Tweedehands cadeaus

Patrick Wessels: ‘Tweedehands cadeaus voor sinterklaas en kerst: daar zijn de (klein)kinderen net zo blij mee’

Er ligt een geweldige besparing klaar voor alle ouders en grootouders die hun (klein)kinderen tijdens sinterklaas en kerst willen verwennen. Namelijk: tweedehands cadeaus. Die zijn veel voordeliger, en net zo leuk voor iedereen die ze ontvangt. Het maakt bijvoorbeeld kinderen namelijk niets uit, zo blijkt uit onderzoek door Marktplaats. En ondanks dat die conclusie het tweedehands-platform natuurlijk goed uitkomt, valt daar ook psychologisch veel voor te zeggen.

Marktplaats nodigde 14 gezinnen uit voor een speelgoedtest. Ze lieten kinderen spelen met tweedehands cadeaus. En ze vroegen de ouders wat zij dachten dat de kinderen daarvan zouden vinden.

Hun reactie laat zich raden, ouders leek het vooral ‘viezig’, ‘gierig’ en daarom niet zo geslaagd. Kinderen dachten daar heel anders over. Tweedehands is volgens hen heel duurzaam. En belangrijker nog, de kinderen zagen geen verschil met nieuw en vonden het vooral geweldig om mee te spelen.

3 keer blij met een cadeau

Die tweedehands cadeaus maken door de ogen van een kind geen verschil. En dat laat zich psychologisch verklaren aan de hand van 3 inzichten:

  • Het plezier van verkrijgen
    Mensen worden blij van verkrijgen. Dat geldt voor kinderen, net zo goed als voor hun ouders en grootouders. Verkrijgen levert een goed gevoel op, zoals het vervelend voelt als er iets wordt afgepakt. Kinderen (en volwassenen) die iets verkrijgen maken een gelukshormoon aan in het brein, en voelen zich daardoor (even) gelukkiger. Zowel nieuwe als tweedehands cadeaus creëren dit positieve effect van verkrijgen.

Let op: het verkrijgen van spullen alleen levert maar (heel) tijdelijk een geluksgevoel op. Kies daarom voor cadeaus waar (klein)kinderen (samen) mee kunnen spelen. Het (samen) spelen zorgt voor een duurzamer geluksgevoel.

  • De opwinding tijdens uitpakken
    Het geluksgevoel van verkrijgen wordt versterkt tijdens het uitpakken van een cadeau (of zelfs een eigen aankoop). Kinderen die een cadeau uitpakken ervaren opwinding, omdat ze willen weten wat er in het cadeaupapier zit. Voor dit gevoel van opwinding maakt het niet uit wat erin zit, dus een tweedehands cadeau scoort net zo goed als een nieuw cadeau.

Tip: pak ieder cadeau in, ook tweedehands. Ga duurzaam om met inpakpapier, maar zorg wel dat kinderen even moeite moeten doen om het uit te pakken. Als dit moment iets langer duurt leidt dat alleen maar tot extra opwinding.

  • Nieuwe prikkels
    Alles wat nieuw is vinden we leuk, dat geldt voor volwassenen en voor kinderen. De nieuwe prikkels van een cadeau maken het extra interessant om ermee te spelen. Een tweedehands cadeau is net zo goed ‘nieuw’ voor een kind, simpelweg omdat hij of zij dit nog niet had.

Bovendien is het psychologisch eigenlijk heel logisch dat kinderen geen verschil zien. Het tweedehands cadeau dat ze ontvangen creëert een single evaluation, een op zichzelf staande evaluatie. Kinderen vergelijken een tweedehands cadeau niet met een nieuw cadeau. Ze vergelijken een tweedehands cadeau met ‘geen cadeau’.

Daarom bestaat er geen goed of beter. Het tweedehands cadeau is een cadeau, bijvoorbeeld in de vorm van speelgoed. En als kinderen daarmee kunnen spelen is dat voor hen de belangrijkste waarde. Dat het tweedehands doet speelt geen rol, en heeft dus zeker geen effect op het ervaren plezier.

Nieuw of tweedehands: het maakt niets uit

Een nieuw cadeau voor kinderen creëert geen waarde door ‘nieuw’ te zijn. Het gaat in plaats daarvan om het verkrijgen, om het uitpakken en om de nieuwe prikkels van iets dat een kind nog niet had.

Diezelfde waarde biedt een tweedehands cadeau. Kinderen verkrijgen het cadeau, pakken het uit en ervaren de nieuwe prikkels. Een nieuw cadeau biedt geen meerwaarde, dus het is psychologisch zonde om daar veel geld aan uit te geven. En als we tweedehands cadeaus omarmen als de nieuwe geaccepteerde norm wint daar uiteindelijk vooral de planeet mee.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns. 

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Anser says:

    Dit geldt ook voor grote mensen hoor. Een tweedehandscadeautje, zorgvuldig uitgezocht, leuk ingepakt, wordt heel erg gewaardeerd. Is bovendien uniek, niet ‘uit het rek’ vaneen winkel. Bij een cadeau gaat het ook bij volwassenen om het geven, de aandacht die er uit spreekt, de lol van het krijgen en uitpakken.

    PatrickWessels says:

    Dat klopt Anser! Mooi verwoord.

    Lijster says:

    Helemaal mee eens Anser.
    We kunnen beter consuminderen dan consumeren en dat begint met spulletjes een tweede leven te geven.

    maxwout says:

    Helemaal mee eens, goed stuk! Alleen dat kinderen vinden dat tweedehands heel duurzaam is, ik weet niet wat ze in de mond is gelegd?