huis-aan-huis verkoop

Huis-aan-huis verkoop: blijf alert!

Onverwachts werd er op een dag aangebeld bij mevrouw en meneer Klop. Een aardige meneer stond aan de deur en begon een verhaal over van alles en nog wat. Hij babbelde zich naar binnen, een kopje koffie werd meegedronken en toen de man aanstalten maakte om weer weg te gaan, sloeg hij zijn slag…

De man had nog pannensets in de aanbieding, van een goed Zwitsers merk. Mevrouw Klop had genoeg pannen, maar als verrassing voor de kinderen leek het wel een leuk cadeau. Dat was voor de verkoper een kolfje naar zijn hand en ze gingen overstag. Over de prijs was nog niet gesproken, maar heel duur kon het toch niet zijn? Toen de mobiele pinautomaat voor de neus werd geschoven en 800 euro moest worden afgerekend, was er wel enige verbazing, maar toch werd op akkoord gedrukt. De meneer vertrok en mevrouw en meneer Klop bleven achter met de pannensets en een onbestemd gevoel.

Die man was bekend

Enigszins in de war door wat hen was overkomen belden ze hun dochter. Zij attendeerde hen op oplichting van deze persoon. Hij was al in Twente actief geweest. Contact met hun bank leverde helaas niets op. Ze wisten wel wie achter het rekeningnummer zat, maar die gegevens mochten ze niet verstrekken en de politie zag het als ‘kofferbakverkoop’. Zij adviseerden meneer en vrouw Klop bij een eventuele volgende keer direct de politie te bellen en de verkoper aan de praat te houden, zodat hem op heterdaad konden betrappen.

Veel te veel betaald

Bij MAX Ombudsman krijgen we vaker dit soort telefoontjes. Niet alleen pannen worden op deze wijze aangeboden. Het verkopen van bijvoorbeeld kleding of messensets is ook populair onder deze ‘oplichters’. Dus wees altijd alert als er bij u wordt aangebeld door een persoon die dit soort producten wil verkopen. Vaak zijn het producten van slechte of althans dubieuze kwaliteit waar te hoge prijzen voor worden gevraagd. Meneer en mevrouw Klop hebben in ieder geval veel te veel voor de pannen betaald.

Zo voorkomt u oplichting

Om u te informeren over uw rechten, heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de DeurWijzer ontwikkeld. Hierin staat stapsgewijs aangegeven waar u op moet letten. Is het u bijvoorbeeld duidelijk welk product of dienst de verkoper verkoopt? En wat het kost? Vraagt u wel om het legitimatiebewijs van de verkoper? Zo weet u namelijk wie hij is en van welk bedrijf. En als u twijfelt, zet dan nooit uw handtekening. Zeg gerust dat u niet geïnteresseerd bent. Koopt u iets boven de 50 euro? Dan heeft u 14 dagen bedenktijd. Maar daar hebt u natuurlijk alleen iets aan als u de verkoper ook nog weet te bereiken. De volledige deurwijzer vindt u op consuwijzer.nl

Voor meneer en mevrouw Klop is het een leerzame les geweest. En de pannen? Die zijn aan MAX Maakt Mogelijk geschonken, zodat ze een goede bestemming krijgen.

Het spreekuur van MAX Ombudsman is dagelijks tussen 10 en 12 te bereiken via nummer 035-677 55 11.

Geef een reactie

Reactie

    Nelleke reageert says:

    Regelmatig staan er ook mensen uit naam van energieleveranciers aan de deur. Die mensen zijn zo agressief en nemen geen genoegen met “ik ben niet geinteresseerd”. Ze blijven maar drammen. Als je vraagt wat ze niet begrijpen van de meding “ik ben niet geinteresseerd” dan staan ze je niet begrijpend aan te kijken. Blijven doorvragen. Ik wens ze een fijne dag toe en sluit de deur. Ze staan dan wel heel lullig te kijken naar een dichte deur. Hun probleem. Ik ben er klaar mee met die agrssieve verkooppraatjes. Opzouten.