Van 130 naar 100 km op de snelweg; de voor- en nadelen

De snelheid op de Nederlandse snelwegen wordt overdag aangepast naar 100 kilometer per uur. Zo’n verandering lijkt eenvoudig, maar niets is minder waar. Want naast het omzetten van alle borden, zijn ook nog niet alle navigatiesystemen op tijd klaar. En minder hard rijden roept nogal wat weerstand op, maar zitten er ook voordelen aan het aanpassen van de snelheid?

Stikstofuitstoot terugdringen

Met de verlaging van de snelheid wil het kabinet de stikstofuitstoot terugdringen. Dit moet ruimte geven aan de bouwsector. In de afgelopen maanden is door de stikstofcrisis een deel van de bouw stil komen te liggen. Veel mensen hebben begrip voor de maatregel om op deze manier de sector een impuls te geven, maar zijn sceptisch als het gaat om of het echt de uitstoot van stikstof omlaag krijgt.

Scheelt nauwelijks in tijd

Het terugdringen van de snelheid, levert de nodige weerstand op. Veel mensen houden immers van hardrijden. Het AD neemt de proef op de som en laat 2 verslaggevers buiten de spits een aantal trajecten afleggen. In tijdwinst lijkt het nauwelijks te schelen. Het gaat om minuten, maar het is vooral het dynamische rijden, wat de gemiddelde bestuurder alerter maakt, waar het aan ontbreekt. Zeker op de stukken met 4 of 5 banen, is het afzien volgens de chauffeurs.

Minder verbruik

Minder hard rijden levert ook voordelen op. Bijvoorbeeld voor de portemonnee. Want het verbruik van de auto gaat bij 100 km/u zienderoog omlaag. Dat scheelt weer. En daar komt bij dat met de huidige drukte op de weg, er in veel gevallen al niet harder dan 100 gereden kan worden. Ook op de dag.

Navigatiesysteem aanpassen

Ook voor de navigatiesystemen is de snelheidsaanpassing een verandering. In veel auto’s zit het standaard ingebouwd. Of deze systemen op tijd up-to-date zijn, is maar de vraag. TomTom en Flitsmeister hebben aangegeven dat een update nodig is om de nieuwe snelheden in beeld te krijgen. Maakt u gebruik van navigatie op uw telefoon en wordt uw telefoon automatisch voorzien van updates, dan gebeurt het vanzelf. Vraag eventueel bij de dealer of uw ingebouwde navigatie nog een update nodig heeft waarvoor u naar de garage moet. Verder adviseert de politie om vooral zelf op de verkeersborden te kijken. Zo kunt u zich niet in de snelheid vergissen.

13 maart alles om naar 100 km/u

De komende dagen (en nachten) kunnen automobilisten nog hinder ondervinden aan het vervangen van de borden. De 120 km en 130 km borden worden vervangen voor borden met 100 km met daaronder wanneer er wel 120 of 130 gereden mag worden. In de nacht van 12 op 13 maart 2020 gaat Rijkswaterstaat de laatste borden plaatsen en worden de eerste borden echt in gebruik genomen. Vrijdag 13 maart 2020 geldt op alle Nederlandse snelwegen tussen 06.00 – 19.00 uur de snelheid van 100 kilometer per uur. Tussen 19.00 – en 06.00 uur geldt dan de ‘oude’ snelheid. Let op! Zodra de borden vervangen zijn, wordt er gecontroleerd op de toegestane snelheid.

(Bron: AD/ANWB/Rijkswaterstaat/archief)

Geef een reactie