fietspad

Oorlog op het fietspad

Scheurende speedbikers, appende scholieren, wankele ouderen op E-bikes, voortrazende groepen wielrenners en dan heb je nog de klassieke ‘op eigen kracht-fietser’. Het is dringen op het fietspad. Hoe voorkomen we ‘oorlog’ op de Nederlandse fietspaden.

De afgelopen jaren waren er meer ernstige ongelukken onder vooral ouderen en scholieren. Soms met dodelijke afloop. Het MAX-programma Hollandse Zaken gaat donderdag over de drukte op de fietspaden.

Onbegrip en irritatie

Wederzijds onbegrip en irritatie nemen snel toe. Vooral wielrenners gelden als asociaal. Zij vinden op hun beurt appende scholieren en ouderen op elektrische fietsen een gevaar op de weg. De overheid probeert de drukte in goed banen te leiden. Zo mogen speedbikers, tot 45 kilometer per uur, sinds begin juli 2017 binnen de bebouwde kom niet meer op het fietspad. Maar weinigen houden zich aan deze maatregel.

Hollandse Zaken is te zien op donderdag 13 juli 2017 rond 21.05 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (4)

    Ton W says:

    Mijn vrouw en ik zijn ouderen op een e-bike. We hebben deze fietsen gekocht omdat we, gezien onze leeftijd, graag de wind mee hebben. We voelen ons niet aangesproken als wankele ouderen. Wel hebben we meerdere malen uit moeten wijken voor fietsende jongeren die meer aandacht voor hun telefoon hebben dan voor het verkeer. Wij ergeren ons groen en geel aan wielrenners; deze groep denkt de weg voor zich alleen te hebben, geeft een schreeuw en dan moet ieder opzij gaan (een bel schijnt tegenwoordig niet meer verplicht te zijn) en gedraagt zich ook anderszins asociaal op het fietspad. Maar helaas weet ik ook geen oplossing te bedenken en zeker geen die snel en goedkoop te realiseren is.

    Anita Marijke says:

    Ook wij zijn al wat oudere fietsers en hebben, vooral tegen de wind en heuvels en bruggen op, een e-bike aangeschaft en ik moet zeggen dat bevalt ons prima. En ook wij ergeren ons groen en geel aan mensen, niet alleen de jeugd maar ook volwassen, die op een fiets en zelfs op brommers met hun telefoon bezig zijn. Het lijkt wel of deze aan de handen zit vastgeplakt. Je hebt ook nette wielrenners die keurig even bellen als ze langs je willen rijden maar er zijn er ook die a-sociale weggebruikers zijn, door het rood rijden, zich niet aan de fietspaden houden maar dwars de weg oversteken. Ook hoor je in de media dat de meeste ongelukken er zijn met oudere en dan met name op een e-bike, maar dit komt ook omdat er heel vaak op de fietspaden geparkeerd wordt door automobilisten en de fietsers moeten daar dan wel omheen. Zo krijg je ook ongelukken. Er moet gewoon veel beter gehandhaafd worden maar daar is geen tijd en geen geld voor zegt men.

    PieterAandewiel says:

    Tja, een 65 jarige fietser,
    Trap op racefiets, van Almere IJmuiden vv. Dus… door Amsterdam (mijn geboortestad). De categorie niet-helemaal-niet kúnnen fietsende touristen (2) Herkenbaar aan Yellow & Red en anderszins fietsen. Lévensgevaarlijk!!
    boodschappen in Almere en omgeving op stadsfiets. De slechtst denkbare fietspaden (2), met kruizend werkverkeer mét en zonder verkeersbegeleiders en dan de verraderlijkste kruizingen (verraderlijk van wege 97 % gescheiden fietspaden). Véle fietspadgebruikers, mét in één hand een I-phone of in beide oren een dop. Mijn advies = Verkeer, wees je bewust van je eigen en andermans kwetsbaarheid. Verkeer is ‘om je beust te zijn van je (on) bekwaamheid’.
    Ik mistte in de uitzending de deskundigen van fietsersbond ANWB en andere gerenommeerde instituten.
    Blijf fiets-groet,
    Pieter Aandewiel

    oosterwijck says:

    Er is geen onderwerp te bedenken, waar de bevolking niet tegen elkaar uitgespeeld wordt. … Elke randdebiel, kan bedenken dat een fiets, ook een e-bike, levensgevaar oploopt tussen auto’s. Elke randdebiel kan bedenken, dat een bromfiets en e-bike, niet steeds van het fietspad en op het fietspad verwezen moet worden. … Er is geen onderwerp te bedenken, of de overheid maakt er een zootje van. Het wordt tijd, dat aan elke verandering een kostenplaatje wordt verbonden. En bij mislukking, de bedenker daarvan verantwoordelijk is voor de kosten. Nu is het heel makkelijk om de ene na de andere (kostbare) blunder te bedenken en vervolgens de belastingbetaler ervoor op laten draaien. …