aanbieding

Een aanbieding te mooi om waar te zijn

Reisaanbieders adverteren met mooie reizen voor aantrekkelijke prijzen. Soms hangt er een prijskaartje aan dat te mooi is om waar te zijn. Wij waarschuwen u altijd om op uw hoede te zijn. Kijk goed of de aanbieding niet té mooi is om waar te zijn.

Reisaanbieders, vakantieparken én luchtvaartmaatschappijen moeten voldoen aan bepaalde regels, zodat het voor u als klant duidelijk is wat u koopt. Zo is er de Reclamecode Reisaanbiedingen die van toepassing is op reclame-uitingen en uitnodigingen tot aankoop. Hierin staat dat in de vermelde reissom álle kosten worden genoemd die onvermijdelijk zijn bij het boeken van de
aangeboden reis. Onvermijdelijke kosten zijn onder andere de vervoerskosten, luchthaven- en vliegbelasting, brandstofheffing, verblijfskosten en kosten van het eten en/of drinken.

Inclusief of exclusief?

Bij reisaanbiedingen die u op het internet tegenkomt, moet worden vermeld of deze inclusief of exclusief boekings- en reserveringskosten zijn. In een (reis)gids of magazine mogen vanaf-prijzen worden vermeld, maar alleen wanneer er ook verwezen wordt naar de website of prijsbijlage waar de actuele (inclusief)prijzen gevonden kunnen worden. Ziet u een aanbieding voor een vakantiepark en wordt de aanbieding gaandeweg het boekingsproces steeds duurder, dan heeft u een terechte klacht. Vanaf het begin moet duidelijk zijn wat de kosten zijn. Ook vinkjes moet u zélf kunnen aanklikken en mogen niet vooraf aangeklikt staan.

Lokkertje

Bovendien moet er sprake zijn van een ‘redelijke beschikbaarheid. Daarvoor is geen minimum vastgesteld, maar deze moet volgens algemeen aanvaarde normen redelijk zijn. Stel een aanbod wordt verspreid onder honderdduizend mensen en er zijn maar tien boekingen beschikbaar, dan zal dit niet als redelijk worden gezien. De advertentie zal worden gezien als een zogenoemd ‘lokkertje’. Als er niet voldoende aanbod is, of er is sprake van een onvolledige prijs, kan de Autoriteit Consument en Markt hoge boetes opleggen. Het is dan ook raadzaam om deze klacht te
melden bij consuwijzer.nl. Twijfelt u of u te maken heeft met een lokkertje, bel ons! En is het aanbod echt te mooi om waar te zijn, pas dan op dat u niet te maken heeft met oplichterspraktijken.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Ook de reisbranche is een grote criminele organisatie geworden, die de consument naar hartenlust mag bedriegen en bestelen. En blijkbaar is er niet één autoriteit, toezichthouder of overheid, die kan ingrijpen. Al zeker 50 jaar wordt dit spel gespeeld, van consumenten bedriegen, klachten indienen en beterschap beloven. Er worden zaken en voorzieningen beloofd, die niet bestaan, er worden foto’s van voorzieningen getoond die niet bestaan. Schijnbaar is er niemand bij machte op de oplichters aan te pakken. Maar als de consument een rekening niet betaald, staat er een heel leger aan aasgieren paraat om die rekening te innen, inclusief extra kosten. … Opvallend