Duur 18:37
Gepubliceerd op 7 juli 2014

Steeds meer vluchten geannuleerd en vertraagd

Het aantal geannuleerde vluchten in het tweede kwartaal van 2015 is in vergelijking met een jaar eerder met 39% gestegen. Het aantal vertragingen laat een stijging zien van 6%. Zo blijkt uit de cijfers van EUclaim.

Oorzaak stijging incidenten

Belangrijkste oorzaak van de geannuleerde vluchten zijn de slechte weersomstandigheden. Andere redenen zijn de staking van de Franse luchtverkeersleiding in april 2015 en de brand op de luchthaven Rome Fiumicino.

Nederlandse maatschappijen minder vertraagd

Ook het aantal vertragingen op Nederlandse luchthavens is gestegen. Deze stijging komt echter niet voor rekening van Nederlandse maatschappijen. Naast Arke, met een gelijke prestatie in het tweede kwartaal van 2014, laten zowel KLM, Transavia als Corendon Dutch Airlines een daling zien in het aantal vertragingen.

Compensatie

In het consumenten- en reisprogramma Groeten van MAX heeft MAX Ombudsman Jeanine Janssen al regelmatig aandacht besteed aan vluchtvertragingen. Als u meer dan 3 uur vertraging heeft, dan heeft u in principe recht op een vergoeding. Op de website van de Consumentenbond vindt u een overzicht van alle rechten voor de reiziger. Weet u niet zeker of u recht heeft op een vergoeding? Op de website van EUClaim kunt u aan de hand van uw vluchtnummer bekijken waar u recht op heeft.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Gerard Konijn says:

    Wij zijn in Suriname geweest met de SLM. Ze hebben 2 dagen vertraging gehad maar ze vergoeden niets.
    Kunt u ons helpen?
    Met veriendelijke groet
    Gerard Konijn en Diana Tijtel

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Gerard Konijn, hartelijk dank voor uw bericht. Deze chat is inmiddels gesloten, maar u kunt uw vraag insturen via:
      https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/