Luchthavens

Omwonenden luchthavens bundelen krachten

Voor de omwonenden van de luchthavens Schiphol, Groningen, Maastricht, Rotterdam, Eindhoven en Lelystad is de maat vol. Om iets te doen tegen de groei van de luchthavens en de (geluids)overlast, slaan de omwonenden de handen ineen en richten een actiegroep op: het Landelijke Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL). 

Met de trein in plaats van het vliegtuig

De actiegroep roept het kabinet op om de gezondheid van de omwonenden, het milieu en het klimaat de hoogste prioriteit te even. De groei van het vliegverkeer moet worden afgeremd, anders zijn de inspanningen om de uitstoot van CO2 te verminderen grotendeels voor niets, stelt de actiegroep. Daarnaast willen ze dat luchtvaartmaatschappijen hun CO2-uitstoot terugdringt en pleiten ze voor betere treinverbindingen om zodat de trein serieus de concurrentie met het vliegtuig aan kan gaan. Op vliegtickets en kerosine, nu btw-vrij, moeten dezelfde belastingen komen die gelden voor de trein, bus en auto.Wanneer de trein goedkoper, en interessanter wordt voor de consument, worden korte Europese vlucht mogelijk overbodig wat weer in CO2-uitstoot scheelt.

Landelijk Protest Luchtvaartgroei

De actiegroep wordt gevormd door de omwonenden van Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport, Eindhoven Airport en Groningen Airport Eelde. Ze hebben ook al een eerste actiedag gepland op 23 juni 2018. LBBL organiseert op die dag in diverse steden het Landelijk Protest Luchtvaartgroei. Na de zomer wil het LBBL het kabinet en Tweede Kamer gaan met voorstellen en eisen.

Debat

De Tweede Kamer heeft dinsdag 15 mei met ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en debat over Schiphol en Lelystad Airport gepland.

(Bron: ANP/NOS)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Het gepeupel wordt eindelijk wakker, nu bijna elke stad een luchthaven heeft. Het heeft wel héél erg lang geduurd, maar de kogel is door de kerk. Het meest effectieve middel is om de subsidie op vliegverkeer te beeindigen. Als vliegen weer tegen normale prijzen wordt berekend, is het probleem opgelost. Nu is het wel heel erg makkelijk, als je voor €39 naar Barcelona of Alicante heen en terug vliegt, dat wordt wel anders als het weer €339 kost. Dan wordt het weer héél rustig rondom Schiphol en Eindhoven en verdient de staat een stuk minder aan Astma medicijnen. Een bijkomend voordeel is, dat de bevolking dáár ook weer normaal kan leven en minder last van Astma heeft.