N-wegen

N-wegen op de schop

Vangrails plaatsen, bomen verwijderen en het wegdek aanpakken, het zijn een paar van de maatregelen die getroffen worden om de N-wegen in Nederland veiliger te maken. Het kabinet trekt daar de komende jaren 50 miljoen euro voor uit. Het is nodig, want ongeveer 85 procent van alle verkeersdoden vallen op een regionale of gemeentelijke wegen. 

Botsing met obstakel

Op veel van de provinciale wegen die aan worden gepakt geldt een maximum snelheid van 80 kilometer. Van de dodelijke ongelukken komt een derde voort uit een botsing met een obstakel zoals een boom. In 2016 vielen er in totaal 629 verkeersdoden. De meerderheid van deze ongelukken gebeurt op provinciale wegen.

Het verschil tussen leven en dood

Langs sommige wegen worden bomen verwijderd en wordt het wegdek aangepast. Ook worden bepaalde stukken weg voorzien van vangrails. “Een vangrail kan het verschil maken of je levend van een ongeluk afkomt of niet”, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Investeren in N-wegen

Het kabinet investeert 50 miljoen in de aanpak van deze zogenoemde ‘dodenwegen’. Provincies leggen zelf gezamenlijk 75 miljoen euro bij. Rijkswaterstaat is ook al langere tijd bezig om ook de bermen langs snelwegen aan te pakken. De ambitie van de minister is helder, het aantal verkeersdoden naar beneden krijgen. Woensdag 25 april 2018 worden nieuwe cijfers over het aantal verkeersdoden bekend.

(Bron: AD/ANP)

Geef een reactie