camper

Op pad met de camper? Zo doet u dat zo milieuvriendelijk mogelijk

Pasen is traditiegetrouw het moment waarop camperaars er weer en masse op uit trekken. Dit is natuurlijk altijd leuk, maar het wordt nog leuker als u dit duurzaam doet. Dat is fijner voor het milieu, maar zeker ook voor uw portemonnee. Hoe u dat doet, duurzamer camperen? Wij bellen erover met expert Gerben Hardeman van de NKC.

Records

Met de camper nieuwe plekken verkennen is voor de coronacrisis al een favoriete bezigheid van velen, maar sinds de komt van dit virus hebben nog veel meer mensen de weg naar de kampeerauto gevonden. Dat resulteert in verkooprecords, met als absoluut hoogtepunt 2021. In de 1e 3 kwartalen van dit jaar worden er volgens branche-organisatie BOVAG evenveel campers verkocht als in heel 2020. In totaal gaat het om 2.394 verkochte exemplaren. Nieuwe campers, wel te verstaan. Wie ook naar de verkoop van tweedehandse campers kijkt, ziet helemaal een enorme piek in 2021. In de 1e 7 maanden van dit jaar worden er meer dan 10.000 stuks verkocht, iets wat in de 10 jaar daarvoor nooit is voorgekomen.

Niet zo zuinig

U leest het, de camper is populair. Wat een camper doorgaans helaas niet is, is een zuinig vervoersmiddel. Allereerst hebben de meeste campers een dieselmotor, omdat het zware voertuigen zijn en dit soort motoren maximale kracht kunnen leveren bij een laag toerental. Diesel is zo ongeveer de meest vervuilende brandstof die er is. Daarnaast rijden campers gemiddeld 1 op 10, wat betekent dat u 10 kilometer kunt rijden met 1 liter benzine. Ter vergelijking: een gemiddelde benzine-auto rijdt 1 op 14.

Camper van stal
Lees ook: Camper van stal? Vergeet niet deze zaken te controleren

CO2-calculator

Hoewel een camper als vakantie-accommodatie heel milieuvriendelijk is, is ermee rijden dit dus niet per se. Zeker in een tijd waarin klimaatverandering en een energiecrisis aan de orde van de dag zijn, is dit iets om over na te denken. Om het camperen zo groen mogelijk te maken, wil de Nederlandse Kampeerauto Club, de NKC, graag haar verantwoordelijkheid nemen. Gerben Hardeman, programmaleider duurzaamheid bij de NKC, houdt zich daarom dagelijks bezig met vraagstukken rondom deze thematiek. “We willen de camperaar helpen om zorgeloos te genieten van zijn vrijheid, maar dat houdt ook in dat we niet alleen naar het nu kijken, maar ook naar de toekomstige camperaars.” Volgens hem is het daarom vooral zaak om te kijken hoe de CO2-uitstoot van de camper vermindert kan worden. Een groot deel van de klimaatverandering is immers toe te schrijven aan CO2, een broeikasgas dat onder andere uit de uitlaat van een camper komt. Om inzichtelijk te maken hoeveel CO2 er wordt geproduceerd tijdens een camperreis, heeft de NKC in samenwerking met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een speciale CO2-calculator ontwikkeld. In deze calculator kunnen camperbezitters invullen waar de reis naartoe gaat, hoeveel dagen zij blijven en wordt ook gevraagd of zij aldaar nog afstanden afleggen met de camper. Onderaan de streep staat dan wat de totale uitstoot is.

Schonere diesel

Om dit te reduceren, kan de camperaar van alles doen. Hardeman geeft een voorbeeld: “Als je bijvoorbeeld ver weg gaat, is het handiger om ook een tijd weg te blijven. Wie een lange reis over een langere tijd uitsmeert, stoot per persoon per dag minder uit dan als je snel weer terugkomt.”

Ook kan het al heel veel uitmaken welk type diesel men tankt. Naast de ‘gewone’ variant, zijn er ook schonere soorten bij de pomp verkrijgbaar. Het gaat hier om zogenoemde HVO-diesel. “HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een type dieselbrandstof die wordt gemaakt op basis van met waterstof behandelde plantaardige en dierlijke oliën en vetten. Het getal achter de naam geeft aan hoeveel procent pure HVO is toegevoegd aan fossiele diesel”, valt er te lezen in de CO2-calculator van de NKC. HVO100 betekent dus 0 procent fossiele brandstof. Daarnaast is er ook HVO30 en HVO50 verkrijgbaar, die dus respectievelijk bestaat uit 30 en 50 procent HVO. “De meeste mensen tanken nu nog gewone diesel. Dat komt mede omdat schonere dieselsoorten nog lang niet overal verkrijgbaar zijn. Het wordt de camperaar op dit vlak niet makkelijk gemaakt, want je moet in veel landen echt zoeken naar een pomp waar je HVO kunt tanken. Bovendien is het zo dat het meest vervuilende in onze maatschappij vaak het goedkoopste is. Dat geldt ook voor reguliere diesel.” Zeker in een tijd waarin brandstof zo duur is als nu, is reguliere diesel daarom een aanlokkelijke optie.

Met de fiets

Niet alleen de duur van de reis en wat er in de tank verdwijnt hebben invloed op de CO2-uitstoot van de camper. Hardeman heeft nog veel meer bruikbare tips. “Neem bijvoorbeeld de fiets mee en ga, als de camper eenmaal staat, met de fiets, wandelend of met het openbaar vervoer uitstapjes maken. Juist die korte ritjes slurpen brandstof, dus probeer die te vermijden. Probeer tijdens je vakantie ook de lokale economie te steunen door lokaal te kopen en betaal voor een natuurpark of museum, zodat de natuur en cultureel erfgoed intact blijft.”

Rustig rijden

Ook de belading, camperaccessoires en staat van de camper kunnen een verschil maken. “Laat bijvoorbeeld een zonnepaneel plaatsen op het dak. Dit zit niet automatisch op nieuwe campers, hoe vreemd dat ook is in 2022. Dat bespaart energie en het is ook handig als je op een plek staat waar geen elektriciteit is. Probeer de camper ook niet te zwaar te beladen, de watertank niet helemaal vol te gooien en denk aan de bandenspanning. Die moet op orde zijn, want dit heeft een aanzienlijke impact op het brandstofgebruik. Denk verder ook aan een roetfilter.”
De eigen rijstijl is ook van invloed: “Probeer rustig te rijden. Dus niet te snel optrekken en op tijd schakelen. Verder is de spits vermijden handig om te doen. Hoe drukker het is, hoe minder je kan doorrijden. Dan moet je steeds optrekken en weer stoppen en dat kost veel brandstof. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, scheelt dit je zo al 10 procent.”

Tweedehands

Nog niet in het bezit van een camper, maar van plan er eentje te kopen? Overweeg dan een tweedehands exemplaar. “Hoe langer je met een camper doet, hoe beter dat is. Bij het produceren van een nieuwe camper komt namelijk ook veel CO2 vrij en er worden veel grondstoffen gebruikt. Ikzelf word er dus altijd wel blij van als ik een oude camper zie rondrijden.” Oudere campers hebben overigens niet standaard een roetfilter, dus laat dit installeren voordat u de weg op gaat.

camper vakantie
Lees ook: Voor het eerst op vakantie met de camper? Deze tips helpen u op weg

De camperaar doet het al goed

Door de CO2-calculator in te vullen en de genoemde tips op te volgen, wordt het camperen dus een groenere aangelegenheid. Het is overigens niet zo dat de camperaar nu helemaal niet milieubewust is. Integendeel, zelfs. “Ik ben nu bezig met een onderzoek en daaruit blijkt al dat camperaars eigenlijk al heel goed bezig zijn. Ze staan bewust in het leven, want als je met een camper op pad gaat leer je al omgaan met de beperking van bepaalde bronnen, zoals water en energie. Bovendien ben je dichtbij de natuur, waardoor de camperaar veel respect en waardering heeft voor natuurschoon.” Daarbij is de camper – zoals al benoemd – één van de meest milieuvriendelijke vakantie-accommodaties die er is. “Het is eigenlijk een tinyhouse op wielen.”

Geef een reactie

Reactie

  1. FransS1 says:

    Ik wilde even reageren op u artikel over de CO2 ,
    Wat u nu schrijft over dat het een bevuilde brandstof schrijft ben ik niet met u eens,in het buitenland krijgen ze subsidies hier voor en is het een schone brandstof dus snap ik Nederland niet of wil Nederland de hele wereld schoon maken .
    Dan nog het volgende nu rij ik mee een camper met milieu stikker(3) erkend ,heb hier alles aan gedaan en heb er een roetfilter en catalicator onder laten bouwen en rij nu rond met een milieu stikker 4 met een uitstoot van 117 naar 43 en deze word niet erkent door de RDW dit vind ik belachelijk van woorden .
    Ik zou dan vragen NKC doe daar dan is wat aan want ik ben niet de enigen.Ben ook lid van u Club.
    Met vriendelijke Groet FransS