Meer rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen door claimbureaus

Steeds meer mensen stappen na vliegvertraging of een geannuleerde vlucht naar de rechter. De vermoedelijke reden? Het nog altijd toenemende aantal particuliere claimbureaus die gedupeerden bij kan staan tijdens een rechtszaak. Zo’n bureau kan veel werk uit handen nemen, waardoor de gang naar de rechter een minder grote stap is. Maar is het inschakelen van zo’n bedrijf wel altijd nodig om gelijk te krijgen?

Vertienvoudigd

In 4 jaar tijd is het aantal rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen bij Nederlandse rechtbanken vertienvoudigd. In 2016 worden er in totaal 744 claims ingediend, in 2018 al 3.517 en in 2019 staat de teller tot nu toe op meer dan 8.000 zaken. Dat blijkt uit door de NRC opgevraagd cijfers van een aantal grote rechtbanken. De meeste zaken gaan over geannuleerde of vertraagde vluchten.

Verordening van de EU

Dat steeds meer mensen proberen hun gelijk te halen op dit vlak heeft waarschijnlijk te maken met een regel uit 2004. In dat jaar heeft de Europese Unie middels een speciale verordening vastgesteld dat reizigers meestal recht hebben op compensatie als hun vlucht meer dan 3 uur vertraagd is. Deze regel geldt als de vlucht start in een EU-land, of als reizigers met buiten de EU-zone met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een EU-lidstaat vliegen. Ook als men geweigerd wordt op de vlucht, de vlucht kort voor vertrek is geannuleerd of als overstappen onmogelijk is door de opgelopen vertraging hebben reizigers meestal recht op een geldbedrag. Hoe hoog de compensatie is, hangt af van de afstand en de omstandigheden.

Claimbureaus

Omdat de regels rondom het claimen van compensatie relatief duidelijk zijn, is het altijd een goed idee om als gedupeerde reiziger actie te ondernemen. Uit de door NRC opgevraagde cijfers blijkt dat veel mensen dit dus ook doen. Reizigers schakelen steeds vaker een claimbureau in dat voor hen aan de slag gaat. Deze bedrijven zijn particulier en werken volgens het no cure no pay-principe. Dit houdt in dat de klant niets betaalt als het gewenste resultaat niet wordt behaald. Als dit wel gebeurt, gaat een deel van de verkregen compensatie naar dit bureau. Dit percentage is soms wel 35 procent.

Eerst zelf proberen

Hoewel het claimbureau veel werk uit handen neemt, is het dus geen gratis dienst. Bovendien is het soms helemaal niet nodig om zo’n bedrijf in de arm te nemen, stelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. In augustus 2019 buigt zij zich voor het MAX- consumentenprogramma MAX Vakantieman al over dit onderwerp. Zij stelt dan dat het handig is om eerst zelf te proberen het geld terug te krijgen van de vliegmaatschappij. Dit is nu, 2 maanden later, nog steeds haar standpunt. “De tijden zijn veranderd. Luchtvaartmaatschappijen zetten zich vroeger vaak af als iemand een claim indiende, maar nu weten zij dat zij in de meeste gevallen gewoon moeten betalen.” Het is daarom handiger om zelf het claimformulier van een airliner in te vullen. Dit formulier vindt u op de website van de airliner. “Het is soms even zoeken, maar als er een zoekveld is en je vult ‘vertraging’ in, dan kom je er vanzelf bij de grote maatschappijen als Transavia en KLM. Bij Ryanair is het veld iets meer verstopt, omdat er geen zoekveld is, maar ook daar kom je via veelgestelde vragen in het goede formulier uit”, zegt Jansen in een eerder artikel op MAX Vandaag over dit onderwerp.

Helpt dit niet?

Heeft u recent te maken gehad met meer dan 3 uur vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht? Dan is het verstandig en waarschijnlijk goedkoper om eerst zelf een claim in te dienen. Houd er rekening mee dat de luchtvaartmaatschappij een aantal weken de tijd heeft om te reageren. Na een maand nog steeds niets gehoord, of krijgt u een afwijzing? Dan is het tijd om na te denken over een andere optie. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u zich volgens Janssen hier het best op beroepen. “Lang niet iedereen heeft die, maar mensen die wel zo’n verzekering hebben kunnen hier gebruik van maken. Het wordt nogal eens vergeten en het scheelt je gewoon een boel geld. De premie heb je namelijk al afgedragen en zij gaan het voor je claimen.” Een reisverzekering regelt dit soort zaken overigens niet.

Andere opties

Geen rechtsbijstandverzekering en geen geld (over) voor een claimbureau? Dan kunt u contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum Nederland (ECC). Dit centrum spant geen rechtszaken aan, maar kan wel bemiddelen tussen u en de luchtvaartmaatschappij. Belangrijke kanttekening is wel dat zij enkel intermediairen tussen Nederlandse consumenten en niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Als u een geschil heeft met KLM of Transavia, dan kunt u dus niet aankloppen bij het ECC. Als u een probleem heeft met bijvoorbeeld British Airways of Easyjet, dan het het ECC u wel proberen te helpen. De diensten van het ECC zijn gratis. Als u wilt weten wat het ECC voor u kunt betekenen, dan kunt u telefonisch contact opnemen of een bezoek brengen aan hun website.

(Bron: Jeanine Janssen, ECC, archief)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Nu eens iets positiefs over een luchtvaartbedrijf, Brussel Airways. Onze kleinzoon (14-jaar), woont in Armenie, en mocht in de schoolvakantie, een maand bij ons in Belgie en Nederland logeren. Voor dat verblijf had hij een visum nodig en om een visum te verkrijgen, moest hij een vliegticket overleggen. Twee dagen voordat de reis zou aanvangen werd het visum geweigerd, zonder opgaaf van reden. We konden bezwaar aantekenen, maar dat zou 4 weken duren. We hebben toch bezwaar gemaakt en ook een brief geschreven naar Brussel Airways, met een verzoek tot terugbetaling van de ticketprijs, €600. Een week na ontvangst van de brief, kregen we antwoord: Het geld zou worden teruggegeven. Een dag later stond het op de bankrekening. Ook het bezwaarschrift werd positief beoordeeld, na 4 weken. Hij kon alsnog in de herfst komen logeren, wel is waar maar 10 dagen. Bij deze: Heel veel dank aan Brussel Airways, voor het begrip en de medewerking.