Grijze auto's

Wagenpark vergrijst: waarom grijze auto’s de felle kleuren verdringen

De Nederlandse (snel)wegen zijn er in de afgelopen jaren niet bepaald kleurrijker op geworden. Grijze, zwarte, blauwe en witte auto’s hebben de rode en groene auto’s al bijna verdrongen. Hoe is deze ontwikkeling te verklaren? En wat voor invloed hebben autokleuren eigenlijk op ons?

1 op de 3 Nederlandse auto’s is grijs

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) doet regelmatig onderzoek naar het wagenpark in Nederland. In januari 2022 heeft het 8,9 miljoen personenauto’s in Nederland geregistreerd. Daarvan zijn er liefst 3 miljoen grijs, ongeveer 1 op de 3 dus. Het podium in deze verkiezing is al sinds 2012 onveranderd. Zwart (2,1 miljoen exemplaren) is de op 1 na populairste autokleur, blauw (1,2 miljoen) staat op plek 3. Wit (ook 1,2 miljoen) moet nipt voorrang verlenen aan blauw en eindigt als 4e.

Rode en groene auto’s geven terrein prijs

En auto’s met fellere kleuren dan? De rode auto’s hebben deze eeuw een vrije val gemaakt. In 2000 zijn er nog 1,4 miljoen van, waarmee rood zelfs een populairdere autokleur is dan grijs. Maar inmiddels zijn er minder dan 600.000 rode auto’s in Nederland, goed voor de 5e plek achter grijs, zwart, blauw en wit. Groen is eveneens minder in trek als autokleur. Het aantal groene auto’s is bijna 4 keer zo klein geworden, van 954.000 in 2003 naar 257.000 in 2022. Daar staat een opmerkelijke opkomst van de oranje auto tegenover, van 12.000 bij de eeuwwisseling naar 58.000 in de meest recente telling.

Grijze en zwarte auto’s hebben hoge restwaarde

Maar de auto’s met neutrale basiskleuren hebben het dus gewonnen van de feller gekleurde auto’s. Volgens autojournalist Odiel Mennink heeft dat te maken met de beoogde restwaarde, bij langer gebruik van de auto. “Grijze of zwarte auto’s blijven gewoon meer waard”, vertelt ze aan RTL Nieuws. Kiezen voor deze ‘veilige’ kleuren kan uiteindelijk duizenden euro’s schelen. En bij welke kleuren ligt de restwaarde vaak juist lager? “In het algemeen zou ik wegblijven bij groen en brandweerrood”, aldus Michael Bernsen, werkzaam bij ING Car Lease, in gesprek met De Zaak. “En wit mag dan in de mode zijn, maar als leasemaatschappij zijn wij er vooral bij grotere auto’s toch voorzichtig mee.”

U rijdt rustiger in koele kleuren dan in felle kleuren

Daarnaast zitten er psychologische motieven achter de autokleuren die we kiezen. Felle kleuren roepen in het verkeer vaak heftige reacties op, rustiger kleuren hebben het tegenovergestelde effect. “Die felle warme kleur, zoals rood of oranje, maakt mensen sneller pissig. Dat komt door de activerende werking, het activeert je lichaam. Dus raak je sneller boos of geïrriteerd”, verklaart consumentenpsycholoog Tom van Bommel tegenover EditieNL. Kleuren als blauw, maar ook groen zijn de tegenhangers hiervan. “Koelere kleuren verlagen de hartslag. Daarom wordt blauw ook veel gebruikt in tandartspraktijken.”

Auto-eigenaren gemiddeld steeds ouder

Dat het Nederlandse wagenpark vergrijst, kunt u overigens letterlijk én figuurlijk opvatten. De eigenaren van auto’s zijn gemiddeld steeds ouder geworden, van 46 jaar in 2000 naar 52 jaar in 2022. Verder zijn 2 miljoen van de bijna 9 miljoen auto’s in Nederland eigendom van 65-plussers. Opvallend is het aandeel van de 85-plussers hierin. Zij hebben in totaal 115.000 auto’s, 6 keer zoveel als aan het begin van de eeuw.

Ook auto’s gemiddeld steeds ouder

Auto’s worden – figuurlijk gezien – ook grijzer, want ze gaan steeds langer mee. Het aantal auto’s van 15 jaar of ouder is zelfs spectaculair gegroeid. In 22 jaar tijd is dit aantal bijna verzesvoudigd, van 400.000 naar 2,3 miljoen. En daar zullen vast veel grijze auto’s tussen zitten.

(Bron: Archief, CBS, RTL Nieuws, De Zaak, EditieNL. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord