Onthutsende cijfers MijnOverheid.nl

Uit documenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken blijkt dat bijna 30 procent van alle digitale overheidspost niet wordt gelezen. Hoge boetes en andere problemen zijn het gevolg.

De laatste jaren zet de overheid vol in op digitale communicatie met haar burgers. De bedoeling is dat brieven van overheidsinstanties steeds minder met de papieren post worden verstuurd. In plaats daarvan worden deze geplaatst in een digitale ‘Berichtenbox’. Om dit mogelijk te maken, heeft elke Nederlander van 14 jaar en ouder een eigen account op de website MijnOverheid.nl. Logt u in op dit account, dan heeft u toegang tot uw persoonlijke Berichtenbox. Dit is in feite een digitale brievenbus. Met één klik van de muis geeft u vervolgens alle aangesloten overheidsdiensten toestemming om voortaan alle post in deze Berichtenbox te bezorgen – en niet meer in uw echte brievenbus.

Gevolgen doen serieus pijn

Dit blijkt de oorzaak te zijn van veel problemen. Want naar nu blijkt, blijft 29,3 procent van digitale overheidspost ongeopend. De gevolgen hiervan kunnen serieus pijn doen: Apk-keuringen worden gemist, met honderden euro’s boete als gevolg. Belastingaanslagen worden niet betaald, waardoor men ineens als wanbetaler te boek staat. Rijbewijzen worden niet op tijd verlengd, met alle problemen die dat met zich mee brengt.

Pure druk van overheid

De vraag is hoe het kan dat deze berichten niet gelezen worden? Waarschijnlijk komt dit doordat veel mensen hun MijnOverheid-account hebben geactiveerd zonder zelf digitaal onderlegd te zijn. Of zonder te beseffen dat ze door die ene muisklik geen papieren post van andere overheidsorganisaties meer ontvangen. Dit was het gevolg van pure druk van de overheid. Vanaf november 2015 voerde de Belastingdienst de campagne ‘Vaarwel blauwe envelop’; alle belastingzaken zouden stapsgewijs alleen nog maar digitaal worden gedaan. Veel mensen voelden zich daardoor gedwongen om hun MijnOverheid-account te activeren. De cijfers bevestigen dit beeld: vóór november 2015 leidde MijnOverheid.nl een relatief sluimerend bestaan, terwijl in de periode daarna miljoenen accounts zijn geactiveerd – op dit moment staat de teller op 6,6 miljoen.

Coulante behandeling vereist

In samenwerking met ons heeft de Nationale Ombudsman onderzoek gedaan naar de knelpunten voor burgers bij MijnOverheid. Het rapport van de Nationale Ombudsman verschijnt in de week van 5 september. Wij hopen en verwachten dat de overheid de kritiek en aanbevelingen in dat rapport overneemt. Wat ons betreft moet één ding in elk geval klip en klaar zijn: iedereen die in de problemen komt door de digitaliseringsdrift van de overheid, moet een coulante behandeling krijgen. De overheid is er niet om wanbetalers te maken van nette burgers. De overheid zal moeten leren van gemaakte fouten en weer communiceren met álle burgers op de manier die bij hen past.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. Albert1950 says:

    Ik ben niet helemaal eens met de klacht, want in mijn geval is de communicatie met o.a. de belastingdienst prima( niet altijd gewenst gegeven het bericht) Maar goed. Ik ontvang een e-mail als er een bericht in mijnoverheid klaarstaat en een dag later per post de blauwe enveloppe, dus die jonge vent in het journaal zit zeker alleen te gamen op zijn PC ?, je administratie in de gaten en op orde houden is mijn advies

    1. Piet de Bruin says:

      Met de belastingdienst, RDW en gemeente ging dat bij mij tot op heden ook heel goed. Toch een nare ervaring. Lees hieronder het hele verhaal.

  2. Piet de Bruin says:

    Tot gisteren hadden wij ook geen problemen met de berichtenbox van MijnOverheid. Door het TV programma Meldpunt zijn wij gisteravond toch even gaan kijken en bleek ons dat in de berichtenbox van mijn vrouw een bericht over de aanslag van het waterschap was geplaatst zonder dat wij deze keuze aan hadden staan bij het waterschap. Er blijkt in mei jl een activering van dat waterschap geweest te zijn in die box van mijn vrouw. Aangezien de aanslag op haar naam staat was dat bericht daar terecht gekomen. Dit terwijl haar mailadres niet eens ingevuld was, zowel bij berichtenbox als bij het waterschap. Wij hebben dus geen email ontvangen van de plaatsing van het bericht.
    Uiteraard heb ik hiervan gisteravond direct melding en bezwaar gemaakt bij het waterschap alsmede de betaling uitgevoerd via IDEAL (nee… ik ben geen digibeet). Daarbij werd ineens ook een extra verhoging van € 52,- doorgevoerd. Met name de al toegepaste verhoging van € 52,- vinden wij in dit geval onterecht en ongepast. De aanslag moeten we toch betalen en dat is dus geen probleem natuurlijk.
    Inmiddels hebben wij vanmorgen contact gehad met de bewuste afdeling van Waternet en zij erkenden inderdaad dat er in de digitale afwerking geen 100% score gehaald wordt. De aanslag is inmiddels aangepast en het toeslagbedrag wordt terugbetaald aan ons.
    Doordat wij het programma Meldpunt bekeken, hebben wij actie ondernomen en bleken in de duistere groep van de berichtenbox terecht gekomen te zijn terwijl wij dit niet wisten. Wij kregen immers alles op papier tot voor kort. Hieruit blijkt toch echt dat je zonder het te weten zo maar ook slachtoffer kan zijn van zo’n gebeuren. Gelukkig zijn wij dankzij Meldpunt net op tijd geweest om allerlei extra kosten en deurwaardersbezoek te voorkomen. Wij hebben nog nooit met een deurwaarder te maken gehad en dat zou buiten onze schuld zomaar gebeurd kunnen zijn.
    Advies aan een ieder: CHECK DE INSTELLINGEN VAN BERICHTENBOX OP MIJNOVERHEID.NL
    Omroep MAX… dank voor jullie onderwerp in dit programma.

    1. B.Harmsen says:

      Piet de Bruin,

      Regel eventjes met het waterschap dat je de aanslag automatisch betaald in de toegestane termijnen zodat u de boete voorkomt.

      Ik heb begin dit jaar alle instanties verwijderd uit mijn overheid en krijg nu alleen nog meldingen van de belasting en deze stuurt nog steeds ook alles per post.

      Het is allemaal niet zo moeilijk en je hoort alleen maar mensen die zelf iets niet gedaan hebben en van de miljoenen berichten waar het allemaal goed gaat hoor je nooit iets.

      Je meldt je ergens voor aan en leest dan niet hoe het werkt een beetje kort door de bocht lijkt mij.