wachttijd

NS wil wachttijd op station aangenamer maken

Bijna niemand houdt van wachten, maar bij het reizen met de trein kunnen we er niet omheen. NS onderzoekt daarom hoe de ‘wachttijdbeleving’ van de reiziger verbeterd kan worden.

Gemoedstoestand

Wat doet wachten met het hart en het brein van treinreizigers? Momenteel staat op Amsterdam Centraal het NS StationsLab, een tijdelijke plek waar de gemoedstoestand van de treinreizigers wordt onderzocht. Met EEG-scans en bloeddrukmeters wordt de wachttijdbeleving gemeten, door situaties na te bootsen. Bij vertraging, waar mensen zelf geen invloed op hebben gaat bijvoorbeeld de hartslag omhoog.

Wachttijdbeleving verbeteren

Het onderzoek wordt geleid door Mark van Hagen, die in 2011 cum laude gepromoveerd is op het onderwerp Wachttijdbeleving op treinstations. Meer treinen op de trajecten is natuurlijk een manier om de wachttijd te verkorten, maar als dat er niet in zit, dan zijn er ook andere methodes om de wachtbeleving te verbeteren. Forensen hebben vooral baat bij rust op de stations, terwijl recreatieve reizigers juist liever geprikkeld worden, legt Van Hagen uit tegenover NRC.

Stationspiano

De NS is sinds 5 jaar bezig met de beleving van reizigers op stations. Eerder is het vooral stipt rijden en de veiligheid wat belangrijk wordt gevonden, maar daarnaast is gebleken dat de helft van het oordeel van de treinreizigers te maken heeft met comfort en beleving. Op 10 stations is inmiddels bijvoorbeeld een piano geplaatst. Een prettige prikkel, aldus Van Hagen. “Die levert positieve emoties op en zorgt voor een kortere wachttijdbeleving.” Mensen ervaren het voortschrijden van de tijd op uiteenlopende manieren. Soms lijkt de tijd wel te vliegen en op andere momenten lijkt het juist wel of de tijd stil staat. Een aangename afspraak met vrienden gaat voor het gevoel bijvoorbeeld veel sneller dan een bezoek aan de tandarts of huisarts.

Forenzen hebben andere wensen

Niet alleen wordt het vergaan van tijd anders ervaren, de treinritten zelf worden ook verschillend ervaren. Forenzen hebben vaak haast, terwijl recreatieve reizigers graag wat meer bezig gehouden worden. Daarom werkt NS bijvoorbeeld al met koele kleuren en een rustige omgeving voor de forensen. Zij zijn al overprikkeld geeft Van Hagen aan en rust werkt daarin als tegengif. Recreatieve reizigers gaan zich in zo’n omgeving vervelen en bij hen werken warme kleuren en entertainment juist het best.

Transfer- en verblijfsgebieden

Om aan beide behoeften te voldoen deelt NS de stations op in 2 gedeeltes, met transfer- en verblijfsgebieden. Dat het station ook weer niet té aangenaam moet worden zijn ze inmiddels ook achter bij NS. Dat komt de doorstroom namelijk niet ten goede. Tests met klassieke muziek op Station Holland Spoor en een aansprekend kindertoilet op Station Leiden Centraal hebben ervoor gezorgd dat mensen er minstens 2 keer zo lang verbleven als nodig is en dat is ook weer niet de bedoeling.

Na afloop van het onderzoek op Amsterdam Centraal Station gaat NS bekijken hoe de stations nog beter kunnen worden afgestemd op de wensen van de reiziger.

(Bron: nrc.nl, rtlnieuws.nl)

Geef een antwoord