Simsalabim….7.000 euro terug!

Rome in de herfst. Cultuur snuiven, ijsje eten, koffie drinken, dit alles bij een aangename temperatuur. Ja, mevrouw Snijders heeft zin in deze stedentrip, samen met haar zoon. Totdat ze bij het hotel aankomt en ze haar portemonnee niet kan vinden. Gestolen! In de portemonnee zat wat contant geld en een creditcard.

Mevrouw Snijders belt gelijk met de bank, om de kaart te laten blokkeren. Wat blijkt: in die korte tijd is er al voor bijna 7.000 euro mee gepind. Misschien gaat u dan toch liever naar Benidorm. Een beetje flaneren, een hapje eten, af en toe naar het strand. De heer Sloetjes doet dit al jaren zo naar volle tevredenheid. Totdat zijn portemonnee uit de kluis van zijn hotelkamer wordt gestolen. Met daarin zijn creditcard. Voordat de heer Sloetjes de kaart kan laten blokkeren, is er al voor 2.000 euro mee gepind. Mevrouw Snijders en de heer Sloetjes hadden hun vakantie iets anders voorgesteld. Wel gaan ze er allebei vanuit dat de bank de kosten zal vergoeden. Ze konden er zelf immers niets aan doen en juist hiervoor hebben ze een creditcard: die is goed verzekerd.

Pincode in 1 keer raak

Daar denken hun banken helaas anders over. Die hebben een rapportje opgevraagd van de pintransacties. Daaruit blijkt dat de dief een pincode heeft gebruikt en dat die bij de eerste keer intoetsen werd geaccepteerd. Dat laat maar één conclusie toe: mevrouw Snijders en de heer Sloetjes hebben hun pincode niet goed geheim gehouden. In dat geval hoeft de bank natuurlijk niets te vergoeden. Mevrouw Snijders is het felst over deze opstelling van haar bank: natuurlijk heeft ze de pincode nergens opgeschreven – ook niet versleuteld. Ze kan zich zelfs niets voorstellen bij mensen die dat wél doen. Ze klaagt tot drie keer toe vruchteloos bij de bank. Ook de heer Sloetjes komt in verzet, maar komt eveneens geen stap verder.

Simpel trucje

En dan bellen ze naar ons spreekuur. Wij hebben al vele van deze zaken behandeld. Zo weten wij dat in het verleden is aangetoond dat een dief betalingen kan doen met een gestolen creditcard door een willekeurige pincode te gebruiken. Bijvoorbeeld 1234. Om erachter te komen of deze truc is gebruikt, is het rapportje dat de banken hebben opgevraagd, onvoldoende. Wij spellen zowel mevrouw Snijders als de heer Sloetjes letter voor letter uit welke extra rapporten zij kunnen opvragen bij de bank. Deze zullen meer inzicht geven in wat er precies is gebeurd. De instructie blijkt te werken als een toverformule. De gevraagde informatie wordt niet gegeven, maar er gebeurt iets anders: de banken, die niet weten dat wij op de achtergrond meekijken, betalen mevrouw  Snijders en de heer Sloetjes hun geld volledig terug. Wij zijn blij met het resultaat. Toch willen we ook weten wat hier precies speelt. Tot die tijd: simsalabim!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Een te verwachte procedure, als een persoon, afkomstig uit de loonslaven klasse iets dergelijks overkomt. Zowel banken als wel verzekeringsmaatschappijen, leven van corruptie en diefstal. zij kennen alle truckjes en passen die toe in hun voordeel. De loonslavenklasse is altijd het haasje en kan maar op één manier zijn recht halen: met publiciteit in de media en/of professionele reacties waaruit juridische hulp blijkt.