Plaatwaarde: Picknick van Boudewijn de Groot

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: Picknick van Boudewijn de Groot.

Week van de Jaren 60

Op NPO Radio 5 begint op 15 februari 2020 de Week van de Jaren 60. Genoeg reden voor ons om in deze editie van Plaatwaarde aandacht te besteden aan een echte jaren 60-plaat van eigen bodem: Picknick van Boudewijn de Groot.

Eerste succes

Boudewijn de Groot komt midden jaren 60 op als zanger en liedjesschrijver en breekt in 1965 definitief door met het nummer Meisje van 16. In 1966 volgt het protestnummer Welterusten Mijnheer De President, waardoor hij ook meteen het etiket protestzanger opgeplakt krijgt. Een jaar later bereikt hij met het nummer Het Land van Maas en Waal voor het eerste de koppositie in de Top 40. Nederland ligt aan de voeten van de zanger.

Onpersoonlijk

In 1968, een jaar na zijn grootste succes tot dan toe, komt zijn nieuwste album Picknick uit. Picknick is een echte flowerpower-plaat en geïnspireerd door Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van The Beatles. The Beatles experimenteren op deze plaat met veel (oosterse) instrumenten en dat is precies wat De Groot ook doet op Picknick. Hoewel de plaat over het algemeen positief wordt ontvangen is Boudewijn de Groot zelf niet zo blij met het eindresultaat. Hij heeft het idee dat hij zich tijdens het maakproces te veel heeft laten leiden door de verwachtingen en ideeën van anderen, waardoor hij zijn persoonlijke stempel er niet echt op heeft kunnen drukken. Tot op de dag van vandaag beschouwt hij Picknick als zijn minst persoonlijke album uit zijn hele oeuvre. De plaat levert hem overigens wel 2 hits op: het titelnummer  Picknick en het liedje Prikkebeen. Beide bereiken de Top 40.

Koerswijziging

De lp Picknick blijkt uiteindelijk een kantelpunt in zijn carrière. Boudewijn de Groot neemt na Picknick afstand van zijn vaste tekstschrijver Lennart Nijgh en slaat een andere weg in. Het resultaat is de plaat Nacht en Ontij, die niet bijster goed ontvangen wordt door het Nederlandse volk. Boudewijn trekt zijn conclusies en besluit een andere weg in te slaan. Hij verhuisd naar een boerderij in het oosten van het land en probeert een beatgroep te beginnen die Engelstalige muziek zal maken.

Uiteindelijk besluit hij terug te gaan naar de kern en weer Nederlandstalige liedjes te maken samen met Lennart Nijgh. De 2 zullen samen blijven werken tot aan Nijghs dood in 2002.

Marjolein taxeert Picknick

“De waarde van de lp Picknick van Boudewijn de Groot ligt tussen de 5-75 euro. De waarde van een heel vroege Nederlandse persing lag in het verleden hoger dan nu. Deze is nu is tussen de 15-25 euro waard, maar er is zeker meer voor betaald (tot zo’n 70 euro). Dat is zo’n 10 jaar geleden, wat het aannemelijk maakt dat er de laatste jaren veel exemplaren op de markt zijn gekomen. De lp is ook in België uitgebracht en daar is een vroege versies met een afwijkend catalogusnummer die iets meer waard zal zijn, tussen de 25-50 euro. Eén van de meest obscure versies is een Belgische herpersing, die niet de door Simon en Marijke ontworpen hoes heeft, maar een foto van Boudewijn de Groot op de voorkant. Verder is er een Nederlandse heruitgave uit 2012 op het label Music On Vinyl, in rood, wit en blauw vinyl. De rode versie is momenteel het meest gewild hiervan en is nu tussen 30-35 euro waard, maar die waarde (en van de andere kleuren) zal de komende jaren waarschijnlijk nog wel iets stijgen.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 16 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: NU 370 016. Label: Decca. Belangrijkste kenmerken hoes: flipback hoes (hierbij zijn de randen van de voorkant over de achterkant gevouwen). Sommige exemplaren hebben op de voorkant een rode sticker met in witte letters ‘Boudewijn de Groot’. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: blauw, met bovenaan het logo van Decca, in het midden een kader met hierin links ‘STEREO’ en daarnaast 33 1/3. Daaronder het catalogusnummer. Algemeen: een detail om een vroeg exemplaar te herkennen is dat op kant 2 bij track 3 ‘een, twee’ te horen is aan het begin. Dat is bij latere persingen niet het geval. Waarde: 15 tot 25 euro.

Vroege Belgische persing

Catalogusnummer: 163.022 Y 770. Label: Decca. Belangrijkste kenmerken hoes: Op de voorkant linksonder ‘STEREO’, het logo van Decca rechtsboven. Op de achterkant rechts het catalogusnummer 163.022. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Blauw Decca-label met bovenaan het logo van de platenmaatschappij, links het catalogusnummer 163.022 Y 770, rechts iets boven het midden ‘SABAM’, de Belgische muziekrechtenoranisatie. Waarde: 25 tot 50 euro.

Belgische persing met fotohoes

Catalogusnummer: 776/183.010. Label: Decca.  Belangrijkste kenmerken hoes: Op de voorkant een foto van Boudewijn de Groot met bovenaan in rode letters ‘Picknick’, onderaan de naam Boudewijn de Groot in cursieve letters. Op de achterkant staan 8 hoezen van andere lp’s. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Blauw Decca-label met bovenaan het logo van de platenmaatschappij, links het catalogusnummer 776.183.010 Y, rechts iets boven het midden ‘SABAM’, de Belgische muziekrechtenoranisatie. Waarde 50 tot 75 euro.

Music on Vinyl

Catalogusnummer: MOVLP615. Label: Music On Vinyl. Belangrijkste kenmerken hoes: De hersluitbare seal die om de hoes heen zit, met daarop de Music On Vinyl-sticker en het catalogusnummer. Gekleurd vinyl (rood, wit of blauw). Waarde:  25 tot 35 euro.

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 15 februari 2020 wordt Picknick behandeld.Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie