speed pedelec

Gelderland wil duidelijkheid in de speed pedelec-chaos scheppen met test

De supersnelle e-bike’s, die speed pedelecs worden genoemd, zorgen voor nogal wat verwarring in ons land. De fiets gaat maximaal45 kilometer per uur en moet dus op de rijbaan, maar een fiets tussen de auto’s? Dat is niet zo veilig. Om te kijken waar de speed pedelec-bezitter zelf het liefst rijdt, start de provincie Gelderland deze zomer een test waar tientallen mensen aan meedoen.

Verwarring

In 2017 wordt er in Nederland een nieuwe nationale verkeerswet geïntroduceerd waar in staat dat de speed pedelec op het bromfietspad of op de weg moet. De fiets gaat immers 30 tot 45 kilometer per uur, net zo snel als een brommer. Op zich logisch, maar in de praktijk zorgt dit voor veel problemen en verwarring. In verschillende provincies hebben ze de regelgeving al aangepast nadat speed pedelecs voor gevaarlijke situaties hebben gezorgd. Daarom kan het zijn dat ze in de ene provincie altijd op de rijbaan moeten rijden en in de andere juist op het fietspad.

Onderzoek in Gelderland

De provincie Gelderland wil graag orde in de chaos scheppen en start daarom in de zomer van 2018 met een heus speed pedelec-onderzoek. Eigenaren worden gevraagd om een aantal weken lang een gps-systeem en camera op hun fiets te dragen, zodat gemeten kan worden waar zij zelf het liefst op het fietspad of op de autoweg rijden De resultaten worden gebruikt bij het bepalen van het beleid. Momenteel is de provincie bezig met het werven van testpersonen. Woont u in Gelderland en wilt u meedoen? Dan kunt u terecht op website van de provincie. Of er meer provincies kiezen voor een dergelijk onderzoek, is nog onduidelijk.

Solex

De speed pedelec is overigens niet het enige voertuig waar verwarring over heerst. De solex, de gemotoriseerde fiets die in de jaren 50 en 60 populair is in Nederland, is ook een tijd lang onderwerp van discussie geweest. De solex behoort lange tijd tot de categorie snorfiets (maximale snelheid van 25 kilometer per uur), maar in 2005 wordt bekend dat de solex voortaan door het leven zal gaan als bromfiets (tot 45 kilometer per uur). Dat wil zeggen dat deze niet langer over het fietspad mag rijden en dat de kleur van de kentekenplaat aangepast moet worden. Vooral het feit dat de solex voortaan op de openbare weg moet, is een probleem, omdat de solex slechts 25 kilometer per uur gaat.

Lees ook: Meer extra snelle e-bikes in Nederland: handig, of gevaar op de weg?

(Bron: de Stentor, provincie Gelderland, Rijksoverheid)

Geef een reactie