Strepen op weg

Wat betekenen de strepen en de kleuren ertussen op de weg?

Op snelwegen en N-wegen geven strepen rijstroken weer. Maar ze vertellen u ook wat u wel en niet mag. Denk aan inhalen en de juiste snelheid. Dit laatste wordt steeds vaker aangegeven met een kleur. Maar wat betekent welke kleur? 

Verkeersborden hebben voorrang

In Nederland zijn er ongeveer 1 miljoen verkeersborden te vinden. Soms worden de borden gecombineerd met tekens op de weg. Het kan lastig zijn om te weten wanneer u de borden of de tekens moet volgen. Het belangrijkste is dat u de standaard regels altijd eerst moet volgen. Als er borden aanwezig zijn, dan moet u die opvolgen. Borden gaan altijd voor de strepen op de weg. Zodra een streep zegt dat u 80 kilometer er uur mag, maar staat er 50 op het verkeersbord. Dan is de juiste snelheid 50.

verkeersregels
Lees ook: Kennis over verkeersregels niet goed genoeg

Wegbelijning

Strepen op de weg duiden veel meer dan alleen rijstroken aan. Bijvoorbeeld wat u wel en niet mag doen of wat de juiste snelheid is. Dit laatste is niet alleen aan de lijnen te zien, maar in sommige gevallen aan de kleur ertussen. Hieronder ziet u wat alle belijningen betekenen.

Dubbele witte middenstreep met groen ertussen

De maximumsnelheid is hier 100 kilometer per uur. Behalve als een verkeersbord iets anders aangeeft. Is de lijn onderbroken, dan mag u hier inhalen. Is deze doorgetrokken, dan mag u niet inhalen. Hierbij geldt ook, vertelt een verkeersbord iets anders, dan volgt u het verkeersbord op. Om te onthouden wat de groene streep betekent, kunt u denken aan dat groen vaak voor goed staat. Er is geen gevaar, dus mag u hier harder rijden.

Dubbele witte middenstreep zonder groen

De maximumsnelheid is hier, tenzij het verkeersbord anders aangeeft, 80 kilometer per uur. Hier geldt hetzelfde: is de lijn onderbroken, dan mag u hier inhalen. Is deze doorgetrokken, dan mag u niet inhalen.

Dubbele witte middenstreep met paars ertussen

Deze wegmarkering is nog vrij nieuw en maar weinig provincies maken er nog gebruik van. De kleur paars geeft hier aan dat de maximumsnelheid 60 kilometer per uur is. De regels over het wel of niet inhalen, zijn hier hetzelfde als bij de groene markering.

Geen middenstreep

Op wegen zonder middenstreep is de maximumsnelheid vaak 60 kilometer per uur. Dat moet dan wel aangegeven zijn met borden. Anders is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.

(Bron: ANWB, AD, RTL Nieuws, Rijksoverheid, theorietoppers.nl, theorie-oefenexamen.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (9)

    Ed van der Wel says:

    Sorry, maar hier ben ik niet op afgestudeert. Logisch lijkt me dat zo de veiligheid juist achteruit gaat. En wat dacht u van al diegenen die dit artikel niet gelezen hebben?

    Adriana2 says:

    Eens met Ed van der Wel. De meeste bestuurders hebben geen idee van dit soort nieuwigheidjes. Dus KISS (Keep it simple, stupid), gewoon met borden de regels aangeven, omdat die altijd al voorgaan. Dan moeten die borden wel groot genoeg en goed zichtbaar zijn. Bij ons is een stuk provinciale weg waar de snelheid met superkleine bordjes wordt aangegeven, dit is wisselend 60 of 80 km. Tijdens het rijden al niet leesbaar (staat daar nu 60 of 80?), maar men heeft het extra ingewikkeld én nog erger gevaarlijk gemaakt door die al kleine bordjes aan de andere kant van de weg te plaatsen. Helemaal niet te lezen dus, maar ook de voorbijrazende auto’s ontnemen je het zicht. U kunt wel raden hoe vaak daar niet wordt bekeurd …

    Len123 says:

    Een heleboel weggebruikers kennen de betekenis van de kleuren tussen de dubbele strepen niet.
    Hoe simpel is het om in plaats van er een kleur tussen te maken gewoon de snelheid er tussen te zetten, scheelt weer een hoop borden en is heel duidelijk zichtbaat.
    Zet het getal net tussen de twee strepen in in de opening tussen de strepen, heb je wat meer ruimte!
    Geen gevraag en gezoek meer, heel duidelijk voor iedereen!

    Jan56 says:

    Mij is ooit geleerd dat op 60 km wegen zonder middenstrepen, er ook borden moeten staan met daarop de snelheid 60.
    Bij ons in de omgeving is het zelfs zo, dat op dezelfde weg, zowel 60 als 80 km wordt gereden. Dit komt omdat er een 60 km zone tussen zit, die door het bord : einde 60 km wordt aangegeven, waarna men 80 km mag, maar de belijning op het wegdek blijft hetzelfde.
    Ook werd mij geleerd om de weg te lezen : bij een doorgetrokken streep aan weerszijden van de weg, zouden er géén uitritten op de weg uitkomen ( kruisingen daargelaten ), bij onderbroken berm belijning, zou dit kunnen duiden op uitritten en dus extra opletten.
    ( dit ooit geleerd bij code 95 voor de vrachtwagen )

    agnesdp says:

    De kleuren kunnen grote problemen geven bij mensen die kleurenblind zijn
    Mijn man is kleurenblind en kan de kleuren niet zien

    whtw says:

    Als ingezetenen er al moeilijkheden me hebben, dan boffen de toeristen zeker en huiswaarts gekomen een dikke bekeuring in de bus ligt. Niet erg als je nooit meer naar Nederland gaat, anders pakt de Marechaussee je bij aankomst op schiphol. Goed geregeld.

