Een alledaagse kwestie uit het spreekuur

Op de kop af 7,5 jaar kunnen MAX-leden elke werkdag naar ons spreekuur bellen om juridische vragen en problemen voor te leggen. Vaak betreft het alledaagse kwesties waarin u als MAX-lid gewoon een klein advies, een luisterend oor of een denkrichting nodig heeft.

De heer Schrijver is daarvan een voorbeeld. Al 40 jaar is hij met zijn vrouw klant bij de NS. Ze hebben een dalurenvrijkaart van 45 euro per persoon per maand. Daar wilden ze in deze coronatijd van af. De heer Schrijver had daartoe een keurige opzegbrief gestuurd. Een ontvangstbevestiging kreeg hij echter niet. En na 3 maanden werd het abonnementsgeld nog steeds afgeschreven.

De heer Schrijver ging daarom maar verhaal halen bij een loket van de NS. Daar deed men vaag over het wel of niet ontvangen hebben van de opzegbrief. Dat betekende dat de kosten 3 maanden lang nodeloos waren doorgelopen. Die 270 euro wilde de heer Schrijver graag terug. De loketmedewerker ging daar niet in mee. De heer Schrijver besloot te rade te gaan bij ons spreekuur.

Bewijs het maar eens…

Als de heer Schrijver inderdaad had opgezegd, zou het abonnement na een maand moeten stoppen. Het geld dat daarna nog was afgeschreven, zou als onverschuldigd betaald moeten worden teruggeboekt. Het probleem is dat de bewijslast van de opzegging bij de heer Schrijver ligt. Hij moet niet alleen bewijzen dat hij de opzeggingsbrief heeft verstuurd, maar ook dat de NS die heeft ontvangen. Een kopie van de ondertekende opzegbrief is niet voldoende. Een oplossing daarvoor is om dit soort brieven aangetekend te versturen. Met zo’n aangetekende brief heb je niet alleen gelijk, maar krijg je het ook.

We denken graag met u mee

De heer Schrijver zag het bewijsprobleem, maar voelde zich ook gesterkt in zijn gelijk. Hij besloot het daarom nog één keer te proberen bij de NS. Deze week meldde hij ons dat de NS alsnog aanneemt dat de opzeggingsbrief is verstuurd. Het teveel aan abonnementsgeld is inmiddels terugbetaald. Hoewel de heer Schrijver dit zelf voor elkaar heeft gekregen, bedankte hij ons voor het advies en het meedenken. Graag gedaan natuurlijk, en we vinden het altijd fijn om de afloop van zo’n kwestie te horen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Onlangs ben ik opgelicht door mijn tandarts. Mijn ondergebit was zo slecht, dat ik besloot, de tanden te laten verwijderen en een gebitprothese aan te laten meten. Tussen de twee behandelingen had ik een periode van 2 maanden ingelast om de kaak te laten herstellen. Bij de eerste stap naar een prothese ging het mis. Niet de tandarts maakte een rubber mal van de kaak, maar liet het werk over aan een onervaren stagiaire en dat ging mis. Ik werd na een paar dagen benaderd door de telefoniste of ik opnieuw wilde komen “happen” en maakte een afspraak 2 weken later (een handeling van 5 minuten kon niet eerder). En voordat de afspraak werkelijkheid werd, kreeg ik een rekening toegestuurd, met de vermelding, “Problematisch Consult”. Daar heb ik natuurlijk opheldering over gevraagd en weigerde deze spooknota te betalen. Vervolgens word de vervolgafspraak 3 weken opgeschoven, en nog eens, en nog eens. Dan ben ik het zat en schrijf ik een brief, dat ik geen vertrouwen heb, geen respect ondervindt, afzie van een verdere behandeling en een andere tandarts ga benaderen. En zo geschiede, binnen een paar weken heb ik mijn prothese. Maanden later krijg ik een rekening, die 4x hoger is als de eerste rekening. Ik schrijf een mail dat ik bezwaar maak tegen deze nota en niet betaal. Dan beginnen de dreigementen, er komen incassokosten bij en de rekening loopt op. Ik schrijf een brief daar de zorgautoriteit, naar mijn zorgverzekering, naar Kassa, naar Radar en zelfs naar de Tweede Kamer. Zonder resultaat, iedereen wijst naar een ander, niemand voelt zich geroepen om deze oplichter tot de orde te roepen. De consument is weer vogelvrij verklaard, iedereen mag weer in de zakken graaien van de consument. Nu maar wachten op een gerechtelijke uitspraak. En hopen dat de rechter niet corrupt is.