Waarom wordt mijn overboeking niet meteen verwerkt?

Het zal velen van u bekend voorkomen. Als je via internetbankieren een overboeking doet, staat het geld niet meteen op de rekening van de ontvangende partij. Soms duurt dit een paar uur. Als er een weekend tussen zit, zelfs een paar dagen. Om over feestdagen nog te zwijgen. Terwijl het bedrag van de overboeking wél meteen van je rekening is verdwenen. Met enige regelmaat krijgen we hierover vragen in ons spreekuur. 5 daarvan beantwoorden we hier.

Waarom duurt de verwerking van een overboeking soms lang?

Raar maar waar: alle overboekingen tussen 2 verschillende banken lopen via de Europese Centrale Bank (ECB). Een paar keer per dag telt de ECB alle betalingen tussen banken bij elkaar op. Pas daarna kunnen de individuele overboekingen worden verwerkt. Deze controle gebeurt alleen binnen de kantooruren van de ECB. Na 1 uur of 3 ‘s middags en in het weekend wordt uw overboeking daardoor niet verwerkt. Het is dan wachten op de eerstvolgende werkdag van de ECB. Alle euro’s die binnen één en dezelfde bank circuleren, hoeven niet langs de ECB. Vandaar dat een overboeking naar een rekening van dezelfde bank wel meteen wordt verwerkt.

Waarom blijft mijn geld in de tussentijd?

Tussen het moment van overboeken en het moment van verwerking wordt het geld op een tussenrekening van uw bank geparkeerd. U kunt de overboeking dan niet meer terugdraaien; het is alleen nog wachten op de ECB-controle.

Verdienen de banken geld aan deze wachttijd?

Nee. Dat wil zeggen: de banken mogen het geld op deze tussenrekening niet beleggen of uitlenen. Ze kunnen er dus niets mee doen.

Hoe kan het dat pinnen en betalen via iDEAL wél in een paar seconde lukt?

De verwerking van de overboeking duurt bij pinnen en iDEAL net zo lang als normaal. Ook hier is het dus wachten tot men bij de ECB weer aan het werk gaat. Het enige verschil is dat de ontvanger een seintje krijgt van uw bank dat u al betaald heeft. De ontvanger vertrouwt er dan op dat de  verwerking van de overboeking wel goed komt.

Kan het sneller?

Ja. Met toestemming van de ECB werken de Nederlandse banken aan een systeem waarmee ook overboekingen tussen verschillende banken binnen een paar tellen worden verwerkt. Het duurt nog even, maar vanaf mei 2019 zal elke overboeking binnen een paar tellen zijn verwerkt.

Let op: Volgens de wet heeft u pas betaald als het bedrag bij de ontvanger is bijgeschreven. Het moment waarop u de overboeking heeft gedaan, is dus niet belangrijk. Denk hieraan wanneer u te maken heeft met betalingstermijnen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie