Hoe weet een stoplicht dat het op groen moet springen?
Publicatiedatum: 27 september 2022
Heeft u ze weleens gezien? Van die zwarte strepen (lussen) in het wegdek bij het stoplicht? Deze hebben een speciale functie. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat het stoplicht op groen springt. Maar de lijnen hebben nog wel meer functies.
Detectielussen
De zwarte strepen zijn detectielussen. Dit is koperdraad dat in het wegdek verwerkt is. Dit draad kan voertuigen detecteren via een elektronisch apparaat, een lusdetector. Het gaat niet om het gewicht wat op de lus komt te staan, maar om het magnetische veld wat ontstaat. Als een voertuig over de lus heen rijdt, wordt het magische veld herkent en verstoort. Dit geeft een melding door aan het stoplicht of de slagboom. Als de detectielus die het verst van een stoplicht vandaan ligt een voertuig detecteert, wordt dat doorgegeven. Zo weet een stoplicht wanneer het op groen moet gaan. Vaak liggen nog meer van dit soort vlakken voor een stoplicht. Deze meten wanneer het laatste voertuig voorbijgereden is en het licht van kleur kan veranderen.
Niet alleen bij stoplichten
Maar detectielussen kunnen nog meer. Ze geven signalen door voor toegang, bijvoorbeeld voor slagbomen. Zo weet een slagboom wanneer ‘ie open moet gaan. Als 2 lussen achter elkaar in het wegdek liggen kan de snelheid en de rijrichting van een voertuig gemeten worden. Borden aan de zijkant van de weg die aangeven dat u te snel rijdt, krijgen zo informatie uit deze meetpunten.
Detectie bij motoren
De detectie voor groen licht bij een stoplicht is gericht op auto’s en vrachtwagens. Motorrijders merkten eerder bij de vierkante of rechthoekige vlakken dat zij niet gezien worden. Voor tweewielers, zoals fietsers en motoren, worden daarom schuine vlakken gemaakt. Ook kan bij de rechthoekige vlakken een driehoek toegevoegd worden in het wegdek. Anja Simons werkt bij de Verkeerspolitie Rotterdam en tipt bij het AD het volgende: “Als je met je motorfiets over het kleine driehoekje in de detectielus rijdt, dan wordt je motorfiets wel waargenomen.”
Straatwerk en asfalt
De detectielussen kunnen overigens ook onder straatstenen geplaatst worden. Dan komt de lus onder de stenen te liggen, in het zand. Het magnetische veld is zo sterk dat het ook door steen heen gaat. De lus merkt hier dus ook dat u er bent. Om de lussen in asfalt te verwerken, moeten sleuven in het wegdek gefreesd worden. Nadat de lus is ingebracht wordt de sleuf weer dichtgemaakt met asfalt en kunsthars. Ook loopt er een lijn naar de zijkant van de weg, voor de aansluiting met de elektronica in de kast. De lijnen blijven dus zichtbaar, tot er ooit een nieuwe slijtlaag op de weg wordt aangebracht.
Stoplicht op groen
De stoplichten krijgen dus een seintje om op groen te springen. Dit gebeurt doordat het magnetische veld van de detectielus kort verstoort wordt als een voertuig erover heen rijdt.
(Bron: indebuurt Ede, Verkeerstechniek Velddriel, AD.nl. Foto: Shutterstock)