echtpaar in gesprek over uitvaartpolissen

Rogier de Haan: oude uitvaartpolissen in rook opgegaan

Het gezin Van Delden heeft al sinds jaar en dag een uitvaartverzekering. Vader Erik sinds zijn geboorte in 1946, moeder Els vanaf 1979 en hun 2 kinderen vanaf de jaren 90. Alle 4 zitten ze bij Yarden. Vorig jaar besloot Erik te checken hoe het ervoor stond met de uitvaartverzekeringen.

Omdat de premies allang waren afbetaald, had Erik er jaren niet naar omgekeken. Hij voerde de polisnummers in op de website van Yarden. Maar dat leverde geen resultaat op. Daarop belde hij met de klantenservice. Het bleek dat de polissen van Erik en Els in 2003 waren geroyeerd, omdat ze destijds een klein bedrag aan administratiekosten niet hadden betaald. In die tijd was het postadres van Erik en Els niet bekend bij de verzekeraar. Vandaar dat ze nooit aanmaningen hadden ontvangen. Meer viel er niet over te zeggen, de dossiers waren lang geleden vernietigd. Verder klagen had dus ook geen zin. Maar hé, er was ook goed nieuws: met de polissen van de kinderen was niets aan de hand.

Bewijs aanwezig

Erik en Els waren inmiddels te oud om opnieuw een uitvaartverzekering af te sluiten. Erik nam contact met de MAX Ombudsman op: de laatste strohalm. Als er iets mis is met langlopende verzekeringen, is bewijs vaak een probleem. Want als klant moet je niet alleen bewijzen dat je een polis hebt afgesloten, je moet ook aantonen dat alle premies zijn betaald. Dat kon Erik: hij had de brieven bewaard waarin stond dat de uitvaartpolissen van hem en Els premievrij waren geworden, er resteerde alleen nog een jaarlijks bedragje aan administratiekosten. Erik had meer troeven in handen: ze woonden al meer dan 30 jaar op hetzelfde adres. Bovendien ontvingen ze ná 2003 wel nog steeds post over de verzekeringen van hun kinderen. Dat ze zelf op ‘adres onbekend’ stonden bij Yarden, kon dus niet aan het echtpaar liggen. Alles wees erop dat niet Erik en Els, maar Yarden had zitten blunderen.

Controle interne procedures

We confronteerden Yarden met dit overtuigende bewijs. Iets wat Erik eerder zelf ook had gedaan. Nu ging de verzekeraar wél overstag. De uitvaartpolissen van Erik en Els zijn inmiddels hersteld. Ze kunnen nu met een gerust hart verder leven, hopelijk nog vele jaren. Op onze vraag of dit een bekend probleem is, kan Yarden geen antwoord geven. Wel gaat de verzekeraar naar aanleiding van deze zaak de interne procedures doornemen.

Check uw Yarden-uitvaartverzekering

Wij raden iedereen aan die een verzekering bij Yarden heeft lopen, na te gaan of deze nog steeds actueel is. En overweegt u alleen de uitvaartpolissen te bewaren en alle oude administratie daaromheen eindelijk eens weg te gooien: doe het niet! Erik en Els hebben het herstel van hun polissen te danken aan hun bewaardrift.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock) 

Geef een reactie