moody blues

Plaatwaarde: Days of Future Passed van The Moody Blues

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: Days of Future Passed van The Moody Blues.

Vliegende start

De al zeer kleurrijke jaren 60 worden in 1965 nog iets kleurrijker als The Moody Blues hun eerste album uitbrengt. Deze Britse band scoort meteen een hit met Go Now, maar blijkbaar vatten sommige leden van de band deze boodschap iets te letterlijk op. De band halveert zich in 1966 als zanger Denny Laine (die u ook kunt kennen van Wings) en bassist Clint Warwick hun biezen pakken. De overige 2 leden blijven achter met een aflopend platencontract bij Decca en een dreigende schuld omdat er nooit een 2e album is afgeleverd. Niet echt een ideale situatie, maar gelukkig weet de band snel 2 nieuwe leden aan te trekken: zanger Justin Hayward en bassist John Lodge.

Laatste kans

Hoewel de toekomst van de band er dus niet zo rooskleurig uitziet op het moment dat de band weer compleet is, besluit hun platenmaatschappij ze toch nog een kans te geven. Decca heeft op dat moment net hun zogenoemde Deramic Stereo Sound ontwikkeld. Hierdoor konden bands een heel ‘natuurlijk’ klinkende plaat in stereo opnemen. Decca wilde graag dat The Moody Blues deze techniek zouden loslaten op een al bestaand klassiek werk, maar daar voelde de band weinig voor. In plaats daarvan weten de leden van de band zo te onderhandelen dat zij de artistieke vrijheid krijgen.

Klassieke samenwerking

Een gouden greep, want de plaat die hieruit voortkomt, Days of Future Passed, wordt één van de jongste schoolvoorbeelden van progressieve rock. Bij progressieve rock wordt er vaak gewerkt met een compleet concept en zijn de invloeden uit de klassieke muziek goed terug te horen. Op Days of Future Passed hebben ook alle liedjes 1 overkoepelend thema: het leven van alledag. Elk dagdeel heeft een eigen liedje, zoals de middag (Tuesday Afternoon) en de nacht (Nights in White Satin). De plaat is in samenwerking met het London Festival Orchestra gemaakt; het orkest speelt de overgangen tussen de liedjes van de band.

Door deze samenwerking ontstaat een bijzonder geheel dat het in jaar van de release, 1967, niet per se heel goed doen in de hitlijsten, maar wel veel indruk maakt op degenen die van deze muziekstijl houden. Inmiddels is de plaat wel een echte klassieker en is-ie terug te vinden in alle lijstje van beste albums gemaakt in de jaren 60. De singles die afkomstig zijn van de plaat worden overigens wel hits; met name Nights in White Satin doet het goed. in de Top 40 weet het de 2e positie te bereiken, evenals in de Amerikaanse Billboard Hot 100. Tuesday Afternoon, de andere single, groeit ook uit tot een Moody Blues-klassieker, maar zal het succes van Nights in White Satin niet evenaren.

Marjolein taxeert Days of Future Passed

“De waarde van de plaat Days of Future Past varieert nogal. De doorsnee waarde ligt niet heel erg hoog, aangezien het aanbod enorm is, maar er zijn een paar uitschieters. Het is een gecompliceerde release met erg veel versies (meer dan 170). Een vroege Amerikaanse monopersing, die waarschijnlijk als promo-exemplaar op de markt is gebracht, ligt qua waarde rond de 100 euro. Deze heeft het catalogusnummer DE 16012. De gangbare stereopersing heeft een waarde tussen de 15-30 euro. Geseald of gesigneerd komt de waarde uiteraard ten goede, dan kan deze oplopen tot circa 300 euro. Een vroege Engelse stereopersing heeft een waarde van ca 15-20 euro. Een vroege Nederlandse persing (uit 1969) ligt qua waarde tussen de 15-30 euro.

