Telefoon en internet in het buitenland

Sinds 15 juni 2017 kunt u zonder extra kosten bellen, sms’en en mobiel internetten binnen de EU. Voor het gebruikmaken van het netwerk van de buitenlandse provider mogen dan geen extra kosten meer in rekening worden gebracht. Als u vanuit Nederland belt naar het buitenland, gelden deze regels niet. U maakt dan gebruik van het netwerk van uw eigen provider. Buiten de EU is de situatie anders en kunnen de kosten hoog oplopen. Daarom enkele tips!

Telefoongebruik

  • Providers verdelen de wereld in zones. Check in welke zone en welk zonetarief het land van uw vakantiebestemming valt. Vooral voor landen buiten de EU (zoals Turkije en Zwitserland) loont het om bij de provider het tarief op te zoeken voordat u er met uw mobiel naartoe reist.
  • Houd er rekening mee dat de kosten voor gebruik buiten de EU meestal bovenop de kosten van uw abonnement komen. De minuten, sms’jes en MB’s die u in het buitenland gebruikt, gaan niet uit uw bundel en worden apart afgerekend.
  • Sommige aanbieders hebben ook voordelige bundels speciaal voor in het buitenland. Check dit bij uw aanbieder.

Datagebruik

  •  Maak zo veel mogelijk gebruik van gratis wifi. Veel campings, cafés, restaurants en hotels bieden dit gratis aan voor klanten. Maar soms moet u hiervoor vooraf een bepaald bedrag betalen. Zet, als u de verbinding met wifi verbreekt, de internetverbinding altijd weer uit. Anders gaat uw telefoon op zoek naar het mobiele netwerk. Let op! als u verbonden bent met een openbaar wifi-netwerk, is het niet verstandig om apps of websites te openen waar u persoonsgegevens moet invullen. Openbare wifi-netwerken met én zonder wachtwoord kunnen ‘afgeluisterd’ worden door kwaadwillenden.
  • Installeer een app die uw dataverbruik in de gaten houdt. Deze apps kunt u via internet zoeken en downloaden met uw smartphone of tablet.
  • In het buitenland geldt voor mobiel internetten een datalimiet van ongeveer 50 euro. Als u 80 procent van deze limiet bereikt heeft, krijgt u automatisch een sms’je van uw aanbieder. Zodra u de 100 procent bereikt, ontvangt u nog een bericht en hoort mobiel internet automatisch te stoppen. U kunt uw limiet ook laten uitzetten of een hoger of lager datalimiet met uw provider afspreken. Gebruikmaken van wifi kan altijd, ook als de dienst is stopgezet!
  •  Wees voorzichtig met het bekijken en versturen van video’s. Ook met downloaden van muziek en het luisteren naar streamingmuziek (via bijvoorbeeld een internetradiostation) verbruikt u erg veel data, net als bij het downloaden en versturen van foto’s in hoge kwaliteit.
  • Zet automatisch updaten/ synchroniseren van diensten als Facebook, Twitter en e-mail uit. Stel uw e-mail zo in dat berichten, of in ieder geval grote bestanden, niet automatisch worden opgehaald.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie