huisarts

Raad Gevraagd: “help, ik heb een onbeschofte huisarts”

Dilemma’s en problemen, iedereen heeft ze en kan soms wel wat goede raad gebruiken bij het oplossen ervan. In onze nieuwe rubriek Raad Gevraagd kunt u hierbij helpen; lezers helpen lezers! Elke donderdag staat er een nieuwe kwestie voor u klaar waarop u kunt reageren.

Het is niemands hobby, maar iedereen moet weleens naar de huisarts. Zo ook José, als is de drempel die zij over moet wel erg hoog. Dit is de reden:

“Sinds mijn vaste huisarts in 2017 met pensioen is gegaan, zit er een nieuwe arts in de praktijk. Het is een vrouw van in de 40, maar zij pakt de zaken heel anders aan dan mijn oude huisarts. Die luisterde altijd zorgvuldig naar mijn klachten en nam echt de tijd. Deze arts onderbreekt mij als ik uitleg waar ik last van heb en ze probeert me altijd binnen 5 minuten de deur uit te werken. Ook ben ik weleens 2 keer voor dezelfde klacht bij haar gekomen en na afloop van het 2e consult zei zij: ‘en nu niet meer terugkomen hiervoor.’ Ik vind dit behoorlijk onbeschoft en denk er serieus over om over te stappen naar een andere huisarts, maar dat is wel veel gedoe. Is er een andere manier om dit op te lossen?”

Heeft u goede raad? Laat dan uw reactie achter in het daarvoor bestemde veld onderaan dit bericht.

Zelf insturen

Zelf een probleem dat u wilt voorleggen aan de lezers van MAX Vandaag? Meld u dan aan via het Raad Gevraagd aanmeldformulier.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Amaranthus says:

    Wat een nare situatie voor u. Helaas liggen de huisartsen niet voor het oprapen zoals ik onlangs heb begrepen. Dus overstappen zal erg moeilijk worden. Erover praten met huisarts zou mijn eerste advies zijn ook al is dit lastig. Misschien met een vertrouwd persoon uit uw omgeving erbij. Wellicht is het ook een idee om iemand mee te nemen als u op consult gaat die de er de hele tijd (al is het maar op gehoorsafstand) bij blijft. Iemand die u vertrouwd en die zich de kaas niet van het brood laat eten. Iemand die gas terug durft te geven als de Dokter weer zo’n opmerking maakt. Misschien zijn er meer mensen bij dezelfde dokter met hetzelfde probleem en kunt u samen bekijken of er iets te bereiken valt. In het allerergste geval is er vast een klachtenprocedure, maar dat is ook weer veel gedoe. Ik hoop voor u dat de situatie zich betert.

    Amaranthus says:

    O, Ik bedacht net nog iets… Als u al zo’n moderne telefoon heeft dan kunt u de gesprekken met de huisarts opnemen. U laat het gewoon opnemen tot u weer buiten staat. Dan kunt u thuis met een dochter, zoon of wie u maar vertrouwd overleggen wat u erop terug zou kunnen doen of zeggen. En in een uiterste geval kunt het als bewijs gebruiken als onderbouwing voor een klacht bij een procedure.