plaatwaarde

Plaatwaarde: The Wall van Pink Floyd

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: The Wall van Pink Floyd.

 The Wall als conceptalbum

In de jaren 60 gebeurt er ontzettend veel op muzikaal gebied. Verschillende bands die we nu nog steeds rekenen tot de grootste allertijden brengen dan hun eerste nummers uit. Eén van die bands is Pink Floyd. Waar The Rolling Stones en The Beatles muziek maken die vrij makkelijk wegluistert, gooit Pink Floyd het meer over de psychedelische boeg. In de jaren 70 evalueert de band en maken de leden een aantal memorabele conceptalbums. Dit zijn albums waarvan de nummers samen een lopend verhaal vormen. The Wall uit 1979 is zo’n plaat.

Rol van Roger Waters

Pink Floyd-bassist Roger Waters bedenkt het concept voor The Wall als de band op tour is om hun plaat Animals (1977) te promoten. Dit is de eerste grote stadiontour voor de uit Londen afkomstige band. Avond aan avond staan er duizenden fans op de band te wachten. Normaal gesproken is dit waar elke muzikant van droomt, maar bassist Roger Waters geniet er absoluut niet van. Hij vindt de zalen te groot, waardoor de band het contact met het publiek verliest. Bovendien schreeuwen de concertbezoekers te hard naar Waters’ smaak, waardoor de muziek zelf amper nog te horen is.

Verhaal van Pink

Het liefst zou de bassist achter een muur willen spelen, zodat hij het publiek niet meer ziet. Deze gedachtegang zal het fundament worden voor hun volgende conceptalbum, The Wall. Bijna alle nummers op het album worden geschreven door Waters en vertellen samen het verhaal van het personage Pink, dat hij baseert op zichzelf en voormalig bandgenoot Syd Barrett. Pink is een muzikant die zich opsluit in een hotelkamer om zijn leven te overdenken. Het is lang niet altijd makkelijk voor hem geweest en heeft daarom een muur om zichzelf heen gebouwd. Jarenlang kan hij redelijk functioneren op deze manier, maar op een gegeven moment gaat het echt niet meer. Uiteindelijk is hij in staat om goed naar zichzelf te kijken en zijn muur af te breken.

Succes van The Wall

Het verhaal van Pink wordt verteld in 26 nummers. 3 daarvan wordt uitgebracht als single: Another Brick in the Wall, part 2, Run Like hell en Comfortably Numb. Run Like Hell en Comfortably Numb worden hits voor de band, maar kunnen niet op tegen het succes van Another Brick in the Wall, part 2. Dit nummer bereikt de koppositie van de Amerikaanse, Engelse en veel andere Europese hitlijst; iets wat geen ander Pink Floyd-nummer ooit is gelukt.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Altijd actueel

Het album zelf wordt overigens ook enorm succesvol. Bijna in heel Europa komt The Wall op nummer 1, net als in de Verenigde Staten. Anno 2019 geldt het als een van hun beste en bekendste albums. Ook na 1979 is het album nog vaak actueel. Zo wordt het verhaal van Pink in 1982 verfilmd en treedt Roger Waters in de jaren daarna nog geregeld op met zijn speciale The Wall-tour. Het eerste The Wall-concert geeft hij in 1990 in Berlijn waar dan net – hoe toepasselijk- de Berlijnse muur is gevallen. Aan dit concert doen ook andere artiesten mee, zoals de Duitse band The Scorpions. Met deze megaproductie trekt Waters in de jaren die komen nog geregeld over de wereld.

Marjolein taxeert The Wall

“Van het album The Wall zijn zeker meer dan 180 verschillende persingen verschenen op vinyl. Bijna alle versies hebben de herkenbare hoes met de witte stenen muur, maar er zijn wel verschillen in het artwork van de naam en de titel. Soms is de titel als sticker op de hoes geplakt, maar er zijn ook versies waarbij het is opgedrukt. Meestal in het zwart, maar er zijn exemplaren met een rode tekst. De grootte van de tekst kan ook verschillen. Daarnaast zijn er verschillen in de bedrukte binnenhoezen. Deze variëren in materiaal: van stevig karton tot dik papier.

Eerste persingen

Amerikaans
De eerste Amerikaanse persing is uitgebracht op Columbia Records en heeft catalogusnummer PC2 36183. De sticker met de naam en titel en het nummer 36183 is op de plastic folie geplakt en kan dus door de gebruiker verwijderd zijn. Aan de binnenkant van de hoes, bij de credits, staat alleen Roger Waters vermeld: ‘Words and Music – Roger Waters’. De binnenhoezen zijn van papier, met aan weerszijden de teksten van de nummers. De labels op de plaat zijn blauw/paars met wit en hebben Wall-tekeningen. Rechts van het midden staat het logo van Columbia. De eerste persing heeft nog geen barcode. Er zijn –net als bij alle grote releases- veel geperst, en dus zijn meerdere perserijen gebruikt, die ieder hun eigen kenmerk meegeven in de uitloopgroef van de plaat. De waardes van de verschillende persingen kunnen verschillen en is lastig te bepalen. Gemiddeld genomen ligt de waarde tussen de 30-60 euro in een uitstekende staat, maar er zijn uitschieters naar boven. Zo is er al eens een exemplaar in seal voor meer dan 400 euro verhandeld. Omdat er zulke grote hoeveelheden geperst zijn, keldert de waarde snel bij een mindere staat van hoes of plaat.

Engels
De eerste Engelse persing is uitgebracht op Harvest records en heeft catalogusnummer SHDW 411, Het wit in de hoes is niet helemaal spierwit, maar meer gebroken wit. Sommige versies hebben een afneembare doorzichtige sticker met de naam en titel. Aan de binnenzijde van de hoes staat bij de credits: Words and Music – Roger Waters. De binnenhoezen zijn van stevig karton en hebben afgeronde hoeken. Op de blauw met witte labels op de plaat staan Wall- tekeningen. In een perfecte staat van plaat en hoes is deze persing tussen de 75 – 100 euro waard. Met uitschieters naar boven en beneden.

Nederlandse persing
De eerste Nederlandse persing is op het label EMI / Harvest records, heeft geen tekst op de voorkant van de hoes. De plaat heeft catalogusnummer 1A 158-63410/11. Op de kartonnen binnenhoezen staat ‘Made in Holland’. Aan de binnenzijde van de hoes staat bij de credits uitsluitend Roger Waters vermeld: ‘Words and Music – Roger Waters’. Het label op de plaats is blauw met wit met Wall-tekeningen. Rechts van het midden staat STEMRA, de Nederlandse muziekrechtenorganisatie en de tekst ‘Made in Holland’. Deze versie is in een uitstekende staat rond de 25-30 euro waard.

Bijzondere/waardevolle persingen

Er zijn best wel wat bijzondere persingen, waaronder promo’s en testpersingen. De meest in het oog springende bijzondere release is een Italiaanse promo op oranje vinyl. Deze is genummerd en heeft catalogusnummer 3C 164 63410/11. De waarde van deze persing ligt rond de 2000 euro, en is zelfs al eens voor meer dan 3000 euro verkocht.”

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 27 juli 2019 bespreekt hij The WallWekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Luister hier het fragment over The Wall in Wekker-Wakker-Weekend! terug.

Geef een reactie