all things must pass

Plaatwaarde: All Things Must Pass van George Harrison

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: All Things Must Pass van George Harrison.

Bitterzoet

1970 is voor fans van The Beatles een bitterzoet jaar. Bitter omdat de band in dit jaar echt ophoudt te bestaan, maar ook een mooi jaar omdat de ex-beatles in dit jaar allemaal met solomateriaal komen. Al deze platen groeien al snel uit tot klassiekers. In het geval van gitarist George Harrison gaat het om het album All Things Must Pass, zijn 3e album. Tijdens zijn tijd bij The Beatles moet hij vaak de weg van Lennon en McCartney volgen en kan zijn eigen muzikale kwaliteiten daarom niet altijd goed etaleren op de albums van de band. Nu dit hem niet meer tegenhoudt, kan hij volledig zijn eigen gang gaan.

Meer aandacht

Harrison wist precies hoe hij zijn eerste post-beatles werk wilde vormgeven. Het moest een meesterwerk maken, een soort magnum opus. “Paul and John hadden hun grote successen al gehad en ik denk dat mijn vader dezelfde aandacht wilde voor zijn nummers”, aldus Harrisons zoon Dhani in gesprek met gitaarblad Guitar World.

Om dit voor elkaar te krijgen riep Harrison de hulp in van een heer arsenaal muzikale vrienden. Phil Spector wordt gevraagd om de plaat mede te produceren. Spector werkte ook aan het latere werk van The Beatles en ook All Things Must Pass voorzag hij van zijn typische Wall of Sound. Spector werd tijdens de 1e luistersessie meteen weggeblazen. “Het waren zoveel nummers, de 1 nog beter dan de ander”, vertelde Spector ooit in een interview over dit album.

Grote namen

Naast een bekende producer, weet Harrison ook een aantal beroemde muzikanten aan zich te binden. Wie All Things Must Pass opzet, hoort onder andere Eric Clapton, ex-beatles Ringo Starr en John Lennon, Billy Preston, Ginger Baker (van Cream) en Peter Frampton. Niet de minsten.

Hits

Samen met hen maakt Harrison een plaat vol memorabele nummers. Zo staat zijn bekendste hit My Sweet Lord op dit album, maar ook liedjes als Wah-Wah, What is Life, Isn’t It a Pity en Beware of Darkness.



 

Marjolein taxeert All Things Must Pass

“De plaatwaarde van een plaat als All Things Must Pass van George Harrison is welhaast een onmogelijke opgave, omdat het qua versies een complexe release is. Alleen al in 1970 zijn er in Amerika zo’n 15 verschillende versies verschenen; in totaal zijn er 111 verschillende versies.
Daarnaast is er onlangs een re-issue verschenen van de plaat, wat van invloed kan zijn op de waarde van oudere versies.
Leuk weetje: de hoogst bekende waarde die voor de plaat betaald is, is 2.800 euro. Dat betrof een gesigneerd exemplaar van iemand die bij het Witte Huis gewerkt heeft. Een gesealde Amerikaanse, vroege persing doet het ook goed: de waarde hiervan kan oplopen tot zo’n 500 euro. Zonder seal in perfecte staat kan een vroege Amerikaanse zeker een waarde van 100 euro halen, maar voor de waarde van de plaat is het wel belangrijk dat de box compleet is, inclusief de poster.

Een vroege Engelse persing ligt qua waarde wat hoger, deze kan oplopen tot zo’n 200 euro. Een Nederlandse ligt qua waarde tussen de 70 en 100 euro. Een aardige uitvoering om te vermelden is een Engelse re-issue uit 2001, op het label GnOm. Deze wordt nog wel geseald aangeboden, en dan kan de waarde oplopen tot zo’n 200 euro. Grappige aan deze box is, dat de foto aan de voorkant van de hoes is ingekleurd.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: STCH 639
Label: Apple Records
Belangrijkste kenmerken hoes: boxset, met aan de voorkant een foto van George, zittend op een kruk en omringd door tuinkabouters. De binnenkant van de box is oranje, met aan de linkerkant informatie in zwarte letters.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: het label van kant 1 is zwart met in het midden een geel-oranje appel. Bovenaan in de appel de titel van de plaat met daaronder de naam. Rechts van het gat STEREO en daaronder STCH 639, (STCH-1-639) en Side 1. De tracks staan op het onderste deel, met daaronder ‘Produced by George Harrison and Phil Spector. Recorded in England.’ Het label van kant 2 is zwart met een witte doorgesneden appel. Kant 3 en 4 hebben dezelfde kleuren als 1 en 2. Kant 5 en 6 hebben een groen label met een potje ‘Apple jam’. De binnenhoezen hebben verschillende kleuren: de 1e is blauwpaars, de 2e is lichtgrijs en de 3e groen (richting mosterdkleur). De box heeft een poster van George Harrison.
Waarde: 100-150 euro

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: STCH 639
Label: Apple Records
Belangrijkste kenmerken hoes: boxset, met aan de voorkant een foto van George, zittend op een kruk en omringd door tuinkabouters. De binnenkant van de box is oranje, met aan de linkerkant informatie in zwarte letters.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Het label van kant 1 is zwart met in het midden een oranje appel. Boven- en onderaan in oranje letters informatie over het label en de rechten. Bovenaan in de appel de titel van de plaat. Links van het midden ‘An E.M.I. Recording’ en daaronder ‘Made in Holland’. Rechts van het gat STCH 1-639 en daaronder (YEX 817), Side 1 en STEREO. De tracks staan op het onderste deel, met daaronder ‘GEORGE HARRISON’ en ‘Produced by HARRISON/SPECTOR’. Het label van kant 2 is zwart met een witte doorgesneden appel. Kant 3 en 4 hebben dezelfde kleuren als 1 en 2. Kant 5 en 6 hebben een groen label met een potje ‘ Apple jam’. De binnenhoezen hebben verschillende kleuren: de 1e is blauwpaars, de 2e is donkergrijs en de 3e groen (richting mosterdkleur). De box heeft een poster van George Harrison.
Waarde: 70-100 euro

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: STCH 3-639
Label: Apple
Belangrijkste kenmerken hoes: boxset, met aan de voorkant een foto van George, zittend op een kruk en omringd door tuinkabouters. De binnenkant van de box is oranje, met aan de linkerkant informatie in zwarte letters.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: de labels van kant 1, 2, 3 en 4 zijn zwart met in het midden een oranje appel. Beschrijving label kant 1: boven- en onderaan in witte letters informatie over het label en de rechten. Bovenaan in de appel de titel van de plaat. Links van het midden 33 1/3 en daaronder ‘Mfd. in UK’ en ‘STEREO’. Rechts van het gat STCH 1-639 en daaronder (YEX 817), Side one en (P)1970. De tracks staan op het onderste deel, met daaronder ‘GEORGE HARRISON, An EMI recording en Recorded in England’. Kant 5 en 6 hebben een groen label met een potje ‘Apple jam’. De binnenhoezen hebben verschillende kleuren: de 1e is blauwpaars, de 2e is grijs en de 3e is mosterdkleurig. De box heeft een poster van George Harrison.
Waarde: 150-200 euro

Bijzondere uitgaves

Engelse re-issue uit 2001 op het label GnOm records
Catalogusnummer: 5304741
Label: GnOm Records
Belangrijkste kenmerken hoes: ingekleurde foto aan de voorkant
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: roze-paars met een kabouter aan de linkerkant
Waarde: 100 euro, tot ca 200 euro in gesealde staat.

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 11 september 2021 bespreekt hij All Things Must Pass in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie