De blauwe envelop blijft!

Ruim een jaar nadat de blauwe envelop werd afgeschaft, is-ie weer terug. Na vele protesten, een kritisch rapport van de Nationale Ombudsman en 20.000 handtekeningen onder de petitie van MAX Ombudsman is de Belastingdienst om! De blauwe envelop blijft, voor wie dat wil.

Meld u aan voor de blauwe envelop

Als u uw belastingzaken op papier wilt blijven ontvangen, hoeft u alleen maar te bellen naar de Helpdesk Digitale Post van de Belastingdienst. Het gratis telefoonnummer is 0800 – 235 83 52. U geeft dan aan dat u alles op papier wilt blijven ontvangen. U hoeft geen moeilijke vragen te beantwoorden, uw verzoek wordt zonder problemen ingewilligd. Iedereen die onze petitie heeft getekend, willen we bij deze danken voor de steun. Het heeft geholpen!

Mijnoverheid.nl

Ondertussen zijn we samen met de Nationale Ombudsman begonnen aan een onderzoek naar mijnoverheid.nl. Graag praten we u hierover bij. Iedere Nederlander van 14 jaar en ouder heeft een eigen ‘account’ op www.mijnoverheid.nl. Dit is een soort digitale brievenbus. De digitale post van de Belastingdienst komt hierin terecht. Maar ook allerlei andere overheidsorganisaties, van de gemeente tot het UWV en van het waterschap tot de RDW, kunnen hun digitale brieven naar deze plek sturen. Het is dan wel nodig nodig dat u uw mijnoverheid-account activeert.

Ongeopende post

Onder de druk van de afschaffing van de blauwe envelop hebben heel veel mensen in 2016 deze digitale brievenbus geactiveerd, zonder precies te weten wat dit nu eigenlijk betekent. Het gevolg is dat ze allerlei belangrijke post missen, doordat deze alleen nog maar digitaal wordt verstuurd. Ineens zitten veel mensen daardoor opgezadeld met een stapel ongeopende digitale post, zonder
dat ze dat weten. Maar ook mensen die prima overweg kunnen met internet, kunnen zomaar in de problemen komen. Een greep uit de honderden reacties die we al binnen kregen: “Mijn AOW is met 500 euro gekort door het missen van de APK-keuring.” “Compleet verrast door aanslag. Nu ben ik ineens wanbetaler.” “Mijn man is overleden. Sms-codes voor de DigiD gaan naar zijn opgezegde telefoon.” “Ik wil geen hulp van kinderen of buurvrouw. Ik wil alles ZELF kunnen doen.”

Help ons!

Samen met de Nationale Ombudsman brengen we al deze problemen en ervaringen in kaart. Dit moet leiden tot een kritisch rapport dat zal worden overhandigd aan het kabinet. Wij roepen u op om mee te helpen, door ook uw ervaringen te delen. U kunt bellen naar ons spreekuur, telefoonnummer 035-677 55 11 (ma-vr 10.00-12.00 uur) of meldt uw klachten op ons Meldpunt Mijnoverheid.nl

Geef een reactie