Op vakantie naar het buitenland: kan dat in 2020?

Door de versoepelde coronamaatregelen durven veel mensen weer te denken aan hun zomervakantie. Miljoenen mensen zijn van plan om er dit jaar opuit te trekken, het liefst naar het buitenland. Maar kan dit wel in 2020? MAX Ombudsman Jeanine Janssen legt uit.

5 miljoen mensen naar het buitenland

Coronavirus of niet, ruim 7,2 miljoen Nederlanders lijken deze zomer kost wat kost op vakantie te willen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau NBTC-NIPO Research. Ongeveer 2 miljoen mensen zeggen in Nederland te willen blijven, maar ruim 5 miljoen Nederlanders zijn van plan naar het buitenland te vertrekken.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen is enigszins verbaasd over de uitkomst van dit onderzoek. “Ik gun de reisbranche hun handel weer, maar toch baart mij dat aantal eerlijk gezegd wel zorgen. Mensen willen blijkbaar zó graag, dat ik me zorgen maak of alle burgers zich aan de regels gaan houden en hoeveel ‘verkeersbewegingen’ dit met zich mee kan brengen wat misschien het virus weer kan verspreiden door ons land. Ik had persoonlijk eigenlijk een veel lager cijfer verwacht. En al helemaal van mensen die echt naar het buitenland willen.”

Kunnen al deze mensen ook naar het buitenland?

Hoewel vakantie in binnen-of buitenland voor meer verspreiding van het coronavirus kunnen zorgen, is het natuurlijk niet verboden om op vakantie te gaan. Zeker in Nederland kan dit vanaf 1 juli 2020 in principe weer gewoon, omdat alle vakantieparken en campings in ons land dan weer open mogen. Voor buitenlandse reizen gelden andere regels. Wie de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken bezoekt, ziet nog steeds de nadrukkelijke oproep staan om alleen te reizen als dit echt nodig is. Vakantiereizen worden daarom ook afgeraden.

Code oranje

Bovendien geldt er momenteel kleurcode oranje voor de hele wereld. Volgens Jeanine Janssen kan deze kleurode grote (financiële) gevolgen hebben op het moment dat het vakantieland van bestemming de reisregels aanscherpt en men er dus niet meer heen kan. “Er een dikke kans dat niemand die kosten gaat vergoeden.” Mensen hebben er immers zelf voor gekozen om af te reizen naar een gebied met kleurcode oranje, waardoor zij zelf zullen moeten opdraaien voor de kosten.

Er zijn volgens Jeanine Janssen wel verzekeringen die de kosten in dit soort situaties dekken, maar de premies zijn torenhoog. “En het is maar de vraag of verzekeraars op dit moment die verzekering uitgeven, want het is er nu ook al oranje. Dus in feite hetzelfde als een brandend huis verzekeren.”

Ook terugkomen naar Nederland vanuit een land met kleurcode oranje kan lastig zijn als dit land de reisrestricties weer aanscherpt. Het kan dan voorkomen dat u een tijd in dit land moet blijven, want repatriëring gaat lang niet altijd even makkelijk. Zo hebben sommige mensen bijna 2 maanden lang moeten wachten op een mogelijkheid om terug te keren naar Nederland. Daarnaast zijn er nog steeds Nederlanders die al vanaf maart vastzitten in het buitenland en nog steeds niet thuis zijn.

Omboeken bij nieuwe piek

Daarnaast is het volgens Jeanine Janssen zo dat alle bij reisbranchevereniging ANVR aangesloten organisaties  ervoor zullen kiezen om de reizen om te boeken als zich een nieuwe piek aandient. Als dit gebeurt, is het dus sowieso niet mogelijk om de originele vakantieplannen door te laten gaan.

Buitenlandse vakanties later in het jaar

Ook mensen die later in het jaar op vakantie willen moeten rekening houden met de coronacrisis. Als de situatie dan nog onveranderd is gelden er vermoedelijk nog steeds dezelfde regels. Bent u van plan om in het najaar of winter weg te gaan? Houd de actuele stand van gaten goed in de gaten. Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken kunt u de huidige reisbeperkingen in het vakantieland van uw keuze bekijken. Het ministerie heeft veel contact met ambassademedewerkers over de hele wereld en voert eventuele wijzigingen snel door op hun site.

Coronavoucher

Wilt u toch al een buitenlandse reis boeken voor later dit jaar? Dan is het verstandig om een pakketreis af te nemen bij een reisorganisatie die aangesloten is bij de ANVR en de SGR. SGR staat voor Stichting Garantiefonds Reisgelden, waardoor u altijd recht heeft op restitutie als uw reis niet doorgaat. Zoals al gezegd zal de reisorganisatie uw reis dan proberen om te boeken. Wilt u dit niet? Dan krijgt u een coronavoucher aangeboden die u op een later moment kunt inwisselen voor een andere reis. Als u geen andere reis wilt boeken, kunt u ook uw geld terugvragen.

Jeanine Janssen is op 8 mei 2020 te gast in Tijd voor MAX om te vertellen over dit onderwerp. Petra Kok van reisorganisatie TUI zal ook aanwezig zijn tijdens de uitzending om mee te praten over dit onderwerp. Heeft u ook een coronavraag aan Jeanine Janssen? U kunt deze stellen via de site

(Bron: Jeanine Janssen, archief, SGR, ANVR, ministerie van Buitenlandse Zaken)

Geef een reactie

Reacties (14)

  1. Nel van Rootzelaar says:

    Wij hadden al een huis in Frankrijk geboekt lang voor de crisis uitbrak. De planning stond op juni maar we konden deze 3 maanden opschuiven. De verzekering heeft op voorhand al aangegeven annulering agv corona niet te vergoeden. Maar ja, alles was al rond. Nu maar hopen dat Frankrijk in september wel weer mogelijk is. Anders, tja dan is het pech hebben. Misschien kunnen we het dan met goedkeuring van de eigenaar naar volgend jaar doorschuiven. De tijd zal het leren.

  2. Roel Stuifzand says:

    Wij hebben in januari een all inclusive vakantie geboekt naar Gambia bij Prijsvrij voor vertrek 7 oktober.
    Wij hoeven geen aanbetaling te doen en het gehele bedrag moet betaald worden voor 19 augustus.
    Ik heb er in het begin van de corona crisis al eens over gemaild met de klantenservice en heb toen als reactie gekregen rustig af te wachten en maar zien wat dan de situatie is.
    Gezien het gedoe met de vouchers ben ik nu van plan om dit bedrag niet eerder te gaan betalen dan dat men ons de zekerheid kan bieden dat deze vakantie ook werkelijk door kan gaan omdat de kans dan groot is dat ik dan een voucher ga kopen i.p.v. een vakantie.
    Sta ik hiermee in mijn recht of kan men mij verplichten om toch de factuur voor 19 augustus te betalen?

  3. Dana80 says:

    Wij hebben geboekt bij vacansoleil naar Italië voor een camping. Dit gaat natuurlijk niet door vanwege de corona. Nu willen wij alvast omboeken naar een camping naar Nederland, maar als dit lager in prijs is dan Italië zijn wij dit geld kwijt. Terwijl wij onze camping nog geheel betaald hebben. Mag dit zomaar? Het lijkt mij dat ze meer kwijt zijn als ze ons straks een voucher moeten geven.

    1. RaymondHafkamp says:

      Hier dezelfde situatie maar dan voor Spanje. Ik ben zeer boos over deze zogenaamde ‘flexibiliteit’. Erg eenzijdig en zeker niet klantvriendelijk! Snap niet dat ze dat mogen vragen aan ons. Volgende keer nooit meer alles vooruit betalen.