    Heer Bommel says:

    @Redactie: ik lees “De maximumsnelheid is hier, mits het verkeersbord anders aangeeft, 80 kilometer per uur.”
    Ik denk dat “mits” hier “tenzij” moet zijn.

      MAX Vandaag says:

      Beste Heer Bommel, bedankt voor het doorgeven. Dat klopt helemaal, we hebben het aangepast. Vriendelijke groet, webredactie MAX Vandaag

    MOBILITEITSDESKUNDIGE says:

    Als iedereen nu even naar www,overheid.nl gaat. Daar het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) download en mij het artikel even geeft waar staat dat een groene aslijn of blauwe aslijn maximum snelheid betekent, dan zal ik het graag geloven. Ook graag even het artikelnummer waarin geregeld is dat verkeersborden boven belijning gaat Dan komen we er misschien uit. Maar het staat nergens. Al die belijning heeft dus ook geen wettelkijk status. Ik zou toch heel graag bij omroep MAX op tv eens uitleg komen geven hoe de wegenverkeerswetgeving echt in elkaar steekt. Weet iemand ook wat de maximum snelheid is bij een zwart bermplankje? De meesten zullen het plankje wel gezien hebben, maar niet waargenomen en in hun beleving dus ook nooit gezien hebben. . Ik geef regelmatig code 95 cursussen zo ook Code U37-1. Veilige Werken Langs de Weg (VWLDW) met CROW richtlijnen en ARBO wetgeving. In 1978 was ik in opleiding bij de VAR. De beste instructeursopleiding die nooit meer een navolging heeft gehad. Mijnheer Kockelman gaf verkeerstechniek. Die zou al die kleurtjes geklieder op de weg genoemd hebben. Wat betekent een geel kruisingsvlak (Assendelft)? Wat betekent een groen kruisingsvlak (Ermelo)? Wat betekent blauwe stippen op het fietspad (Lelystad)? Morgen geef ik weer cursus VWLDW zowel voor code als certificering. Van de 20 vragen die ik zeker aan deze mensen zal stellen zullen ze er gemiddeld 17 van fout hebben. Daarom is na 47 jaar les geven en mij bezig houden met o.a. verkeerspsychologie mijn noodzakelijke idealistische instelling nog lang niet uitgeblust. Want zo’n instelling heb je echt hard nodig met alle onzin die je overal tegenkomt. De communicatie van de overheid en sommige onwetende journalisten is echt aan een flinke verbetering toe.

    Ter info voor de redactie nog even dit.
    Ik heb vele jaren rijles gegeven en gedurende 7 jaren op 1 leerling na 100% geslaagden gehad.
    Ik heb opleidingen gegeven aan politie, brandweer, chauffeurs van HAP (Huisartsenpost), Donortransporten. Ik gaf en geef soms nog beroepsopleidingen aan VIP chauffeurs D1, D2 en D3 en docenten in Parijs opgeleid voor VIP chauffeurs voor de EU.(CCV en DEKRA certificeringen. Defensive Driving Trainingen gaf en geef ik soms nog voor tal van doelgroepen zo ook in de petrochemische industrie en al sinds 2001 begonnen op het ATT en daarna op bijna alle banen in Nederland om antislip instructie gegeven.
    Daarnaast ook al 41 jaar uitgebreid gediplomeerd (STIVAS) schoonheidsspecialist. Want chauffeurs tillen verkeerd, eten slecht hebben ernstige verkeersstress met als gevolg tal van klachten. Om daar cursussen in te geven heb je een behoorlijk kennis van het menselijk lichaam nodig. Zo ook van voeding, mineralen en vitaminen.
    Ik ben ook nog redacteur geweest van Koninklijke Vermande voor de uitgave van verkeersleermiddelen en wetgeving voor de instructeursopleidingen.
    Momenteel geef ik nog criminaliteitspreventie (U07-1), Communicatieve en Sociale Vaardigheden (U14-1) Sociale Veiligheid en Agressie (U15-1) Leefstijl(U19-1) Fysieke Belasting (U20-1) VWLDW (U37-1) en AKV(U45-1)
    Als jullie echt willen weten hoe wel en niet richting aangegeven moet worden, kom dan naar mij toe a.u.b. Over verkeerspsychologie gesproken!
    Ik heb het geluk gehad met veel topdeskundigen te mogen werken.
    En ja, ik heb vroeger ook in een bestuur van VVN gezeten.
    Dit moest er even uit, want het is op de weg niet meer pluis.
    U bent van harte welkom om een cursus bij te wonen.
    Met vriendelijke en veilige groet,
    Freddy