of nog langzamer. Hou ook hiermee rechts, blokkeer geen heel pad . Nog erger: mensen zetten hun scootmobiel (of rolstoel) midden in een pad en staat dan op om in een andere rij boodschappen te pakken.

  2. Amaranthus says:

    Over het op de band leggen als deze alweer gaat sluiten;
    Ik heb een neefje die in het autisme spectrum zit. Die vindt het vreselijk om bij de Lidl en tegenwoordig ook al bij de Aldi aan de kassa te komen. Hij legt uit: “Die gaan aan en uit en dan weet ik niet meer wanneer je waar moet.”
    Toen ik er op lette begreep ik pas dat dit voor hen erg verwarrend kan zijn. Bij de Lild gaat het wisselen van kassa soms wel erg snel.

  3. Amaranthus says:

    Misschien is een artikel: De ongeschreven gedragsregels in een reactie op internet. Hier ook eens een goed idee…

  4. FransjeW says:

    In het stuk: superwerkmedewerkers zijn er niet om te pesten: “ de medewerker rijkt het u graag aan” . Dat zou een verkeerde instelling van de medeweker zijn! Het moet zijn: reikt het u graag aan.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste FransjeW, bedankt voor uw reactie. De tekst is inmiddels aangepast.

    2. Ineke100 says:

      In dit kader: ‘zoals bijvoorbeeld’ is dubbelop. Het is óf zoals óf bijvoorbeeld.
      Je zegt ook niet ‘circa ongeveer’….

    3. MAX Vandaag says:

      Scherp, dank Ineke100!

  5. corhen says:

    Met alle begrip voor ouders en grootouders die kinderen meenemen bij het supermarkt winkelen, lijkt het mij niet de bedoeling om onder het mom ,,dit moeten ze ook leren,, deze vaak nog jonge kinderen alle boodschappen op de band te laten leggen. Niet kost dit in een rij van klanten veel tijd maar ook ergenis omdat meestal het kind mag bepalen hoe e.a. verloopt en gaat dreinen of nog erger omdat het zijn zin niet krijgt. Deze ouder reageert ook vaak nog kwaad als men zich aan deze gedragingen stoort. Dus verwacht ik ook van deze ouders/grootouders begrip voor een dergelijke situatie en wellicht kan men op een rustiger tijdstip of met een klein aantal boodschappen dit ,,leren,, Kinderen moeten ook leren zich te gedragen.

    1. vandaag anders says:

      Het is er maar één (of een paar) maar wel bepalend voor de sfeer c.q. het ongemak. Welk filiaal van welke supermarkt dan ook wordt gebruikt als speeltuin.

  6. Mondela says:

    Wat mij ook vaak stoort is mensen die uitgebreid met elkaar staan te praten terwijl ze de weg voor anderen blokkeren. Bijv. precies voor de ingang van de supermarkt, precies voor de verzamelplek van de winkelwagentjes, precies daar waar producten staan die veel gekocht worden (het liefst nog met hun karretje dwars op het winkelpad)… Leuk dat ze het met elkaar zo gezellig hebben, maar doe even een paar stappen opzij zodat je een ander niet hindert bij het eigen (sociale) belang.

  7. Lodijk says:

    scootmobiele in de supermarkt..,.in heel veel gevallen komt gemakzucht om de hoek kijken.heb meerdere malen gezien dat ze gewoon uit dat ding stappen om iets in het schap te pakken….Als je gewoon kan lopen kan je ook met een rollator je boodschappen bij elkaar vergaren…ik vindt nog steeds dat veel mensen de invalide lopen uit te hangen en het helemaal niet zijn..iets om over na te denken !!!

  8. vandaag anders says:

    Vanavond het programma Dokters van morgen, met als onderwerp, dat muziek een positieve werking kan hebben op de gezondheid. Het omgekeerde geldt ook: in supermarkt en winkelcentrum ongevraagd lawaai; meestal met een cadans die tegen het hartritme indruist. Het hoorbare geluid bestaat overigens alleen maar uit gebonk; een melodie hoort men niet.

    Deze reactie vanwege mijn stelling: de supermarkt heeft ook te zorgen voor het welzijn van de klanten.

  9. Ineke100 says:

    Ongelooflijk, het is echt NIET normaal al van iets te eten dat nog niet is betaald. Het is nog niet van jou dan! Dit geldt voor iedereen, ook voor kinderen.

  10. Mondela says:

    Precies Ineke 100, wat voor voorbeeld geef je aan kinderen als je iets uit de verpakking haalt om het al lopende te eten… en ook nog eens wat nog niet betaald is. Leer kinderen dat je eerst moet betalen voordat het van jou is, en dat het beter is om de rust te nemen op stoel of bank om te eten. Zo leer je ze ook nog eens om behoeftes uit te stellen i.p.v. meteen te bevredigen.

  11. janie says:

    Klanten storen zich als het kind gaat jengelen en als de ouder dan toe geeft aan het kind dan is het weer niet goed want het kind moet leren dat het niet altijd zijn zin krijgt. Een kind zal altijd proberen om zijn zin te krijgen. Ik zeg altijd geef niet toe, ook al geven andere klanten commentaar. Na een paar keer zal het kind merken dat het zijn zin niet krijgt als hij gaat jengelen en heeft het kind weer wat geleerd.

    Wat mij het meeste stoort is dat klanten alvast hun wagentje bij de kassa zetten en dan weer de winkel in gaan om van alles te pakken. Eigenlijk al een plekje voorin hebben gereserveerd. Neem dan een briefje mee als je niet alles kunt onthouden.