trein berlijn

Trein naar Berlijn door klimaatverandering populairder dan ooit

De intercity naar de Duitse hoofdstad Berlijn is enorm in trek. De trein vervoert in de eerste helft van 2019 meer reizigers dan ooit tevoren, laat de NS weten. De vervoerder geeft ook een verklaring: groeiende vliegschaamte. 

Recordaantal reizigers

Berlijn is naast de grote Belgische plaatsen, Londen en Parijs vrijwel de enige  Europese stad die eenvoudig per trein te bereiken is vanuit Nederland. De reis duurt lang, maar dat lijkt veel reizigers niet uit te maken, zo blijkt uit de nieuwe cijfers. In de eerste 6 maanden van 2019 verwelkomt de NS 18 procent meer mensen op het traject Amsterdam-Berlijn dan in 2018. In Deventer, één van de plaatsen waar de trein stopt voordat deze over de Duitse grens gaat, worden zelfs 20 procent meer vervoersbewijzen verkocht in deze periode. Een nieuw record, stelt de NS.

Vliegschaamte

Dit record is volgens de vervoerder mede te verklaren door de groeiende vliegschaamte die Nederlanders ervaren. Vliegschaamte houdt in dat mensen liever niet meer met het vliegtuig willen reizen, omdat dit bijzonder slecht is voor het milieu. Gemiddeld wordt er tijdens een vliegreis immers 6 keer zoveel Co2 uitgestoten dan tijdens een lange autotocht.

Lange reis

Hoewel de trein naar Berlijn profiteert van de vliegschaamte, is er nog een wereld te winnen voor het treinvervoer tussen Europese steden. Zoals al gezegd duurt de reis van Amsterdam naar Berlijn lang, zo’n 6 uur en 20 minuten. Vliegend duurt dit (exclusief wachttijd) nog geen uur. Om de reistijd terug te brengen zijn de NS en de Duitse vervoerder Deutsche Bahn al tijden in gesprek over de innovaties die hiervoor nodig zijn. Deze gesprekken hebben al iets opgeleverd, want de reistijd wordt per 2023 een half uur korter.

Niet goedkoop

Tussen Amsterdam- Parijs en Amsterdam-Londen rijden al snellere treinen, maar hier zijn de ticketprijzen weer een obstakel. Vooral mensen die in het weekend willen reizen en vrij kort van tevoren boeken, betalen veel. Een voorbeeld: een retourticket voor de Thalys van Amsterdam naar Parijs in augustus 2019 kost u meer dan 200 euro, terwijl vliegen ‘maar’ 130 euro is. Dat scheelt in sommige gevallen bijna 100 euro.

De trein van Amsterdam naar Berlijn is aanzienlijk goedkoper.

(bron: Thalys, skyscanner, archief

Geef een reactie

Reactie

    B.Harmsen says:

    Weer een vergelijk van drie keer niks, de reis van huis naar het vliegveld en van het vliegveld bij Parijs naar het centrum in Parijs is zeker gratis?