Kritiek op vouchers lijnvluchten: wat is er precies aan de hand?

Niet alleen reisorganisaties die pakketreizen verkopen bieden corona reisvouchers aan, maar ook luchtvaartmaatschappijen doen dit. Op de vouchers van luchtvaartmaatschappijen is veel kritiek. MAX Ombudsman Jeanine Janssen legt uit.

Alleen de ticketprijs

Door de huidige coronacrisis wordt er een stuk minder gevlogen. Hoewel er mondjesmaat inreisverboden worden opgeheven, kunnen nog steeds veel geplande lijnvluchten niet doorgaan. Mensen die zo’n losse lijnvlucht hebben geboekt, krijgen door de uitvoerende airliner een voucher aangeboden. Op zich niets mis mee, zou u zeggen, maar schijn bedriegt. “Luchtvaartmaatschappijen willen bijvoorbeeld niet de hele reissom vergoeden via de voucher. Stel u boekt een ticket van 70 euro, maar u heeft apart betaald voor stoelen en bagage, dan proberen luchtvaartmaatschappijen u een voucher te geven voor de 70 euro die het ticket heeft gekost. Vaak worden overige kosten dus niet meegenomen”, legt Jeanine Janssen uit.

Geen garantiefonds

Dat is natuurlijk al vervelend genoeg, maar er is meer. Mensen die zo’n voucher accepteren, kunnen deze niet meer inwisselen als de vluchtvaartmaatschappij failliet gaat. Dat komt omdat de luchtvaartbranche geen garantiefonds kent en er dus niets vergoed wordt als zo’n bedrijf ophoudt te bestaan. Er wordt een tijd lang wel gesproken over zon garantiefonds, maar minister Cora van Nieuwenhuizen heeft op 11 maart 2020 laten weten dat zij zo’n fonds niet nodig acht. “Met de kennis van nu is dat natuurlijk geen handige beslissing geweest. Ik hoop dat zij er nog op terugkomt.” zodat het in de toekomst wel goed geregeld wordt.

Aangezien er door de crisis veel bedrijven uit deze sector op omvallen staan, is het reëel dat sommigen failliet gaan. Dan zit u dus als consument met een voucher waar u niets meer aan heeft.

Geld terug

Om zoiets te voorkomen kunnen consumenten hun geld terugvragen. In principe kunnen luchtvaartmaatschappijen dit niet weigeren. In 2004 komt de Europese Unie met een verordening waarin staat dat mensen recht hebben op geld terug als hun vlucht wordt geannuleerd. Voorwaarden hiervoor zijn als volgt:

  • De vlucht moet worden uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij
  • Indien het een niet-Europese airliner betreft moet de vlucht opstijgen vanaf een Europees vliegveld.

Getouwtrek met de EU

Wie een vlucht heeft geboekt die voldoet aan de volgende voorwaarden, staat dus in zijn of haar recht als het gaat om geld terugvragen. Toch blijkt dit in de praktijk lastiger. “De Nederlandse overheid gedoogd het vouchersysteem en heeft reizigers gevraagd om de voucher te accepteren als dit mogelijk is”, aldus Janssen. Ondertussen wordt er in Europa hard gewerkt aan een Europees garantiesysteem, waardoor geld terugkrijgen makkelijker wordt.

Mogelijkheden consument

De gedupeerde reizigers zelf kunnen wel voor een doorbraak op dit gebied zorgen, denkt Janssen. “Als mensen massaal claims indienen bij luchtvaartmaatschappijen, dan moeten zij wel hun geld terugkrijgen. Zij staan immers in hun recht.” Andere kant van de medaille is wel dat deze methode een luchtvaartmaatschappij hierdoor nog eerder over de kop gaat dan nu al het geval is.

Heeft u zelf eenvoucher aangeboden gekregen voor een lijnvlucht, maar wilt u uw geld terug? Dan kunt u er dus ook voor kiezen om een claim in te dienen. “Er is inmiddels duidelijk dat mensen die de zaak aandragen bij hun rechtsbijstandsverzekering vaak het geld al meteen uitgekeerd krijgen. Die verzekeraar draagt het dossier weer over aan een bureau die die er een rechtszaak van maakt.”

Wie zelf geen rechtsbijstandverzekering heeft, kan ervoor kiezen om een claimbureau in de arm te nemen. Deze bureaus dienen normaal gesproken namens de consument claims in over vertraagde vluchten, maar momenteel handelen zij ook corona claims af. Let op! de diensten van deze bureaus zijn niet gratis. Verdiep u eerst in hun tarieven voordat u met ze er met 1 in zee gaat.

Tijd voor MAX

Op 17 april 2020 is Jeanine Janssen te gast bij Tijd voor MAX om meer te vertellen over de kritiek op de reisvouchers die worden uitgegeven voor lijnvluchten. De CEO van luchtvaartmaatschappij reismaatschappij Corendon, Steven van der Heijden, schuift ook aan. Hij haakt in op het voucher-verhaal van Jeanine Janssen en vertelt ook over het annuleringsbeleid van zijn bedrijf in deze tijd.

(Bron: ANWB, Jeanine Janssen)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. BertP says:

    Wij hadden een vakantie geboekt naar Tenerife van 16 t/m 24 maart 2020. Heenvlucht met Transavia, hotel via Booking.com en terugvlucht met Easyjet.
    Voor de heenvlucht met Transavia konden wij pas 30 uur voor vertrek inchecken en toen leek alles nog gewoon door te gaan, dus in de nacht van zaterdag op zondag na 0.00 uur ingecheckt. In de loop van de volgende dag hoorden wij dat Tenerife eerst ook code geel had, later oranje. De terugvlucht met Easyjet werd die dag ook geannuleerd en vanwege een negatief reisadvies naar Spanje heb ik ’s middags de heenreis ook maar geannuleerd.
    Het verblijf in het hotel kan ik uitstellen (eerst werd aangegeven mogelijk te verzetten naar juni, nu weet ik het nog niet). De terugvlucht mogen we verzetten, maar moeten wel bijbetalen als die vlucht dan duurder is (zal wel als iedereen gaat omboeken), maar van Transavia heb ik alleen nog maar een bericht gehad dat het daar heel druk is, wat nu? Van Booking.com heb ik een mail gehad met een “no show” verklaring omdat we niet bij het hotel zijn aangekomen. We hadden wel kunnen gaan, maar dan hadden we daar gezeten en niet geweten hoe terug! Wat te doen?
    Ondanks de drukte bij jullie hoop ik toch een keer een antwoord te krijgen.
    Met vriendelijke groet,

    AAM Pieterse

    1. MAX Vandaag says:

      Beste BertP, bedankt voor uw reactie. Reisvragen kunnen gestuurd worden naar: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/stel-uw-corona-vraag-aan-jeanine-janssen/