Straatsburg

Maxime op reis: Straatsburg en Colmar

Onder de noemer ‘Maxime op reis’ leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Deze keer reizen we af naar Straatsburg (Strasbourg) en Colmar in Frankrijk, om de nodige kerstsfeer op te doen. Deze plaatsen zijn namelijk van eind november tot eind december uitbundig versierd.

Sneeuwstormen

Op een winterse dag vertrekken we vanaf onze locatie in Nederland naar Straatsburg. Een kleine 600 kilometer rijden, waar we normaal zo’n 6,5 uur over zouden doen. Ware het niet dat sneeuwstormen roet in het eten gooien. Uiteindelijk neemt de rit ruim 8,5 uur in beslag. we vragen ons af of het vliegtuig missschien toch een beter idee was geweest… Nadat we onze bagage achter gelaten hebben bij ons hotel aan de rand van de stad rijden we naar een P&R net buiten het centrum. Daarvandaan is het nog een klein stukje met de tram en op deze manier hoeven we niet naar een parkeerplek te zoeken.

Maxime op reis

Chalets met kerstspulletjes en lekkernijen

In het centrum aangekomen belanden we in een winter wonderland, compleet in sfeer gebracht met grote kerstbomen, prachtig versierde panden en overal staan chalets met kerstspulletjes en lekkernijen. Niet voor niets maakt het historische centrum van de stad deel uit van het werelderfgoed van UNESCO. We lopen van het ene wonderschone plein naar andere nog uitbundiger versierde pleinen. De magen knorren en met wat moeite vinden we een knus restaurant waar nog wat plek is. Na deze maaltijd keren we terug richting hotelkamer, om weer energie op te doen voor de volgende dag. Onderweg komen we nog langs het mooi verlichte warenhuis, dat net als de Bijenkorf in Nederland behoorlijk uitpakt deze dagen.

Colmar

Dag 2 staat Colmar op het programma. Deze plaats ligt ongeveer een uur rijden bij Straatsburg vandaan, dus ideaal om deze 2 plaatsen te combineren tijdens uw trip. Na een ontbijt van knapperig stokbrood gaan we op weg. Het weer is gelukkig helemaal tot rust gekomen en de snelwegen zijn in tegenstelling tot de dag ervoor helemaal schoon. Nu nog een parkeerplek vinden, maar gelukkig is dat zo gepiept, in één van de parkeergarages.

Sprookjesachtig

De sfeervolle verlichting van de avond ervoor in Straatsburg was prachtig, maar Colmar is ook bij daglicht werkelijk pittoresk. Elke straat is van onder tot boven in kerstsfeer gebracht en een kerstmarkt slingert als een lint door de straten. De panden zijn geschilderd in de mooiste pasteltinten en vele ervan zijn voorzien van houten vakwerk. Er is bijna teveel om te zien, dus we nemen de tijd om alles te bekijken in deze sprookjesachtige omgeving.

Horecagelegenheden

Enige nadeel is dat er meer mensen van de sfeer komen genieten en het is dan ook een hele uitdaging om ergens een kop koffie te drinken. Want ondanks dat er vele horecagelegenheden zijn, zitten ze allemaal vol. Daar komt bij dat ze in deze streek van Frankrijk vanaf half 12 tot 3 alleen mensen toelaten die een lunch bestellen. Uiteindelijk vinden we toch een tentje waar we even kunnen opwarmen, voordat we de rest van het stadje bekijken.

Supermarkt met kerstassortiment

‘S avonds willen we nog één keer Straatsburg in, maar niet voordat we onze ogen hebben uitgekeken bij één van de enorm grote supermarkten, waar Frankrijk rijk aan is. Zo dicht tegen de feestdagen aan is het helemaal een feest om hierin rond te lopen. Vinden wij dan. ? Het assortiment is nog groter dan anders en alles wordt prachtig uitgestald. We hebben de supermarkt uitgekozen bij de P&R van de avond ervoor en kunnen na het winkelen dus meteen weer met de tram richting centrum. Waar we nog weer kerstmarkten bekijken in een ander gedeelte van Straatsburg, dat we nog niet gezien hebben. Moe maar voldaan keren we uiteindelijk terug naar ons hotel.

Koblenz

Op de terugweg naar Nederland liggen er een paar Duitse steden op onze route en net als de Fransen kleden de Duitsers hun steden tijdens de decembermaand natuurlijk zeer feestelijk aan. We besluiten een kijkje te nemen in Koblenz. Nu zijn we toch wel blij met onze keuze dat we met de auto en niet met het vliegtuig gegaan zijn. In Koblenz lopen we eerst richting water, waar we het fort Ehrenbreitstein aan de overkant op de rotsen zien liggen. Ook komen de Rijn en de Moezel hier samen, het Deutsches Eck genoemd. Het is mogelijk met een kabelbaan naar het fort te gaan, maar dit bewaren we tot een volgende keer, als het wat warmer is. Vanaf het Deutsches Eck is het nog maar een klein stukje naar het historische centrum, waar de kerstmarkten te vinden zijn. Het kost ons geen enkele moeite om over te schakelen op Duitse Bratwurst, voordat we terugkeren naar ons kikkerlandje. Gelukkig zonder verder glibberen, want inmiddels valt er geen sneeuw meer, maar regen. We nemen ons voor dezelfde 3 plaatsen nog een keer te bezoeken tijdens een zomerdag, want ook zonder kerstsfeer lijken zij ons meer dan de moeite waard.