Duur 03:10
Gepubliceerd op 7 april 2016

Deel 7: Voeding

Wielrennen is een zware sport en het is daarom heel belangrijk om goed te eten en te drinken. Maar doe dit met de juiste voeding, want anders kan het een averechts effect hebben.

Geen repen en gel

Het belangrijkste om te onthouden is dat u geen prof bent. Eet een drink dus ook niet zoals profrenners dat doen. Laat gelletjes en speciale repen daarom links liggen als u op een trainingsrit gaat van 2 of 3 uur. Dergelijke repen hebben zoveel suiker en energie dat ze alleen maar zin hebben om te eten als u een maaltijd overslaat. En dat is alleen het geval wanneer u meer dan 4 uur op de fiets zit. Hetzelfde geldt voor de bekende gelletjes. Vergelijk dit met een Formule 1-wagen. Profwielrenners hebben speciale brandstof nodig, net als Formule 1-wagens. Die brandstof doet u ook niet in uw eigen auto. Doe dit dus ook niet met de gelletjes en de repen die profwielrenners gebruiken!

Broodje banaan en ontbijtkoek

Maar wat is dan wel verstandig om te eten en te drinken? De bekende klassieker ‘broodje banaan’ blijft een prima vervanger van de repen. Het is tevens hele goedkope en gezonde voeding. U pelt een banaan, snijdt hem doormidden en u legt een helft in een open gesneden kadetje of puntje. Vervolgens klapt u het broodje dicht, drukt het broodje plat en doet er aluminiumfolie omheen. Nogmaals plat drukken en u heef een mooi compact pakketje om in uw achterzakje te doen. Hetzelfde geldt voor een plak ontbijtkoek. Hier zit een goede verhouding suiker en vezels in. Een plak ontbijtkoek koopt u tegenwoordig al voorverpakt, maar kunt u natuurlijk ook zelf in aluminiumfolie leggen en meenemen in uw achterzak. Op deze manier heeft u voldoende voeding voor een training van twee tot vier uur.

Water drinken

Naast het eten is ook het drinken heel belangrijk. Niet alleen bij warm weer, maar ook bij kouder weer moet u voldoende vocht innemen! Neem op een normale training gewoon twee bidons met water mee. Isotone dorstlesser kunt u achterwege laten. Is het erg warm? Vul dan één bidon met dorstlesser en de ander met water.

Bidons reinigen

Zit uw tocht erop? Vergeet dan vooral niet uw bidons goed te reinigen! Vooral als u dorstlesser heeft gebruikt is het van groot belang dat de zoete resten gereinigd worden. Anders kunnen er bacteriën ontstaan waar u een voedselvergiftiging van kunt krijgen. Zijn uw bidons schoongemaakt? Laat ze dan drogen met de deksel eraf in de keuken. Zet ze niet terug in de garage of het schuurtje! Dan komt er alsnog schimmel in.

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er onderweg iets stuk gaat aan uw fiets. Dan wilt u natuurlijk niet hulpeloos aan de kant van de weg staan. Met de juiste spullen bent u snel weer op weg, meer hierover in deel 8. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Geef een reactie