Beatrix’ liefde voor moderne beeldhouwkunst

Dat oud-koningin Beatrix zich al op jonge leeftijd ontwikkelde tot een getalenteerd beeldhouwster is bekend. Met gelijke tred loopt haar belangstelling voor de eigentijdse beeldhouwkunst. Nog regelmatig bezoekt zij tentoonstellingen en beeldenparken. Dat zij haar belangstelling voor moderne kunst (die zij deelde met prins Claus) ook heeft overgebracht op haar kinderen, lijdt geen twijfel. Voor het huwelijk van haar oudste zoon Willem-Alexander vroeg zij beeldhouwer André Volten een beeld te maken voor de tuin van Villa Eikenhorst. De liefde van de oud-koningin voor moderne sculptuur is er nog altijd. De komende weken zal zij zich intensief op de hoogte stellen van de laatste installaties. In Bergeijk, op 13 april, maar eerst in de tuinen van Paleis Het Loo, op 2 april 2019.

Huwelijksgeschenk

Het beeld van Volten, bedoeld als een huwelijksgeschenk van koningin Beatrix, kwam er onverwacht toch niet. Volten overleed later in het jaar 2002. Maar veel later, in 2013, maakte het Nederlandse publiek toch nog kennis met een beeld van Volten in de tuin van Villa Eikenhorst. Het betreft het beeld dat de kunstenaar maakte als huwelijksgeschenk van de Nederlandse bevolking. Tegen de achtergrond van een aluminium, dubbel gebogen constructie, dat op het gazon lijkt te liggen, poseerde de koning en zijn gezin voor de verzamelde pers tijdens het jaarlijkse persmoment in de zomer. Mogelijk wordt dit opvallende beeld binnenkort overgebracht naar het park van Paleis Huis ten Bosch, de nieuwe woning van de koning.

Liefde voor moderne sculptuur

Maar de motor achter de moderne smaak van de koning is toch misschien zijn moeder, die uit een groot netwerk aan eigentijdse kunstenaars beschikt en ook in haar rol als lid van het Koninklijk Huis blijkt geeft van haar liefde voor de moderne sculptuur. Zo onthult de oud-vorstin op 13 april in Bergeijk de reconstructie van een zeer groot tegelreliëf van Ad Dekkers. In 1971 was dit reliëf aangebracht in de toenmalige MTS te Gouda, maar de school breidde onlangs uit en het abstracte reliëf moest wijken. Het is in Bergeijk opnieuw opgebouwd. De oud-koningin onthult de installatie die opgebouwd is uit verschillende lagen van betonnen tegels. De tegels liggen over, op en naast elkaar in een patroon dat gebaseerd lijkt op een wiskundig principe. Het intrigeert, want het levert een boeiend spel op van licht en donker. Beatrix bezoekt aansluitend een tentoonstelling met voorstudies en maquettes van Dekkers, net als de koningin geboren in 1938, maar overleden in 1974.

Vorstelijk het dak op

Maar de voormalige vorstin is eerst, op 2 april, te gast in de barokke tuinen van Paleis Het Loo! Het historische Oranje-paleis zelf is tot medio 2021 gesloten vanwege asbestsanering en noodzakelijk onderhoud aan de technische installaties. Ook zal gewerkt worden aan het uitbreiden van bezoekersfaciliteiten. Maar Het Loo zit niet stil. In de Koninklijke Stallen is de kostbare tuigage weer opgepoetst en zijn er tal van koninklijk rijtuigen en old timers te bewonderen. Ook de vermaarde barokke tuinen gaan weer open voor het publiek. Vanaf de grote lift die naast het paleis is opgebouwd, kan de bezoeker het dak betreden. Het voorplein geeft een goed beeld van de schaal van de werkzaamheden op het voorplein, maar de tuinen achter het paleis blijven toch het mooist. De prachtige symmetrische composities van de haagjes in de uitgestrekte parterres worden op grote hoogte in één keer duidelijk. Dan blijkt pas goed hoe belangrijk de tuinbeelden en de fonteinen zijn, die op effectvolle plekken zijn neergezet. Wandelend door de tuin, geven zij de wandelaar richting aan en vertellen zij het verhaal van zijn bouwheer. Zo ligt pal achter het paleis de fontein met het beeld van de klassieke godin van de liefde, Venus. Zoals Venus volgens het mythologische verhaal is geboren uit het schuim van de zee, zo haalde prins Willem III, die Het Loo bouwde, zijn Engelse prinses van over zee naar ons land.

Moderne beelden in barokke tuinen

Deze tuinen kent de oud-koningin goed. Zij was intensief bij de restauratie en reconstructie ervan betrokken, en in 1984 opende zij haar familiepaleis voor het publiek. Maar Het Loo treedt deze jaren van renovatie, nu de traditionele relatie tussen het huis en zijn tuinen even is verstoord, buiten haar perken! Het Loo heeft de internationaal vermaarde Pools-Amerikaanse kunstenaar Daniel Libeskind (bekend van het 9/11 Memorial in New York) gevraagd een studie te maken over het wezen van de natuur en cultuur van ónze tijd, en een dialoog aan te gaan met de opvattingen uit de 17de eeuw, de tijd van de barok. Midden in de 4 grote perken die direct achter het paleis liggen, met de fontein van Venus als middelpunt, ziet oud-koningin Beatrix op 2 april 4 grote stalen beelden, die gebaseerd zijn op de wereldbol, die in de tuinen van Het Loo aanwezig is als een grote fontein. Wat doen we onze aarde aan? Wat doen we de natuur aan? Net als in de 17de eeuw vertellen deze ‘tuinsieraden’ een verhaal.

Geef een reactie