paspoort

Paspoort op vakantie afgeven of niet?

Bij het inchecken in een hotel of op een camping wordt vaak gevraagd naar uw paspoort of ID-kaart. Moet u deze afgeven, mag er een kopie worden gemaakt en welke gegevens mogen er eigenlijk genoteerd worden?

Accommodaties zijn verplicht om gasten te registreren. De gegevens zijn nodig voor identificatie en worden soms doorgegeven aan de lokale autoriteiten in verband met de toeristenbelasting en veiligheid. Per land verschilt welke gegevens dit zijn. Voor Nederland zijn dat naam, woonplaats en type identiteitsbewijs. In het buitenland is dat meestal ook het nummer van paspoort of identiteitskaart. Het BSN (burgerservicenummer) hoeft niet te worden overgenomen. Juist dit nummer kan worden gebruikt voor fraude. Het is erg belangrijk hier goed op te letten! Een andere reden om naar het paspoort te vragen is als borg. Een hotel-of campingeigenaar mag uw paspoort echter niet invorderen.

Zo voorkomt u het risico op fraude

  • Geef uw paspoort nooit af.
  • Vraag de receptie uw BSN niet over te nemen.
  • Als er wel een kopie word verlangd:
  1. Zorg dat u een eigen kopie met doorgehaald BSN en doorgekruiste foto bij u heeft. Vermeld op de kopie de datum en voor wie hij bedoeld is. Om te bewijzen dat het een authentieke kopie is, kunt u uw paspoort erbij tonen (maar niet afgeven).
  2. De ANWB heeft speciale paspoort- en ID-hoesjes die de belangrijkste gegevens afdekken.
  3. Bewerk de kopie indien de receptionist zelf een kopie wil maken. Vraag het BSN en de foto door te strepen en het woord ‘COPY’ en doel van de kopie erop te noteren.
  4. Gebruik de KopieID-app van de overheid. Hiermee kunt u gemakkelijk en veilig een kopie van uw ID maken. In de KopieID wordt u erop gewezen uw BSN door te strepen en kunt u de kopie voorzien van een watermerk. Hierin zijn de datum en het doel van de kopie opgenomen. De app is te downloaden in de App Store, Play Store of Windows Phone Store.
  • Als men uw paspoort en ID-kaart wil innemen, probeer dit dan te voorkomen door te wijzen op de fraudegevoeligheid of het krijgen van een boete als u zich niet kunt identificeren. Laat bijvoorbeeld een ander pasje met daarop uw naam en foto achter, betaal een borg of gebruik uw creditcard – die zijn namelijk verzekerd tegen misbruik.

Let op: In de nieuwe paspoorten (vanaf maart 2014) staat het BSN niet meer tussen de persoonsgegevens, maar in de onderste rij cijfers en letters. In oude paspoorten staat het BSN ook op regel 5 (persoonsnummer).

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Bekijk ook de items uit Groeten van MAX die over dit onderwerp gaan. 

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Onbegrijpelijk dat nog steeds problemen zijn met het vragen naar paspoorten. Waarom treedt de politie niet op tegen deze hardnekkige misdaad. Het is toch te gek, dat er al jaren lang problemen zijn met een onwettige handeling. En er gebeurd niets, als steeds maar weer consumenten ongerust te maken. Ga eens naar de Europese commissie en eis maatregelen. In plaats van elk jaar weer met deze smoesjes naar buiten treden.

    Johannus H A Groenen says:

    Goede theorie.
    Maar… b.v. in Cambodia kun je geen brommer lenen zonder je paspoort af te geven.
    Geen paspoort geen brommer!

    verhaad says:

    Het bovenstaande heb ik meerdere malen geprobeerd maar de Spaanse hotels accepteren geen kopie of doorgestreepte gegevens. Het ID-hoesje halen ze eraf en ze zeggen dat dit volgens de Spaanse wet moet. Je kunt het weigeren maar dan kom je het hotel niet in dus wat is wijsheid. De ANWB zegt dit ieder jaar tegen de leden en ik heb daar meerdere malen op gereageerd maar ze houden er aan vast dus, ANWB ,ga eens te rade in het buitenland hoe dit wettelijk geregeld is per land en geef dit door aan de mensen.

    luk1951 says:

    Ga over op een hotel / Campeercarnet, waar de juiste gegevens opstaan die alleen nodig zijn. Je blijft ondanks de inspanningen van de ANWB n buitenlandse zaken zitten met dit probleem. Nu blijf je zitten met een hardnekkigheid van een balie-medewerker, of mederwerker(s) van ambassades zouden de hotels moeten beboeten die elke keer deze regels overtreden! Maak er eens echt werk van! Minister Blok werk aan de winkel!