  4. EdrMax says:

    Wij hebben bij TUI in januari 2020 voor 1 juni(13 dagen) al geboekt voor een vakantie in Side Turkey met alles er op en er aan. Als extra’s hoefde we niets aan te betalen, de volledige betaling moesten we op 20 april doen. Telkens werd deze datum op geschoven naar later zelfs naar 11 mei. Maar naar Turkey is bepaald dat alles tot/met 28 mei is komen te vervallen. TUI Nederland is qua communicatie heel erg zuinig over de vakanties na 28 mei. Omdat we niet weten(iedereen zegt pas na half juni) of onze vakantie wel doorgaat op 1 juni vraag ik me af of we wel het volledig bedrag van bijna €.3000,00 wettelijk voor ons drieën volledig moeten betalen. Wij stellen TUI kan voor bijna 100% niet dat leveren of uitvoeren van onze vakantie op 1 juni, maar wil wel dat we gaan betalen. Wij zeggen waarvoor moeten dan betalen terwijl bijna zeker is dat onze vakantiereis niet doorgaat.

    1. oosterwijck says:

      Geacht EdrMax, Natuurlijk moet U niets betalen. Natuurlijk gaat de vakantie niet door. Maar de reisorganisatie wil wel inkomsten genereren en daar wordt U slachtoffer van. Alles wat U betaald aan Tui, bent U kwijt en daarvoor krijgt U vouchers waarover heel veel vraagtekens zijn. Wettelijk heeft Tui geen poot om op te staan. Laat U niet bang maken en laat U niet manipuleren met dreiging van deurwaarders. Daar waagt Tui zich niet aan. Beroep U op overmacht en vraag om 100% zekerheid, dat de vakantie doorgaat en dat U pas betaald bij vertrek. Ik ben er zeker van dat Tui daar niet intrapt, zij spelen een machtsspel met U en rekenen op Uw consumentenmentaliteit, van trouwe volgzame betaler.

    2. Birgitte v P says:

      Tui annuleert alle reizen tot en met 18 juni!

  5. Adrya says:

    Via KLM een retourvlucht geboekt Curaçao, 26-3 tm 9-4. De reis is geannuleerd door KLM vanwege Covid-19. Vanaf half maart heb ik aangegeven geld terug te willen krijgen. Tot nu toe wordt er een voucher aangeboden. Ik heb deze via de mail geweigerd en nogmaals aangegeven dat ik geld terug wil ontvangen. Tot op heden nog niets vernomen. Welke actie kan ik ondernemen om mijn geld terug te krijgen?

  6. Metje says:

    Wij gaan 27 sept naar griekenland gaat dat wel door

  7. Hendrikjan2 says:

    Ik zou graag willen mijn negatieve berichten verwijderen. De reden daarvan is dat wij super zijn geholpen door Luxcamp. Niets anders dan lof.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Hendrikjan2, fijn dat het uiteindelijk goed gekomen is. We hebben uw eerdere reacties over Luxcamp verwijderd. De antwoorden die u daarop gekregen had van onder andere MAX Ombudsman Jeanine zijn daar automatisch ook mee komen te vervallen.

  8. mirjam rietveld says:

    Beste janin.
    Ik heb vandaag weer contact opgenomen met sunweb over mijn reis naar koutouloufari op 5 juni 2020 ik heb daar de vraag gesteld of ze wisten waneer mijn vouchers kwamen omdat mijn vakantie geannulleerd is
    Daarop antwoorden de mevrouw dat mijn vakantue nig niet geannuleerd is terwijl ik daar een mail van heb gehad due mevrouw vertelde mij dat ik een mail heb gekregen dat het een foute mail was maar die mail heb ik niet gekregen en ook een kennis van mij die zou 15 juni op vakantie gaan heeft ook een mail gekregen dat de vakantie geannuleerd is en zij heeft ook geen tegen mail gekregen ik vroeg die mevrouw hoe lang duurt het nog voor de vouchers die nevrouw vertelde mij dat ze vandaag de reis ging annuleren en ik zo spoedig mogelijk de vouchers kreeg vind het heel jammer dat ik iedere week bij sunweb een ander verhaal te horen krijg en dat ik nu niet weet waar ik aan toe ben groetjes mirjam rietveld hoop dat u mij een advies kan geven