Niet dat iemand in Nederland een testpersing van het label MFSL in de kast zal hebben staan, maar deze is wel enkele jaren geleden verkocht voor 1.500 euro. De gewone versie van deze persing heeft een waarde tussen de 75 en 100 euro.
Bijzonder detail van deze plaat is, dat de eerste track van kant 1 op 2 verschillende titels heeft: Morning glory of The day begins. Op sommige persingen is de titel zelfs anders op de hoes als op het label van de plaat.
Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 173 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Amerikaanse stereopersing

Catalogusnummer: DES 16012
Label: Deram
Belangrijkste kenmerken hoes: veelkleurige hoes, met bovenaan een witte band met linksboven ‘STEREO’ en het catalogusnummer. Daaronder de titel in zwarte letters en The Moody Blues in kleinere rode letters. Daaronder in zwarte letters ‘With The London Festival Orchestra conducted by Peter Knight’. Rechts bovenaan een kader met de tekst ‘Including Nights in White Satin‘ en de logo’s van Deram en London daarnaast. In een zwarte band onder de witte band de titels van de plaat.
De achterkant van de hoes is wit, met zwarte letters. Rechtsonder de tekst’ Made in the U.S.A.’. Zowel op het label als op de plaat is de titel van de eerste track van kant 1, The Day Begins.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: wit-oranjebruin label met de logo’s van Deram en London op het bovenste deel. In het midden een bruinoranje band met links de tekst ‘STEREO’ en het catalogusnummer eronder. Rechts ‘Side one (of two)’. De titel tracks van de plaat staan op het onderste deel van het label. Daaronder The Moody Blues en helemaal onderaan ‘Made in the U.S.A.’.
Waarde: 15-30 euro

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: 6412327
Label: Deram
Belangrijkste kenmerken hoes: veelkleurige hoes, met links bovenaan in witte of lichtblauwe letters de titel en daaronder iets in iets vettere letters The Moody Blues. Daaronder in kleinere letters ‘With The London Festival Orchestra conducted by Peter Knight’. De achterkant van de hoes is wit, met zwarte letters. Rechts bovenaan ‘STEREO’ en daarnaast het catalogusnummer. Op de hoes heeft de eerste track van kant 1 de titel, The Day Begins, op het label van de plaat heet dit nummer Morning Glory.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: de bovenkant van het label is rood, met daaromheen een witte rand. Bovenaan in witte letters ‘Made in Holland’ en het Deram-logo daaronder. Rechts van het gat het catalogusnummer en Stemra, de Nederlandse muziekrechten organisatie. De titel, naam en tracks staan in zwarte letters op het onderste deel van het label.
Waarde: 15-30 euro

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: SML 707
Label: Deram
Belangrijkste kenmerken hoes: veelkleurige hoes, met bovenaan een witte band. Links bovenaan hierin het catalogusnummer en daaronder ‘Deramic Sound System SS’. In het midden bovenaan in zwarte letters de titel en daaronder in blauwe letters The Moody Blues. Hieronder in kleinere letters ‘With The London Festival Orchestra conducted by Peter Knight’. Rechts bovenaan het logo van het label Deram.
De achterkant van de hoes is wit, met zwarte letters. Rechts bovenaan het woord ‘STEREO’ en daaronder het catalogusnummer. Zowel op het label als op de plaat is de titel van de eerste track van kant 1 The Day Begins.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: wit label met de logo’s DSS en Deram in rood, de rest van de tekst in zwarte letters. Onder het logo van DSS, dat in grote letters bovenaan het labels staat, de tekst ‘Made in England by the Decca Record Co, ltd.’ Links van het middengat ‘STEREO’ en daaronder het woord GEMA. Rechts daarvan staat ‘BIEM/NCB’. Aan de rechterkant van het gat ‘Side 1 (of 2)’, met daarnaast het catalogusnummer. De tracks van de plaat staan op het onderste deel van het label.
Waarde: 15-20 euro

MFSL persing

Catalogusnummer: MFSL 1-042
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Belangrijkste kenmerken hoes: aan de bovenkant een gele strook met de tekst: Original Master Recording
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: wit label met bovenaan de tekst Original Master Recording
Waarde: 75-100 euro

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 23 oktober 2021 bespreekt hij Days of Future Passed in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie