sterretje

Moet een sterretje in uw voorruit altijd gemaakt worden?

Een sterretje in uw vooruit is zo gebeurd. Jaarlijks krijgt zo’n 25 procent van de automobilisten te maken met schade aan de autoruit. Maar moet die dan ook altijd meteen gerepareerd worden?

Folie voorkomt versplinteren van voorruit

Sinds de jaren 80 worden alle voorruiten gemaakt van 2 lagen glas, met folie ertussen. Dit voorkomt dat een ruit uit elkaar spat bij een beschadiging of botsing. Zoals voor die tijd nog wel regelmatig gebeurt, door het geharde glas waar het voorruit dan nog van gemaakt is. Zelfs bij grote hagelstenen versplintert een modern ruit niet. Maar er kan wel een sterretje of breuk in het glas ontstaan.

Wanneer wel en niet een sterretje laten repareren?

Een sterretje hoeft lang niet altijd te betekenen dat er uiteindelijk een scheur ontstaat en de ruit breekt. Wel is het een zwakke plek, die zich, zeker in het geval van uitlopers kan uitbreiden. Dat risico neemt toe bij grote temperatuurwisselingen, zoals strenge vorst. Of bij het rijden over een drempel. De ANWB adviseert om die reden niet te lang ermee door te blijven rijden. Bij een sterretje kleiner dan een 2-euromuntstuk is repareren vaak heel goed mogelijk. Hiervoor wordt de beschadiging opgevuld met kunsthars en onder invloed van UV-licht uitgehard. Na reparatie is de voorruit weer net zo sterk als voorheen. Ontstaat er een scheur, dan wordt meestal de gehele ruit vervangen.

Doorzichtige sticker

BOVAG adviseert om zo snel mogelijk nadat u ruitschade opgelopen heeft een doorzichtige sticker er overheen te plakken. Dit voorkomt dat de schade verergert. Ook kan er dan geen vuil in komen, wat de reparatie met hars anders lastiger maakt, doordat het vuil lastig te verwijderen is.

Beslagen autoruit
Lees ook: Last van beslagen autoruiten? Wij hebben tips om condens te verhelpen en te voorkomen

APK-keuring

Nog een reden om een sterretje te laten repareren is dat een beschadiging in het zichtveld ervoor kan zorgen dat een auto niet door de APK-keuring komt. Dat geldt ook voor sterretjes met meerdere vertakkingen, aangezien het risico op barsten daarbij groter is.

Steeds meer techniek in autoruiten

Autoruiten zijn steeds vaker deel van de techniek in een auto. Onder andere door rijhulpsystemen bevatten ruiten allerlei sensoren en camera’s. Hierdoor is repareren en vervangen van een ruit niet alleen ingewikkelder, maar ook duurder geworden. Het komt nu nog voornamelijk bij luxere auto’s voor, maar steeds meer modellen uit het goedkopere segment krijgen ook technologie in de ruit. Dit zorgt ervoor dat een simpel sterretje en andere ruitschades steeds lastiger te repareren zijn en er vaker gekozen wordt voor ruitvervanging.

Conclusie

Zolang een sterretje niet vertakt is, mag u er volgens de wet mee doorrijden. Niet elke ruitschade hoeft dus gerepareerd te worden, maar omdat het kán uitgroeien tot een groter probleem en een autoruit na reparatie weer op volle sterkte is, is het advies er toch niet te lang mee door te rijden.

Hoe hoog zijn de reparatiekosten?

De kosten om een sterretje te laten repareren komen op enkele tientjes tot zo’n 75 euro. Ruitvervanging komt al snel op 200 tot 500 euro. De prijs is afhankelijk van het merk en type auto en de extra’s in de ruit. Het is duurder wanneer de ruit voorzien is van voorruitverwarming, een regen­sensor, lichtsensor en/of automatische afstandsregeling. De Consumentenbond adviseert te onderhandelen over de prijs voor korting en om eventueel meerder offertes op te vragen.

Wat dekt de autoverzekering?

Bij verzekeraars is herstel van ruitschade soms kosteloos, mits de schade hersteld wordt door een bedrijf waar de verzekeraar afspraken mee heeft. Ruitschade is niet gedekt met een WA-verzekering, maar meestal wel zonder gevolgen te claimen op de beperkt cascodekking (WA+-verzekering). De Consumentenbond waarschuwt wel voor de hogere maandelijkse kosten van 5 á 10 euro extra per maand bij een WA+-verzekering. Het is daardoor niet altijd lonend. Ook betaalt u bij het vervangen van de ruit vaak nog eigen risico. Lees daarom ook de kleine lettertjes van uw verzekering. Ruitschade claimen heeft verder geen invloed op de schadevrije jaren.

(Bron: ANWB, BOVAG, AD, Consumentenbond)

Geef een reactie

Reacties (5)

    Riny6 says:

    Bij Carglas kun je niet onderhandelen, daar kun je alleen online een afspraak maken. Ik ga altijd naar een uitdeuk bedrijf, die zijn meestal goedkoper dan Carglas

    loek10 says:

    Moet een sterretje in uw voorruit altijd gemaakt worden? Irritante taalvervuiling: ‘gemaakt’ moet natuurlijk ‘gerepareerd’ zijn !

      MAX Vandaag says:

      Beste loek10, bedankt voor uw reactie. Klopt helemaal hoor, maar veel mensen zoeken ook op ‘sterretje laten maken’, vandaar onze overweging. In het artikel gebruiken we de termen daarom beide.

      Rudi says:

      Hallo Loek10,

      Nee.
      Echter zit hier een maar aan vast.
      Wanneer een sterretje in het gezichtsveld zit, kan het zijn dat de auto niet door de APK keuring komt.
      Daarnaast wordt de ruit minder sterk wanneer er een ster in de ruit zit.

      Hoe eerder je een ster repareert, hoe beter, er komt zo minder vuil in de ster.

      Groet

    Daan18 says:

    Ik laat een sterretje altijd zo snel als mogelijk repareren. Vaak komen ze zelfs naar me toe, zonder meerkosten!

    Als je het sterretje niet laat repareren, dan kan de folie door vocht beschadigd worden. Dit kan zorgen voor verminderde sterkte en een doffe plek. Juist deze redenen zijn niet gedekt door de verzekering… Daarbij dien je alléén al voor het milieu je best doen om dure en flink milieubelastende vervangingen te voorkomen. Sinds de 2 grote, bekende specialisten van dezelfde eigenaar zijn, ga ik naar de nieuwe landelijke autoruitspecialist die voor nagenoeg alle verzekeringsmaatschappijen werkt; 123RUIT.nl

    Ik wens je veel wijsheid toe!